• WSalma

Vad har ni i adventskalendern i år?

Ja, frågan står i rubriken...

Ni som har paketkalendrar av något slag, vad ska ni ha i dem i år? Och hur gamla är era barn (eller om det är någon annan som ska få)?

Min son (2,5) ska få en kalender med mest lekmat som hans farmor ska sy. Jag kompletterar med lite annat för hon hinner nog inte sy 24 grejor. Blir ett kalenderljus i första paketet i alla fall.

Min man (45 ) får eventuellt en kalender med små saker till sin Märklinbana. Ända sedan sonen föddes har han drömt om att bygga upp sin gamla modelljärnväg.

• Svar på tråden Vad har ni i adventskalendern i år?
  • WSalma

Glömde: vill gärna göra an bok-kalender också. Men hittills har jag inte så många julbilderböcker och jag ätnker ju knappast köpa alla nya. Ska på basar imorgon och hoppas fynda några där.

• Lindsey Egot the only one
    WSalma skrev 2013-09-20 22:34:06 följande:

Ja, frågan står i rubriken...

Ni som har paketkalendrar av något slag, vad ska ni ha i dem i år? Och hur gamla är era barn (eller om det är någon annan som ska få)?

Min son (2,5) ska få en kalender med mest lekmat som hans farmor ska sy. Jag kompletterar med lite annat för hon hinner nog inte sy 24 grejor. Blir ett kalenderljus i första paketet i alla fall.

Min man (45 smile5.gif ) får eventuellt en kalender med små saker till sin Märklinbana. Ända sedan sonen föddes har han drömt om att bygga upp sin gamla modelljärnväg.

Jag ska göra en stor öl kalender till min man i år. Så ska jag köpa en ölsort till varje dag och en sexpack julöl på julafton. Så nu måste jag hitta filttyg så jag kan förverkliga detta experiment. Min 10 åring vill ha monster High och lillkillen på tre år vill väl ha en blixten mc Queen om det finns.
  • Kiira

Hej! joinar med er. Har tre döttrar som är i ålder 5 , 4 och 2 år gamla. Det blir nog allt från nyttiga bra att ha saker som strumpor, trosor, tandborste, tandkräm, rolig två, till pixiböcker, pärlor, pyssel, lördagen blir de nog kinderägg/choklad. 

DU som ville göra en bok kalender.  http://www.adlibris.com/se/bok/pixibox-jul-9789163869938 köpte den förra året. och 20 av de 48 paket  var pixiböcker.. ungarna lessnade lite =) ska variera mig mer i år =)

• WSalma

Tack för tipset! Jag bor inte i Sverige, men ska hem och hälsa på i höst och då vill jag köpa lite svenska böcker också!

• stormfågel

Jag hänger också på och har precis börjat fundera på årets paketkalender.

Jag har tre barn (6,4 och 4 år) och det får var tredje dag utom på lördagaran då de får lite  godis i kalendern så det blir inte så jättemånga paket var. Förra året blandade jag lite nyttiga och onyttiga saker; tandborstar, strumpor, böcker, någon liten lego sats som jag delade upp i flera paket och godis.

Men det är roligt att tänka roligheter tycker jag! Kanske ska packa julgodis-pyssel-grejer i ngt lördagspaket som vi planerar in godisverkstad på.

• HokusPokus

Åhh vilken bra tråd! I år ska jag göra paketkalender till mina tjejer som är 5 och 4 år. Min mamma gjorde alltid sånt till mig och mina syrror och vi älskade det.
    Hitills har jag köpt. Pennor, hårspännen, ringar, hårsnoddar, badskum och minidockor men ja det är ju några paket kvar...
    Tandborstar var ett bra tips, mina älskar när de får nya tandborstar
    Spelkulor och klistermärken ska jag köpa också

• kaffeamanda

Min är 8. Lördagar är det godis, sen blir det nagellack, hårsnoddar, klistermärken, schampoo, nån julgransprydnad (som man smyckar själv), ögonskugga, strumpor, trosor

• tessum

Jag brukar göra paketkalendrar till barnen men i år har jag inte kommit igång med de än så jag kan bara tipsa om sådant jag köpt tidigare år.

* 1:a brukar alltid vara papperskalendern till den julkalender som går på tv

* Varje Lördag får de godis, förra året blev det tex denna roliga "bajsande ren" från Lagerhaus.

* Varje advent för de ett större paket med något lite dyrare än övriga dagar

* Passar på att lägga i tex böcker och sådant som jag ändå tänkt ge dem =)

* Har vi planerat att baka så får de tex en kavel eller pepparkaksformar, ska vi julpyssla så får de tillbehör till det.

* Fredagar har vi gett dem julfilmer som vi sett tillsammans på kvällen

* När vi hade planerat in ett bio besök fick de biljetterna i kalendern

Det finns mycket kul på tex roligaprylar.se coolstuff.se

Förra året gjorde jag en paketkalender till en av mina bästa vänner med både knäppa, roliga och pinsamma julklappar. Väldigt uppskattat men absolut inte billigt. För varje dag hade jag och maken skrivit ett rim till julklappen så innan hon fick öppna den var hon tvungen att skicka ett sms till mig med en gissning på vad det kunde vara

Så här blev den

• SIS79

Wow - julafton alla dagar fram till ju hör jag... Ni måste vara ganska rika också för dom saker ni sätter i kalendern är knappast gratis.

Har ni något tips till oss mindre bemedlade med barn i olika åldrar?

• tessum
    SIS79 skrev 2013-10-21 09:37:02 följande:
    Wow - julafton alla dagar fram till ju hör jag... Ni måste vara ganska rika också för dom saker ni sätter i kalendern är knappast gratis.

Jag är lite av en samlare så jag köper tex böcker på bokrean redan i februari och sparar dem till paketkalendern ;) Utspritt över året så är det märks det inte av att det blir lite dyrare.

Tror vi lägger ca 800:- per barn i paketkalendern och jag tycker inte att det är dyrt, men istället så överöser vi inte barnen med julklappar på julafton utan ger 1-2 saker till varje barn.

Jag tycker att stormfågel hade bra idéer med saker som inte behöver kosta en massa.
    En pepparkaksform är inte dyr.
    Godis får väll de flesta barn ändå lördagar så varför inte i kalendern?
    Finns tex dollarstore där man bor kan man hitta en massa billigt.
    Leksaker från "ägg" som finns i de där maskinerna som ser ut som stora tuggummiautomater kostar 5-10Kr

• Monstermamman
    Wow - julafton alla dagar fram till ju hör jag... Ni måste vara ganska rika också för dom saker ni sätter i kalendern är knappast gratis. Har ni något tips till oss mindre bemedlade med barn i olika åldrar?

Hade själv aldrig orkat med paket alla dagar men jag vill så gärna vara en " perfekt" morsa så förra året blev det en variant med ett paket varje söndag. Förkläden när vi skulle baka, pysselgrejer (glitterpennor etc) när vi skulle göra julkort. Inte så mkt grejer men ändå lite paket. Sen kan man ju köpa lite dyrare saker om det bara är 4 st.

i år tänkte vi köra på samma. Har tänkt att ge dem var sin legokalender första advent. Lite dyrt kanske men stora sonen kommer att bli superglad, han har bara lego i huvudet. Den blir det nog pysselgrejer och lite smågrejer övriga söndagar. Sonen har simavslutning så kanske blir det nya coola badbrallor den dagen.
  • stormfågel

Ja, lite pengar blir det ju men om man pllenrar lite (och tycker att det är roligt att leta) så beöver det inte bli så jättedyrt.

Jag tror jag la ner knappt 1000 kr på vår förra året (till 3 barn) men då var det dyraste var sin ny bok (och det behövs ju inte) och "nödvändigheter" som strumpor och tandborstar. (Och jag tänker att tandborstar, godis, strumpor, kalsonger, fingervantar osv. är ju ändå ngt som brukar ingå i budget)..

Ett boktips är annars: http://www.adlibris.com/se/bok/jul-i-stora-skogen-9789129681062 där man kan läsa ett kapitel varje dag, jättemysigt!

Andra tips är pysselpaket är knäckformar den dagen man ska göra knäck, kartonkort för julkortstillverkning, inslaget silkespapper för att göra smällarameller osv.

Förra året köpte jag oljepastellkritor (kladdkritor), vattenfärger och klistermärken   för 10 kr/förpacknin på In o Finn.

En annan aspekt av det hela är att vi också är ganska restriktiva med paket på julafton (gillar inte alls julkappshysterin med massor av paket som barnen kanppt orkar öppna) utan sprider hellere ut det och så ger vi dem ett par paket var på jul.  

• kaffeamanda

Det beror ju på hur man lägger upp det. Lördagsgodis får väl de flesta i vilket fall som helst. Min dotter har jättelite strumpor just nu men får vänta med nya tills hon får dem i kalendern, julpyssel köper jag billigt varje år på mellandagsrean 75% och det är också några av paketen, nagellack på rea 5 kr osv. Med lite planering så behöver det inte bli dyrt alls.
  • Hannah76

Jag har varierat lite från år till år. Ibland ett paket varje dag, ibland paket på söndagarna.
    Ett år byggde jag två stora kalendrar av 48 skokartonger. Inte supersmart med tanke på att vi just då bodde väldigt  väldigt litet Glad

Vissa år har båda velat haft en "köpekalender" typ Lego City, Lego friends osv.

Mina tjejer kommer vara 7 och 13 i år. Den yngsta kommer att få en lego friends i födelsdagspresent, den är redan inköpt (en butik hade ett bra pris), tanke var att det skulle räcka och att vi skulle ge paket varje söndag och att den äldre tjejen skulle få pengar istället. Men nu har jag fått för mig att göra en kalender iaf.. Gör en av toarullar, antingen läggs de i en korg eller så hängs de upp på nåt sätt. Det kommer att vara småsaker i som tex    tuggummi, godis, snoddar, lypsyl, reflexer osv. vill ju att de ska få nåt liknande varje dag. På söndagar blir det paket.

I söndagspaketen brukar det finnas saker för pyssel, bak, familjemys o dyl.

Tänker inte lägga ner några större summor på adventskalendern, men antar att det drar iväg med 48 saker ändå. Dock så köper jag alltid lite saker under året, sånt som är bra o ha till oväntade presenter, regniga dagar eller bara ändå. 

• strojes

I år blir det en per dag som får öppna fram till den 23:e och så får alla tre vars ett paket på julafton (och det blir en eller två av deras julklappar som de får på morgonen istället). Jag kommer då göra vissa paket så att det blir till alla kanske någon aktivitet, filmval för fredagskvällen etc så den som öppnade får välja. 

• kvartöver

Det blir som förra året, Lego Adventskalender. Dom är så populära hos mina barn, och dom började tjata för två veckor sedan. Så det var bara att köpa två stycken, hittade bra info vad dom innehåller här

Svar på tråden Vad har ni i adventskalendern i år?