Tom Araya skrev 2013-09-21 00:28:08 följande:
Jag har alltid använt hotmail privat. Nu har jag genom en föreningsverksamhet börjat hantera ett gmail-konto.
Somliga påstår att gmail är säkrare.
Jag gillar funktionerna för att hantera kontakter och skapa grupper och sändlistor i gmail, bättre än hotmail.
Men jag har svårare att hitta bland mailen i gmail. Hur söker jag på ämnen, mottagare eller avsändare exempelvis?
För fram dina åsikter.
Kom med tips och trix.
Här har du info om hur du söker:
https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
Du skriver alltså ett prefix för det du söker efter: from: to: subject: ...
Just sökning i Gmail är otroligt kraftfullt. Det man måste vara observant på är att man endast söker på hela ord. Delar av ord går inte.
Gmails funktion med etiketter/labels är smidig. I andra mailtjänster lägger man mailen i en mapp vilket då skapar problemet vilken av alla mappar man ska ha det i. I Gmail så kan du sätta flera etiketter på varje mail så du kan sortera varje mail på flera olika sätt.
Ditt Google-konto (Gmail-adressen) används som identifierare i alla andra Google-tjänster. Google Drive är jättebra om man ska samarbete i en förening med dokument och kalkylark. Bara att dela med de som är berörda. Slut på att skicka runt dokument.
För att göra ditt Gmail-konto toksäkert så aktivera 2-stegsverifiering. Då krävs det att varje dator som du använder för att logga in din Gmail är godkänd via en genererad kod. Appen Google Authenticator genererar koderna och finns till Android och iOS.