• Anonym (majbebis)

SGI

Hej!

Jag väntar barn nr två i Maj nästa år. Kommer vara hemma med mitt barn fram till förlossningen, har idag 245 dagar kvar enligt min inloggningssida. När min dotter fyller ett år i November så måste jag ta 5 dagar i veckan för att behålla samma SGI, inte sant? När jag sedan får mitt andra barn och börjar med dom dagarna, behöver jag även då ta fem dagar i veckan för att behålla SGIn  även då, eller nollställs det då, så att säga? Alltså kan jag ta mindre än fem dagar i veckan och behålla SGI med barn nr två?

sen undrar jag även om jag under tiden efter att dottern fyllt ett år, kan varva SGI-dagar med lägstanivå dagarna (180 kr/dag) för att få en så jämn inkomst som möjligt under den här tiden?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej

För att skydda din SGI så ska du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar per vecka efter barnet fyllt 1 år.
    Du kan blanda uttaget av föräldrapenning både med sjukpenningnivå och lägstanivå.

Om dagarna inte räcker så kan du ta ut föräldrapenningdagar för det ofödda barnet. Det kan du göra 60 dagar innan beräknad förlossning. Du måste ta ut 5 dagar per vecka fram tills dess att det ofödda barnet föds och efter födelsen så kan du välja hur du vill ta ut föräldrapenningen. Du kan då välja hur många dagar i veckan du vill ta ut.

Ja, du kan varva ersättningsnivåerna hur du vill. Du kan nyttja lägstanivå dagarna först efter att du tagit ut 180 dagar på sjukpenningnivå.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (majbebis)

Okej, men en följdfråga då.
    Om jag väljer att fortsätta på samma antalet dagar som nu, alltså mindre än fem dagar, påverkas min föräldrapenning för nästa barn då? det handlar om att jag vill att dagarna ska räcka, vill inte gärna ut och börja arbeta som höggravid direkt, utan vill kunna vara hemma med mitt barn.

Och en till fråga, om jag skulle få ytterligare ett till barn nära på nummer två, hur påverkas den föräldrapenningen för det barnet? får jag bara lägstanivå då?

mvh 

• Försäkringskassan

Hej!

Om du är helt föräldraledig med ett barn som är över ett år och tar ut mindre än 5 dagar/vecka så sänks din SGI till det du faktiskt arbetar. Är du helt ledig får du SGI 0 kr. Skulle du eller barnet bli sjuk under den tiden, så har du inte rätt till ersättning eftersom du inte har någon inkomst.

Du har däremot rätt att få föräldrapenning enligt den tidigare inkomsten fram till barnets tvåårsdag. Från barnets tvåårsdag sänks föräldrapenningen till grundnivå, det vill säga 225 kronor per dag före skatt.

Du har även rätt att få samma föräldrapenning för nästa barn om du blir gravid innan det första barnet har fyllt 1 år och 9 månader.

Här kan du läsa mer:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (majbebis)

180 kr per dag har jag på mina lägstanivådagar?

Hur menar du, att jag måste bli gravid med barn nummer 3 innan min dotter blir 1 år och nio månader? Hon kommer att vara 1, 5 år när barnet jag väntar föds, som då blir tvåan såklart.. blir det inte så att om jag blir gravid igen före det att barn nr två blivit 1 år och nio månader så får jag behålla samma föräldrapenning för barn nr tre som jag hade för barn nummer ett och två?

• Försäkringskassan

Hej!

Den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) ligger till grund för både för sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. 

Om du inte skulle skydda din SGI när ditt barn fyller ett år i november så blir din SGI noll kronor men din föräldrapenning får du behålla till barnet fyller två år eller till du får ditt nästa barn som beräknas komma i maj 2014. Föräldrapenningen betalas ut enligt särskild beräkningsgrund till barn nummer två fyller två år.

Skulle du sedan åter bli gravid igen innan barn nummer två är ett år och nio månader så får du fortsatt föräldrapenningen utbetald som vid tidigare föräldrapenning till det tredje barnet fyller två år. 

Hälsningar
    Oscar, handläggare 

Svar på tråden SGI