• Surkärring

Lagar era tonåringar mat?

Tonåringen kan inte ens koka vatten. Kanske dags att lära henne Tungan ute

Endast döda fiskar följer strömmen
  • Surkärring
    Anonym (självklart) skrev 2013-09-21 08:16:41 följande:
    Ja, det är läge att lära henne steka köttbullar och koka potatis också.
    Hahaha eller hur. Glad

Hon har fått börja skala potatis lite smått och jag väntar på att hon ska klara det utan att skala bort sina naglar samtidigt innan vi går nästa steg. Fattar inte att hon klarade få C i hemkunskap Förvånad
  • Surkärring
    Anonym (Hgth) skrev 2013-09-21 10:59:37 följande:
    Nej, inte i den söndercurlade generationen där man endast behöver lära sig sådant man visar intresse för. Städa, laga mat och lära sig till att underhålla hus och trädgård är inte längre basala kunskaper att förvärva sig. Det kan ju mamma och pappa göra åt en så länge man bor hemma.

Sedan kanske man har tur att hitta en partner som har lust att ta hand om en jätte-bebis som accepterar att mab bara vill göra sådant som intresserar en.
    Men vad är det för fel på att dela upp sysslorna efter intresse?
    Sambon meckade med bilen och klippte gräset och jag lagade maten för ingen av oss ville göra den andra sysslan. Och inget rasade samman när vi gick isär.

Eller jo hahhaha jag skulle klippa gräset själv för allra första gången. I 3 dagar sparkade jag och svor åt gräsklipparen om inte ville gå igång. Men int fan tänkte jag fråga om hjälp..här ska klaras själv. Tillslut  kom jag på att det var död-mans-grepp på den som skulle hållas in Tänkte inte på att det där 3e handtaget var till nåt viktigt Skäms

Jag är själv bortskämd som barn och gick på min höjd ut med hunden då och då. Mina barn är lika bortskämda. Nu bor tonåringen hemma fortfarande och behöver inte hjälpa till eftersom jag vill att hon prioriterar sina studier.

Min äldste som flyttat hemifrån klarar sig alldeles utmärkt med att sköta jobb,hem,djur och ekonomi trots att hon är curlad som barn. Minste är inte korkad och kommer greja ett eget liv alldeles utmärk är jag övertygad om när det är dags för henne.

Besitter man bara lite normalt "bondförnuft" klarar man det mesta.
  • Surkärring
    Aledal skrev 2013-09-21 19:46:45 följande:
    Jag tycker absolut att tonåringar ska hjälpa till hemma. Blir mörkrädd när jag ser hur lata en del tonåringar är. Känner flera som går på gymnasiet och inte ens ställer in sin tallrik i diskmaskinen. Och som aldrig skulle drömma om att ta ett sommarjobb. Det är föräldrarnas fel, tycker jag.

Visst är betyg viktigt, men ännu viktigare är ansvarskänsla och initiativrikedom. Så bedömer jag i alla fall de ungdomar jag anställer. Jag tror att tonåringar som får lära sig att ta ansvar hemma har det mycket mer förspänt på arbetsmarknaden.
    Märkligt.. mina ungar har inte lyft många fingrar hemma..de har givetvis alltid  varit med ändå och fått hjälpa till om de själva velat.Vilket inte blivit ofta under tonåren.
    De har fått koncentrera sig på att vara barn och senare på sina studier.

Stora tösen (24år) har fast jobb med bra lön (tjänar ca 30 000 brutto i månaden). Hon har egen bostad som hon sköter ypperligt. Tvätta ,laga mat och städa samt sköta både djur och krukväxter är inga problem.Hon har nyligen totalrenoverat lägenheten alldeles själv och lagar en boef bourguignon utan problem. Bil och ett sexsiffrigt sparkapital har hon också.

Lilltösen är 16.  Hon vet vad hon vill i livet och satsar 100% på att uppnå de mål hon har.

Bägge har sommarjobbat sen de var 13 (den äldste gör ju inte numera såklart) Jobb de skaffat alldeles på egen hand dessutom.

Ansvarstagande är de eftersom de vet vad som krävs i form av arbete och insats för att nå framtida mål. Trots att de sluppit diska och dammsuga fattar de att ingen kommer servera dem allt hela livet igenom utan det krävs en hel del arbete själv.

Initiativrikedom skaffar sig varenda unge som är ute och leker emellanåt!

Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?