Aledal skrev 2013-09-21 19:46:45 följande:
Jag tycker absolut att tonåringar ska hjälpa till hemma. Blir mörkrädd när jag ser hur lata en del tonåringar är. Känner flera som går på gymnasiet och inte ens ställer in sin tallrik i diskmaskinen. Och som aldrig skulle drömma om att ta ett sommarjobb. Det är föräldrarnas fel, tycker jag.
Visst är betyg viktigt, men ännu viktigare är ansvarskänsla och initiativrikedom. Så bedömer jag i alla fall de ungdomar jag anställer. Jag tror att tonåringar som får lära sig att ta ansvar hemma har det mycket mer förspänt på arbetsmarknaden.
Märkligt.. mina ungar har inte lyft många fingrar hemma..de har givetvis alltid varit med ändå och fått hjälpa till om de själva velat.Vilket inte blivit ofta under tonåren.
De har fått koncentrera sig på att vara barn och senare på sina studier.
Stora tösen (24år) har fast jobb med bra lön (tjänar ca 30 000 brutto i månaden). Hon har egen bostad som hon sköter ypperligt. Tvätta ,laga mat och städa samt sköta både djur och krukväxter är inga problem.Hon har nyligen totalrenoverat lägenheten alldeles själv och lagar en boef bourguignon utan problem. Bil och ett sexsiffrigt sparkapital har hon också.
Lilltösen är 16. Hon vet vad hon vill i livet och satsar 100% på att uppnå de mål hon har.
Bägge har sommarjobbat sen de var 13 (den äldste gör ju inte numera såklart) Jobb de skaffat alldeles på egen hand dessutom.
Ansvarstagande är de eftersom de vet vad som krävs i form av arbete och insats för att nå framtida mål. Trots att de sluppit diska och dammsuga fattar de att ingen kommer servera dem allt hela livet igenom utan det krävs en hel del arbete själv.
Initiativrikedom skaffar sig varenda unge som är ute och leker emellanåt!