• Anonym (majbebis)

SGI

Hej!

Jag väntar barn nr två i Maj nästa år. Kommer vara hemma med mitt barn fram till förlossningen, har idag 245 dagar kvar enligt min inloggningssida. När min dotter fyller ett år i November så måste jag ta 5 dagar i veckan för att behålla samma SGI, inte sant? När jag sedan får mitt andra barn och börjar med dom dagarna, behöver jag även då ta fem dagar i veckan för att behålla SGIn  även då, eller nollställs det då, så att säga? Alltså kan jag ta mindre än fem dagar i veckan och behålla SGI med barn nr två?

sen undrar jag även om jag under tiden efter att dottern fyllt ett år, kan varva SGI-dagar med lägstanivå dagarna (180 kr/dag) för att få en så jämn inkomst som möjligt under den här tiden?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden SGI
  • Anonym (majbebis)

Okej, men en följdfråga då.
    Om jag väljer att fortsätta på samma antalet dagar som nu, alltså mindre än fem dagar, påverkas min föräldrapenning för nästa barn då? det handlar om att jag vill att dagarna ska räcka, vill inte gärna ut och börja arbeta som höggravid direkt, utan vill kunna vara hemma med mitt barn.

Och en till fråga, om jag skulle få ytterligare ett till barn nära på nummer två, hur påverkas den föräldrapenningen för det barnet? får jag bara lägstanivå då?

mvh 

• Anonym (majbebis)

180 kr per dag har jag på mina lägstanivådagar?

Hur menar du, att jag måste bli gravid med barn nummer 3 innan min dotter blir 1 år och nio månader? Hon kommer att vara 1, 5 år när barnet jag väntar föds, som då blir tvåan såklart.. blir det inte så att om jag blir gravid igen före det att barn nr två blivit 1 år och nio månader så får jag behålla samma föräldrapenning för barn nr tre som jag hade för barn nummer ett och två?

Svar på tråden SGI