• Dr to be

Ge mig alla tips på HELT NATURLIG hud- och hårvård:-)!!!

Ös på! Har sedan ett år tillbaka lyckats vänja mig av med att tvätta håret varannan dag till var 5:e till var 6:e dag. Använder i dagsläget frisörshampoo och frisörbalsam samt argan(?)olja. Till huden (ansiktet) använder jag oftats vichyprodukter från apoteket och till kroppen "vanlig" kroppstvål. Som hudlotion brukar jag låna dotterns miniderm om jag känner mig torr. Jag känne nu att jag vill prova på helt naturliga produkter till hela kroppen (hår, ansikte, resten av kroppen) men känner mig lite lost... så hjälp mig? Vad ska jag använda och till vad? Så ge mig era bästa tips Ha en trevlig lördag!

• Svar på tråden Ge mig alla tips på HELT NATURLIG hud- och hårvård:-)!!!
  • ApanApansson

Urtekram och Weleda, de har allt!!
    Miniderm är rena rävgiftet!

• Röllekan

Havregryn är både skyddande, rengörande och mjukgörande för din hud. Ta ca en halv dl havregryn (jag brukar hyvla över en bit olivtvål med hög olivprocent samt någon droppe goddoftande eterisk olja, men det går att skippa), en par droppar olivolja och en halv tsk salt (kan skippa). Häll över kokande vatten så att det blir som en gröt. Knöla ner det hela i en gammal strumpa och använd som tvättsvamp. Slemmet som bildas av havregrynen är otroligt bra för din hud på hela kroppen och ansiktet.

Sen kan du mosa en matsked avokado och smörja in ditt ansikte med. Det blir mycket mjukt. smörja in dig med tex olivolja, el solrosolja men ta inte för mycket.

Tänk istället på att huden behöver vård innifrån. Olja in den innifrån så syns det på utsidan. Ät och drick hälsosamt och använd mycket olivolja

Var makeupfri då och då för att vila ansiktet, och olivolja igen.. bra makeupremover :)

Lycka till          

• Dr to be

Tack för alla tips hittills. Läste just på nopoo.se och är intresserad av att prova bikarbonattvätt, sur eftersköljning med citron och sen en rengöring med honung, äppelcidervinäger och citronsaft samt en smörjande blandning av aloe-vera-gel och valfri olja. Någon som har provat dessa eller någon av dem?

• 123
    Dr to be skrev 2013-09-21 11:37:23 följande:
    Tack för alla tips hittills. Läste just på nopoo.se och är intresserad av att prova bikarbonattvätt, sur eftersköljning med citron och sen en rengöring med honung, äppelcidervinäger och citronsaft samt en smörjande blandning av aloe-vera-gel och valfri olja. Någon som har provat dessa eller någon av dem?

Jag körde bikarbonattvätt under ca 2 år med eftersköljning av äppelcidervinäger. Tog då ca 2msk ÄCV och ca 3dl vatten som eftersköljning (endast i längderna aldrig i hårbotten) och som "stylingprodukt" använde jag väldigt ren aloe vera-gel. Gjorde ibland inpackningar med ren honung. 
    Håret var jättefint men jag tyckte det blev många moment och gick över till balsammetoden. Har accepterat att mitt hår är lockigt så jag använder inga stylingprodukter idag och lägger ingen energi på att få håret rakt längre. 
  • snilla
    Dr to be skrev 2013-09-21 11:37:23 följande:
    Jag har tvättat håret med bikarbonat och ÄCV-skölj  under 1,5 år och det är det bästa jag har använt för mitt hår samt att det känns bra att inte behöva skölja ur potentiellt skadliga kemikalier rakt ner i våra avlopp!
    Jag drar mig för att använda citron i håret förutom när jag färgar med henna då jag har fått för mig att det är lite för starkt och uttorkande utan använder mig av äppelcidervinäger istället och det fungerar susen.
    Dagar då jag känner att jag vare sig har tid eller ork att tvätta med bikarbonat sköljer jag igenom håret snabbt för att få en fräschare känsla.

Honung har jag inte provat då det känns för kladdigt för dreads däremot under vintermånaderna när håret har känts torrt så har jag masserat in lite jojobaolja.
    Funkar, är inte överväldigad men för "vanligt" utrett hår kan det nog göra skillnad. Skadar inte att testa, man får vara försiktig med doseringen bara!

För kroppen är vegetabiliska oljor super att använda i duschen samt återfuktande efter dusch.
  • SofiaKala

Kan tipsa om märket Korres, deras peeling till ansiktet är det bästa jag har testat. Sedan om du vill ha 100% naturligt så alltid virgin kokosolja ett säkert kort, använder det till kroppen eller efter jag har rakat mig. 

www.kicks.se/korres-b92 

• eli1

Jag använder kallpressade oljor till nästan allt. T.ex smörja in mig efter dusch, hårinpackning, ansiktstvätt, oil pulling (gurgla med kokosolja i 20 min och sen spotta ut i toaletten, bra för tandkött och ska tydligen detoxa kroppen också).

Gillar mandelolja, aprikoskärnolja, argan, fikonfrö och kokos.  

• Dr to be

I söndags tvättade jag håret med bikarbonat (2 tsk bikarbonat helt utspätt i ca 3dl vatten) och sköljde det sedan med äppelcidervinäger (ca 0.5dl äcv i 5dl vatten) och det fungerade otroligt bra håret känns lite torrare men tror att det beror på antingen för mycket bikarbonat eller att jag måste tillsätta en gnutta honung i äcv. Sedan i söndags tvättar jag även ansiktet med en blamdning av honung, citronsaft och äppelcidervinäger- funkar lysande! Sedan smörjer jag in mig med en klick aloe vera gel med någpn droppe mandelolja tillsatt. Huden har aldrig känts så mjuk förut helnöjd!!!

• tooschoolforcool

Jag använder numera en helt naturlig och gammeldags schampoo kaka gjort på ett recept som hittades i en gammal kokbok. Så som dom tvättade sig med förr i tiden. Innehåller väldigt få ingredienser och bra oljor som inte fräter av hudens eller hårets naturliga skydd, som de vanliga schampoon gör vilka även innehåler hudirriterande ämnen. Använder den över hela kroppen och i ansiktet, den bildar ett härligt mjukt skum, luktar rent och huden och håret har aldrig vart så mjukt, fint och lätthanterat som nu. Sköljer med ÄCV efter, en mix på 1:9 med vatten.
    Kör ricinolja i hårbotten 3 ggr/veckan, blandat med olivolja så den blir tunnare och lättare att massera in. Håret växer så det knakar och fler hår växer, färre är i vilofasen.
    Man kan även köra oljetvätt för hyn istället för köpt hudtvätt, en mix på ricinolja och fler andra oljor, som mandelolja, välj själv. Huden blir djuprengörd och man blir av med finnar och orenheter. Gjorde det själv varje dag för nåt år sen, men numera använder jag bara schampoo kakan. Jag tvättar varje dag, tycker det är viktigt att hålla hårbotten ren från överskott av fett som drar till sig smuts. Sen gillar jag att tvätta med kakan, ser fram emot det.

Tappar upp ett varmt bad några gånger i veckan med magnesium salt som absorberas av huden, något vi behöver eftersom de flesta har magnesiumbrist. Hjälper även mot onda muskler. Har även i mjölk och lavenderolja.

Som bodylotion använder jag en oljeblandning av mandelolja, jojoba, olja av vindruvskärnor, avocadolja, vitamin E olja och aloe vera.

Använder inga stylingprodukter i håret, däremot sminkar jag mig och det är alla köpta produkter dock, gör inte det själv. Använder även ett jättebra serum i ansiktet som jag köpte från en butik på EBay och är speciellt bra eftervdermarolling, innehåller vit C och nanomolekyler av Hyalunoric acid, perfekt mot rynkor:

Matrixyl 3000 contains two matrikines, Pal-GHK and Pal-GQPR. Acting as messengers of cutaneous restructuration and repair, these two peptides work synergistically to restore and maintain the skin's youthful appearance.  Matrixyl 3000 is a proven winner in the skin care
    . Ultra Low Molecular Weight Hylauronic Acid.This means that the standard high weight Hyaluronic Acid is enzimatically cut up to provide and Ultra Low Weight formula.  This advance thins the once heavy Hyaluronic Acid and greatly improves it's ability topenetrate deeper into the upper layers of the skin. Our Hyalronic Acid is 5000 Daltons compared to the older version which is 500,000 Datons.  Hyalronic Acid is rapidly becoming known as one of the to top 5 ingredients in skin care and anti-aging as it is reknown for it's hydration properties as well as it's ability to correct lines and sagging skin.

Tycker jag redan ser stor skillnad med den och dermarolling.

• Monchichier

Hur naturlig vill du bli?
    Bikarbonat är ju inte speciellt naturligt liksom.
    Vad var det för förpackning på äppelcidervinägern? Glas eller plast?
    Var det ekologisk honung, ursprung?

• Dr to be
    Monchichier skrev 2013-09-24 21:05:06 följande:
    Hur naturlig vill du bli? Bikarbonat är ju inte speciellt naturligt liksom. Vad var det för förpackning på äppelcidervinägern? Glas eller plast? Var det ekologisk honung, ursprung?  

Hej! Så naturlig som det går utan att vrida sig in och ut flaskan är glas å äcv är zetas ekologiska (är jag rätt säker på). Bikarbonat är iaf me naturligt än massa annat.
  • Monchichier
    Dr to be skrev 2013-09-25 11:59:33 följande:

Hej! Så naturlig som det går utan att vrida sig in och ut flaskan är glas å äcv är zetas ekologiska (är jag rätt säker på). Bikarbonat är iaf me naturligt än massa annat.
    Visst är bikarbonat naturligare, men det är fortfarande inte naturligt och definitivt inte _helt_ naturlig
    Istället kan man använda ekologiska ägg. 
    Balsam går inte att få helt naturlig, utan då är det inpackningar som gäller. 
    Som tvål kan man använda olika oljor.

En fråga bara, varför vill du ha helt naturlig kroppsvård?
    Är det för att du tänker på miljön?  
  • Dr to be
    Monchichier skrev 2013-09-25 12:14:19 följande:
    Visst är bikarbonat naturligare, men det är fortfarande inte naturligt och definitivt inte _helt_ naturlig Istället kan man använda ekologiska ägg.  Balsam går inte att få helt naturlig, utan då är det inpackningar som gäller.  Som tvål kan man använda olika oljor. En fråga bara, varför vill du ha helt naturlig kroppsvård? Är det för att du tänker på miljön?  

Miljö, gå-tillbaka-till-rena-produkter, kostnad... ingen inbördes rangordning Känner mig lite avig till ägg då jag har väääldigt tjock hår pch ganska lång. Känna som jag skulle behöva ett helt 6-pack per tvätt
  • Monchichier
    Dr to be skrev 2013-09-25 14:07:24 följande:

Miljö, gå-tillbaka-till-rena-produkter, kostnad... ingen inbördes rangordning Känner mig lite avig till ägg då jag har väääldigt tjock hår pch ganska lång. Känna som jag skulle behöva ett helt 6-pack per tvätt
    Okej, tänkte mer om det är ur miljösyn så är det bästa att ta närproducerat.
    Även fast aloeveragel är bra för håret så är det inte det bästa ur miljösynpunkt. Samma med jojobaolja jämfört med aprikoskärneolja tex.

Jag har också tjockt och långt hår. Dessutom är det väldigt lockigt. För mig räckte ett ägg, hade också i lite honung i blandningen. Jag brukade ta en tratt, en tom reseflaska, blanda i allt i den och skaka.
    Men då tog jag bara och masserade in det i hårbotten. Hade balsam i längderna. 
  • LAHR

cocosolja för hela slanten säger jag då =D jag använder den till hud och hår

"you can do it you are a croft"
  • Siggefigge

Är väldigt sugen på att gå över till naturlig hårvård. Läst om no poo och allt, men man blir så förvirrad till slut, för det finns så många sätt! 

Har beställt hem ett ekologiskt balsam utan silikoner, (det är no poo-godkänt). 

Egentligen vill jag tvätta mitt hår idag och komma igång. Men mitt balsam kommer nog inte förrän om ett par dagar. Hur ska jag gå tillväga? Har just nu ett sistaschampoo och kallpressad ricinolja hemma. Sen kan jag även gå till affären och köpa om något saknas. 

Som sagt är jag helt förvirrad och vet inte alls hur jag ska gå tillväga och vad jag behöver och inte. :(

Svar på tråden Ge mig alla tips på HELT NATURLIG hud- och hårvård:-)!!!