Lagar era tonåringar mat?
Har inte läst allt i tråden, men jag kan ju bara konstatera att ungdomar idag är allt latare och gör allt mindre. Detta är troligen för att snittet bland ungdomar troligen har föräldrar som förebilder som också är betydligt latare än förr.
I min familj, arbetande föräldrar som alltid haft heltidsjobb, läkare, bra lön och den biten. I vår familj så har allt gått ut på att man ska ha en samvaro och tillvaro som man hjälps åt, var och en med vad man klarar av. Inte dygnet runt, men nog flera gånger om dygnet. Att hjälpa till hemma och laga mat tordes vara lika självklart som att man städar sitt rum, hjälper till med tvätten etc
Jag tror det kommer att bli om än värre om 10-20år, då väldigt många barn har växt upp med separerade föräldrar, då många har växt upp i familjen där yta pengar utseende är viktigt hos föräldrarna och troligen speglar sig på barnen och liknande. Idag kan ju en unge börja gnälla om något är jobbigt, hota med att flytta till den andra föräldern och oftast får den vuxne ge med sig hellre än att förlora att ha sitt barn etc etc.
Men hjälpas åt är nog en väldigt bra grund till ett bra samhälle och varför börja med detta när man är 18år? Bättre man lär sig det så tidigt man kan, för man kan alltid hjälpa till med något, kanske inte om du är spädbarn, men ja, du förstår. Dessutom är det en form utav belöning i sig, att ha hjälpt till, fått beröm och den biten.
Så, inspirera era barn till att hjälpa till i hemmet, ni har själva igen det en vacker dag.
Ha de nice