• Tom Araya

Hotmail vs Gmail

Jag har alltid använt hotmail privat. Nu har jag genom en föreningsverksamhet börjat hantera ett gmail-konto.

Somliga påstår att gmail är säkrare.

Jag gillar funktionerna för att hantera kontakter och skapa grupper och sändlistor i gmail, bättre än hotmail.
    Men jag har svårare att hitta bland mailen i gmail. Hur söker jag på ämnen, mottagare eller avsändare exempelvis?

För fram dina åsikter.

Kom med tips och trix.

• Svar på tråden Hotmail vs Gmail
  • jaghopparhögt

Gmail är väl säkrare, har den känslan men kan vara helt lurad där. Jag har inga bevis. Misstänker att det är fel att tänka så.
    Gmail är lite seriösare enligt samhället verkar det som.

Men sen så läser googla alla mail och använder datan för forskning så det gör mig tveksam.
    Men man kan kryptera om man oroar sig.

• Truth

Vad som är säkert är ett väldigt relativt begrepp. Det beror på vem som samarbetar med vem helt enkelt.

Men om man ska oroa sig över sin identitet på nätet när man skapar ett e-mail konto så kanske man bör se över andra, mindre etablerade alternativ. *host* hushmail.

Men vad vet jag, jag enbart arg...     

Sanningen att säga så är det jag säger sant
  • jaghopparhögt
    Truth skrev 2013-09-21 00:38:22 följande:
    Vad som är säkert är ett väldigt relativt begrepp. Det beror på vem som samarbetar med vem helt enkelt.

Men om man ska oroa sig över sin identitet på nätet när man skapar ett e-mail konto så kanske man bör se över andra, mindre etablerade alternativ. *host* hushmail.

Men vad vet jag, jag enbart arg...     
    Hushmail är väl helt okej men det beror på vad man gör också.
    Egentligen inte säkrare än att kryptera själv.
  • Truth
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 00:45:11 följande:
    Hushmail är väl helt okej men det beror på vad man gör också.
    Egentligen inte säkrare än att kryptera själv.

Det säkraste är att kapa någon annans identitet.
    Sanningen att säga så är det jag säger sant
  • jaghopparhögt
    Truth skrev 2013-09-21 01:07:11 följande:

Det säkraste är att kapa någon annans identitet.
    Nja det är ju ip-nummer det hänger på.
  • Truth
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 01:16:13 följande:
    Nja det är ju ip-nummer det hänger på.

">It´s just an illusion
    Tip of the day: rensa cachen efter en <ip-bsn så
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-09-21 00:28:08 följande:
    Jag har alltid använt hotmail privat. Nu har jag genom en föreningsverksamhet börjat hantera ett gmail-konto.

Somliga påstår att gmail är säkrare.

Jag gillar funktionerna för att hantera kontakter och skapa grupper och sändlistor i gmail, bättre än hotmail.
    Men jag har svårare att hitta bland mailen i gmail. Hur söker jag på ämnen, mottagare eller avsändare exempelvis?

För fram dina åsikter.

Kom med tips och trix.
    Här har du info om hur du söker: https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
    Du skriver alltså ett prefix för det du söker efter: from: to: subject: ...
    Just sökning i Gmail är otroligt kraftfullt. Det man måste vara observant på är att man endast söker på hela ord. Delar av ord går inte.

Gmails funktion med etiketter/labels är smidig. I andra mailtjänster lägger man mailen i en mapp vilket då skapar problemet vilken av alla mappar man ska ha det i. I Gmail så kan du sätta flera etiketter på varje mail så du kan sortera varje mail på flera olika sätt.

Ditt Google-konto (Gmail-adressen) används som identifierare i alla andra Google-tjänster. Google Drive är jättebra om man ska samarbete i en förening med dokument och kalkylark. Bara att dela med de som är berörda. Slut på att skicka runt dokument. 

För att göra ditt Gmail-konto toksäkert så aktivera 2-stegsverifiering. Då krävs det att varje dator som du använder för att logga in din Gmail är godkänd via en genererad kod. Appen Google Authenticator genererar koderna och finns till Android och iOS.
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-09-21 08:08:22 följande:
    Här har du info om hur du söker: support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
    Du skriver alltså ett prefix för det du söker efter: from: to: subject: ...
    Just sökning i Gmail är otroligt kraftfullt. Det man måste vara observant på är att man endast söker på hela ord. Delar av ord går inte.
    Det där lät krångligt. Vart skriver jag in sökningen?
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-09-21 16:05:20 följande:
    Det där lät krångligt. Vart skriver jag in sökningen?
    I sökfältet i Gmail. Rutan mellan Google-loggan och knappen med ett förstoringglas.
    Vanligtvis behöver du inte skriva några prefix utan skriva bara de ord du söker efter, men du kan förfina din sökning med att använda t.ex. from: för att bara få fram de mail som är skickade från en viss person. 
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-09-21 17:22:08 följande:
    I sökfältet i Gmail. Rutan mellan Google-loggan och knappen med ett förstoringglas.
    Vanligtvis behöver du inte skriva några prefix utan skriva bara de ord du söker efter, men du kan förfina din sökning med att använda t.ex. from: för att bara få fram de mail som är skickade från en viss person. 
    Jag provade men förstod inte riktigt hur jag skulle göra.

I hotmail kan jag efteråt sålla vidare genom att lägga till antingen till, från eller ämne till redan gjord sökning (exempelvis namn eller e-postadress).
Svar på tråden Hotmail vs Gmail