• Anonym (TS)

Bröstoperation via landstinget?

Hej

Är det någon här som fått en betald via landstinget??

Vad krävs? Är det svårt? Hur ska jag göra??

Tar tacksam emot alla råd         

• Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?
  • Anonym (?)

Varför vill du göra en sån? En större byst eller en förminskning?

Varför inte spara ihop pengar och göra en privat? 

• LiBä007

Jag har!
    Det bästa jag gjort, är supernöjd.
    Börja vid din vårdcentral för att få remiss till större sjukhus som gör detta.
    Vet att man inte får vara överviktig och så måste man uppnå en viss volym, kommer inte exakt ihåg vilken. Lycka till!   

• Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2013-09-21 11:29:51 följande:
    Varför vill du göra en sån? En större byst eller en förminskning?

Varför inte spara ihop pengar och göra en privat? 

Förminska och lyfta. Men om jag kvalificerar mig för en operation via landstinget varför ska jag göra en privat då?
  • Anonym (TS)
    LiBä007 skrev 2013-09-21 11:34:00 följande:
    Jag har!
    Det bästa jag gjort, är supernöjd.
    Börja vid din vårdcentral för att få remiss till större sjukhus som gör detta.
    Vet att man inte får vara överviktig och så måste man uppnå en viss volym, kommer inte exakt ihåg vilken. Lycka till!   

Var det länge sen du fick den? Vad hade du för stl innan och sen efter?
  • FruLindell

Jag tror att du måste ha såpass stora fysiska besvär av dina bröst att du tex har nedsatt arbetsförmåga eller liknande. De gör inget kosmetiskt, så blir du berättigad till en förminskning så får du med största sannolikhet sen bekosta lyftet du vill göra själv.

• Anonym (TS)
    FruLindell skrev 2013-09-21 11:38:28 följande:
    Jag tror att du måste ha såpass stora fysiska besvär av dina bröst att du tex har nedsatt arbetsförmåga eller liknande. De gör inget kosmetiskt, så blir du berättigad till en förminskning så får du med största sannolikhet sen bekosta lyftet du vill göra själv.

har du gjort en själv så du vet att det är så?
  • Anonym (abc)

Saxat från Läkartidningen:
    Enligt nationella medicinska riktlinjer görs bröstförminskning i offentlig regi när patienten har en byst med en volym på minst 800 ml bilateralt vid normalt BMI (19–25 vid ålder<50 år, <27 vid ålder 50 år) och besvär i form av belastningssymtom i huvud, nackar, axlar och rygg, tyngdkänsla/bystsmärta, intertriginösa besvär samt andra subjektiva besvär som kan härledas till bystens storlek [6]. Målet med en bröstreduktionär att minska bystens vikt och därmed patientens fysiska besvär. För att få effekt på besvären bör en volym på 400 ml efter reduktioneneftersträvas, och volymen borttagen vävnad får inte understiga 400 ml på största sidan.
    /.../Mastopexi, bröstlyft, ingår inte i det offentliga uppdraget...

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/17766/LKT1206s282_286.pdf

Alltså: Du ska ha vara normalviktig, ha bröst med en volym på minst 800 ml (1000 ml är en liter för jämförelse) och medicinska besvär, och du måste ta bort minst 400 ml.  Bröstlyft ingår inte.

• Morriiss
    Anonym (abc) skrev 2013-09-21 11:54:15 följande:

Saxat från Läkartidningen:
    Enligt nationella medicinska riktlinjer görs bröstförminskning i offentlig regi när patienten har en byst med en volym på minst 800 ml bilateralt vid normalt BMI (19–25 vid ålder<50 år, <27 vid ålder ≥50 år) och besvär i form av belastningssymtom i huvud, nackar, axlar och rygg, tyngdkänsla/bystsmärta, intertriginösa besvär samt andra subjektiva besvär som kan härledas till bystens storlek [6]. Målet med en bröstreduktionär att minska bystens vikt och därmed patientens fysiska besvär. För att få effekt på besvären bör en volym på 400 ml efter reduktioneneftersträvas, och volymen borttagen vävnad får inte understiga 400 ml på största sidan.
    /.../Mastopexi, bröstlyft, ingår inte i det offentliga uppdraget...

ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1776...

Alltså: Du ska ha vara normalviktig, ha bröst med en volym på minst 800 ml (1000 ml är en liter för jämförelse) och medicinska besvär, och du måste ta bort minst 400 ml.  Bröstlyft ingår inte.

Jag har precis fått min operation beviljad.... o visst ingår bröstlyft!
    Det du säger o katten gör kan man lägga i samma låda!
  • FruLindell

Det är nog olika regler för olika landsting. Jag har inte fått en operation (och heller inte ansökt om det) men har suttit i regionsfullktige samt en landstingsnämnd där vi hanterade dessa frågor.

Jag skulle personligen inte vilja betala skatt i ett landsting där lyft och andra kosmetiska ingrepp finansierades via skattepengar, så jag hoppas att det isf bara sker i något enstaka landsting.

• Morriiss
    FruLindell skrev 2013-09-21 12:01:51 följande:
    Det är nog olika regler för olika landsting. Jag har inte fått en operation (och heller inte ansökt om det) men har suttit i regionsfullktige samt en landstingsnämnd där vi hanterade dessa frågor.

Jag skulle personligen inte vilja betala skatt i ett landsting där lyft och andra kosmetiska ingrepp finansierades via skattepengar, så jag hoppas att det isf bara sker i något enstaka landsting.
    Men vid en förminskning så måste man ju lyfta oxå...

Så alla bukplastiker som går via landstinget är oxå samma skit för dig?

Det du säger o katten gör kan man lägga i samma låda!
Svar på tråden Bröstoperation via landstinget?