• Ewe lina

Hjälp min sons ena tand har blivit ljus grå! Vad kan det vara???

Hej såg idag att min son s ena framtand var gråare än den andra. Undrar om det kan vara så att han har slagit i den så den har dött.. ska man ringa akutentandvården och fråga eller folktandvården. Har ni varit med om något liknande eller vet ni vad det kan vara.

• Svar på tråden Hjälp min sons ena tand har blivit ljus grå! Vad kan det vara???
  • MaryJane

När jag jobbade på dagis var den en flickas tand som blev grå, och hon hade tidigare slagit i den så att den "dog"

• Saltlakrits

En av mina tänder blev grå pga av en skada när jag var liten. Ring o prata med en tandläkare...

• pummsan

lillebror hade en gråmjölktand som hade dött när han slog i den... ingen fara med det den ramlade ut till slutt som dom andra mjölktänderna.

• Sarah 28

Min dotter åkte in med pulkan i ett staket förra året och tanden blev grå. Vi gick till tandläkaren, på en vanlig tid, inte akut och han sa att vi skulle ringa försäkringsbolaget. Det glömde vi ju förstås, *slarvskallar* men det gråa gick tillbaka efter ett par månader och jag hoppas att tanden under inte blev skadad...

• Champagne

Ring folktandvården imorgon. Min dotter slog i sin tand och vi pratade med sjukvårdsupplysningen och en jourtandläkare. Det var ingen akut fara, utan det kunde vänta tills dagen efter.

Tänk på att anmäla det till försäkringsbolaget! Det skulle vi göra eftersom tanden undertill också kunde vara skadad och då fick man ut på försäkringen.

• Ewe lina

Har en annan fråga ! jag har ju inte anmält att han har ramlat dom gångerna han har ramlat och slagit i. vad händer om man inte har gjort det?

• ljus

Om du inte har ringt o anmält de ggr han har ramlat så finns risken att försäkringsbolaget inte hjälper till och täcker upp för ev. kostnader vid åtgärdandet av tanden eller om det kan handla om tandställningar längre fram o så. Så fort ett barn får en smäll över munnen, oavsett om de har fått mjölktänder eller inte så ska man ringa sitt försäkringsbolag! Den permanenta tandraden ligger ovanför i tandköttet och bara väntar på att få trilla ner (efter typ 10 år?), och därmed är det väldigt lätt att den skadas. Vid missfärgningar av tanden ska du alltid ringa din tandläkare o försäkringsbolag med andra ord. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp min sons ena tand har blivit ljus grå! Vad kan det vara???