• Tow2Mater

Ensam vårdnad

Anonym (Villrådig) skrev 2013-09-20 09:03:36 följande:

Alla dessa diskussioner om föräldradagar ter sig för mig och andra i min situation som smått absurda då de aldrig tar hänsyn till en förälder som inte har vårdnad. Jag vill ha vårdnad, jag vill ta så mycket ansvar som jag bara kan, jag vill vara föräldraledig med vårt barn, jag vill finnas där för barnet och knyta så goda band som det vara går. Men jag kanske inte får det för mamman har ingen lust att släppa in mig. 

Jag är starkt for en utökning av kvoteringen av föräldraförsäkringen och låsning av fler dagar till respektive förälder, allra helst 50/50. Det där med vårdnad ska man tänka på innan man skaffar barn. Giftermål är en väg, innan barnet. (Forhoppningsvis blir gemensam vårdnad standard i framtiden.)
  • Tow2Mater
    Anonym (Villrådig) skrev 2013-09-20 16:55:01 följande:
    Hur ska man tänka på det? Alla vill inte gifta sig. Ska en part dumpa sin sambo/partner för att att man är orolig för att det ska blir strul kring vårdnad om man får barn?

menar du låsa till respektive förälder eller respektive vårdnadshavare, du skriver som att du menar till respektive vårdnadshavare. 
    Jag menar egentligen till respektive förälder. Men jag anser samtidigt att båda föräldrarna automatikst borde vara vårdnadshavare från start, men idag är det ju bara så om man är gifta.

Vadå vill inte gifta sig? Vill man ha vårdnad får man prioriera det. Vill man inte gifta sig, får man ta risken med vårdnadsstrul, eftersom det är så lagen ser ut idag.
Svar på tråden Ensam vårdnad