• Anonym (jo)

Lagar era tonåringar mat?

Anonym (tss) skrev 2013-09-21 17:46:57 följande:
    Haha rustad för alla göromålen xD och är man inte det har föräldrarna misslyckats. 

Jag lagade aldrig mat hemma innan jag flyttade hemifrån, men när jag insåg att det var tråkigt att äta spagetti och köttfärssås och tacos och kycklingsallad, vet du vad jag gjorde? Öppnade en kokbok! Hör och häpna! Nu ringer jag min mamma och vi utbyter recept och tips och allt med matlagning är väldigt lustfyllt.

Har man inte fattat att man måste handla smart och billigt lär man det sig första månaden när pengarna tar sluta alldeles för snabbt.

Att du säger, Mineralvatten, att man har misslyckats med sitt uppdrag är ganska provocerande. Jag är 23 och ringer min pappa som får komma och hjälpa mig att borra. Men inte fan har han misslyckats med sin uppfostran av mig. Han har lärt mig sunda värderingar, att man hjälper de som behöver hjälp, att det är ok att be om hjälp när man behöver det. Att det kommer nya pengar och att det är viktigt att ha kul. Att vara snäll och accepterande mot nya människor. Att hårt jobb lönar sig. Vikten av att göra så gott man kan.

Att man inte kan borra upp en hylla eller att det tog mig ett tag innan man kunde koka egen buljong har inget med om föräldrar lyckats eller misslyckats med sin uppfostran.
    Jag fattar varför så många tror att man måste lära sig att laga mat, jag kunde ingenting när jag flyttade hemifrån. Men det är inte rocket science att laga mat. Det tar liksom inte flera år att lära sig att laga mat utan snarare typ två dagar.
  • Anonym (jo)
    sextiotalist skrev 2013-09-21 19:08:55 följande:
    Tänk, min tonåring lärde sig helt själv, när han fick lust en dag. Utan vår inblandning alls
    Dessutom har de flesta sett på när någon annan lagar mat, jag tror det är väldigt sällsynt att man inte känner till vad kokning är och hur köttet får från att vara en röd klump till det man äter från tallriken :p
    Vet att många säger att tonåringar kan inte ens koka pasta, men jo de kan de. De kanske inte kan koka den optimalt men de kan utan problem få pastan att bli varm och mjuk så den går att äta.
  • Anonym (jo)
    sextiotalist skrev 2013-09-21 19:31:03 följande:
    Exakt, det verkar som många tror att barn är några slags mindre intelligenta varelser som måste drillas och dirigeras för att klara sig.

Eftersom jag har fått en normalbegåvad, läskunnig son utan funktionshinder så förutsätter jag att han kommer att klara sig utmärkt 
    Många överdriver ofta alla saker som ingår i att bo själv. Städning, tvätt, betala räkningar, handla mat, laga mat osv. Många verkar på allvar tro att detta är saker man måste lära sig och öva och det är kris om man aldrig har gjort det när man är 20. Men allt sånt lär man sig helt på egen hand på några dagar.
  • Anonym (jo)
    sextiotalist skrev 2013-09-21 19:50:28 följande:
    Tom min pappa, som var född under 30-talet och inte visste vad som var fram eller bak på en kastrull när han flyttade till egen lya fixade det. 
    När jag flyttade hemifrån så kunde jag knappt något, visste inte hur länge potatis skulle koka. Kunde inte göra sås, hade aldrig stekt någonting, aldrig tvättat själv, aldrig skurat ett golv (visst skura hade jag gjort men jag hade ingen aning vad man skulle ha i och hur mycket).
    Men det löste sig snabbt, första dagen köpte jag en pizza som jag även åt till frukost dagen efter, andra dagen handlade jag och stekte sen hamburgare och åt med bröd, jag hade ingen aning hur mycket smör man skulle ha i pannan eller hur länge de skulle vara i men det stod på paketet. Blev helt okej, tredje dagen stekta jag fiskpinnar och åt med pasta, även där stod allt på paketet. Sen rullade det bara på, några månader senare var jag van att laga mat.
    Nu några år senare är jag fem gånger så bra på att laga mat som min mamma.
  • Anonym (jo)
    Den vita staden skrev 2013-09-21 20:31:13 följande:
    Om man måste läsa så mycket för att ens komma in, kanske man borde fundera på att välja något enklare
    Att lära sig att laga mat och sköta ett hem måste man ju oavsett. 
    Men snälla, lära sig sköta ett hem och laga mat lär man sig på en vecka.
    Och din kommentar om att man borde välja något enklare är så dum att jag inte ens tänker kommentera den.
  • Anonym (jo)
    Maddiogora skrev 2013-09-21 20:42:03 följande:

Lasange är ju inte super enkelt :)
    Det är det faktiskt, en sats köttfärssås, en sats vitsås och sen lägga allt i en form med plattor. Inte direkt svårt.
  • Anonym (jo)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-09-21 21:47:42 följande:
    Vad jag förstod av tidigare inlägg så var det visst en otrooooolig skillnad på om man gick en lätt linje eller en svår när det gällde att man hinner laga mat eller inte. Alltså skrev jag ut hennes utbildning som är hård om du jämför med andra utbildningar.

Jag tycker fortfarande att det är rena bortförklaringar att tonåringar inte skulle hinna laga mat bara för att de pluggar dygnet runt. De skulle kunna skära ner en timme på datortiden och hinna laga mat!
    Men varför vad är det de ska lära sig? Vad är det som är så svårt med att laga mat?
  • Anonym (jo)
    Michelle 341 skrev 2013-09-21 22:00:48 följande:

För vissa är det väldigt svårt och det är bra om man ur näringsfysiologisk synpunkt lär sig olika rätter. Risken är att tonåringen annars lever på panpizza och snabbmakaroner..
    Låter inte så troligt, när jag började på universitetet så kunde nästan ingen i min klass laga mat men efter några månader kunde alla.
    Än en gång, vad är det som är så svårt?
Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?