• Tom Araya

Hotmail vs Gmail

Jag har alltid använt hotmail privat. Nu har jag genom en föreningsverksamhet börjat hantera ett gmail-konto.

Somliga påstår att gmail är säkrare.

Jag gillar funktionerna för att hantera kontakter och skapa grupper och sändlistor i gmail, bättre än hotmail.
    Men jag har svårare att hitta bland mailen i gmail. Hur söker jag på ämnen, mottagare eller avsändare exempelvis?

För fram dina åsikter.

Kom med tips och trix.

• Svar på tråden Hotmail vs Gmail
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-09-21 08:08:22 följande:
    Här har du info om hur du söker: support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
    Du skriver alltså ett prefix för det du söker efter: from: to: subject: ...
    Just sökning i Gmail är otroligt kraftfullt. Det man måste vara observant på är att man endast söker på hela ord. Delar av ord går inte.
    Det där lät krångligt. Vart skriver jag in sökningen?
  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-09-21 17:22:08 följande:
    I sökfältet i Gmail. Rutan mellan Google-loggan och knappen med ett förstoringglas.
    Vanligtvis behöver du inte skriva några prefix utan skriva bara de ord du söker efter, men du kan förfina din sökning med att använda t.ex. from: för att bara få fram de mail som är skickade från en viss person. 
    Jag provade men förstod inte riktigt hur jag skulle göra.

I hotmail kan jag efteråt sålla vidare genom att lägga till antingen till, från eller ämne till redan gjord sökning (exempelvis namn eller e-postadress).
  • Tom Araya

Om jag i gmail har två registrerade e-mailadresser på samma person men bara vill använda den ena snudd på undantagslöst, hur gör jag då?

Personen ingår i sändlista, så att gå in och ändra, ta bort mailadress vid varje mail är en dålig lösning.

• Tom Araya
    sportpappa skrev 2013-09-26 08:22:09 följande:
    Jag testade lite nu med några av mina kontakter som har flera mailadresser och det verkar vara ordningen på mailadresserna som avgör vilken adress som du får träff på först.
    Så, lägg alla mailadresser till samma person under samma kontakt och sätt den adress du vill använda mest överst. 
    Den tar ju alltid med båda, jag får manuellt ta bort den ena.

Jag ha märkt att jag t.om. har svårt att få mailprogramet att inte ta med en borttagen adress.
  • Tom Araya

Jag kan söka mail på namn men jag hittar inte funktionen för att sålla så att man bara får med till eller från eller mail inom ett särskilt ämne. Finns funktionen i Gmail och var hittar jag i så fall den?

Information jag hade lagrat i Drive kommer jag inte åt längre då fältet längst upp där Drive låg är borta.
    Har man ändrat i Gmail eller är det bara en inställning?
    Hur ändrar jag inställningen eller på annat sätt kommer åt drive?

• Tom Araya

Kan jag vidarebfordra en hel mailkonversation till en person som tidigare inte stått som mottagare i Gmail (och i så fall, hur gör jag?), eller måste jag vidarebefordra ett mail i taget?

Svar på tråden Hotmail vs Gmail