• Storakarin

Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?

Har en person på arbetsplatsen som har extrem negativ påverkan på alla runt omkring. Vissa enstaka personer är förskonade och har ingen aning, men andra drabbas mkt hårt . Alla påverkas dock på ett eller annat vis i negativ riktning, Inte minst våra brukare. Vill ej säga var jag jobbar .... Men Jag älskar annars mitt jobb och har fantastiska arbetsuppgigfter och vill verkligen inte sluta. Jobet är mkt tufft så en energityjuv gör mkt skada... Man behöver allt så positivt som det går.Hur hanterar jag denna personen utan att påverkas för mycket. Hur håller jag distansen? Chefen är livrädd för henne för hon är mkt dominant så där har man inget att hämta. Allt är på ett mentalt plan så det är mkt svårt att involvera facket eftersom de kräver konkreta situationer. Stämningar är sås våra att beskriva konkret och trovärdigt. Nån som har tips?

• Svar på tråden Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?
  • Mandel

När personen gnäller eller hur den nu visar sin negativa sida så fråga helt enkelt efter konstruktiva förslag på åtgärd. åt inte personen bara få gnälla oemotsagd.
    Svara jaha, tycker du så? Men det tycker inte jag.
    Eller hur tycker du att vi ska göra då?

Jag har förklarat för arbetskamrater att har man inget snällt att säga eller något konstruktivt att framföra så kan man lika gärna vara tyst.
    Samma med att om man vill ha hjälp så ber man om det på ett vänligt sätt. Man har en trevlig attityd. Annars kan man se sig om i stjärnorna efter att bli hjälpt eller prioriterad hos mig. 

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Storakarin
    Mandel skrev 2013-09-21 16:30:55 följande:
    När personen gnäller eller hur den nu visar sin negativa sida så fråga helt enkelt efter konstruktiva förslag på åtgärd. åt inte personen bara få gnälla oemotsagd.
    Svara jaha, tycker du så? Men det tycker inte jag.
    Eller hur tycker du att vi ska göra då?

Jag har förklarat för arbetskamrater att har man inget snällt att säga eller något konstruktivt att framföra så kan man lika gärna vara tyst.
    Samma med att om man vill ha hjälp så ber man om det på ett vänligt sätt. Man har en trevlig attityd. Annars kan man se sig om i stjärnorna efter att bli hjälpt eller prioriterad hos mig. 

detta är bra råd. Men nr personen är så skruvad att det inte ens går att prata... Och utstrålningen räcker för att man ska deppa ihop. Alla är rädda för henne tom chefen så hon får styra å ställa i så mkt.
  • Mandel
    Storakarin skrev 2013-09-21 16:34:02 följande:

detta är bra råd. Men nr personen är så skruvad att det inte ens går att prata... Och utstrålningen räcker för att man ska deppa ihop. Alla är rädda för henne tom chefen så hon får styra å ställa i så mkt.
    Facket?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Storakarin
    Mandel skrev 2013-09-21 16:51:28 följande:
    Facket?

facket vill ha konkreta handlingar. Stämningar och psykningar är väldigt svåra att ringa in och dokumentera.... Det är skitjobbigt faktiskt. Jag vill bara kunna fokusera på jobbet... inte bli nertryckt i skorna varje dag,,
  • Medusan
    Storakarin skrev 2013-09-21 18:25:36 följande:

facket vill ha konkreta handlingar. Stämningar och psykningar är väldigt svåra att ringa in och dokumentera.... Det är skitjobbigt faktiskt. Jag vill bara kunna fokusera på jobbet... inte bli nertryckt i skorna varje dag,,
    Dokumentera med att spela in ljud och bild som bevis?

Det är väl förvisso inte tillåtet.
  • Storakarin
    Medusan skrev 2013-09-21 18:29:05 följande:
    Dokumentera med att spela in ljud och bild som bevis?

Det är väl förvisso inte tillåtet.

problemet är att man inte kan spela in när någon INTE hälsar på en , eller gör sura miner inför andra när man pratar etc.
  • Storakarin

jag tror att den här människan är som hon är. Men hur gör jag för att inte påverkas? hur kan jag bar "strunta " i henne? Vi behöver samarbeta ibland men inte så ofta. Vi är bara på samma ställe typ...

• Medusan
    Storakarin skrev 2013-09-21 18:32:00 följande:

problemet är att man inte kan spela in när någon INTE hälsar på en , eller gör sura miner inför andra när man pratar etc.
    Det låter som att i är flera på jobbet som upplever denna person på samma sätt.

Har ni pratat med henne om detta?

Kan ni gå ihop och prata med chefen tillsammans. Det blir ju mer tyngd då än när man kommer själv.
  • Medusan
    Storakarin skrev 2013-09-21 18:33:24 följande:
    jag tror att den här människan är som hon är. Men hur gör jag för att inte påverkas? hur kan jag bar "strunta " i henne? Vi behöver samarbeta ibland men inte så ofta. Vi är bara på samma ställe typ...
    Du måste lära dig att inte ta åt dig av henne. Det är ju hon som har problem och hon mår nog allt annat än bra låter det som. Försök göra allt du kan för att bara låta hennes beteende "rinna av dig". Det största problemet är ju om hon har negativ effekt på den/de brukare ni arbetar för. Då är det ju verkligen illa och ett större problem.
  • garib

Tänk som så att det är mest synd om henne som är så negativ.Troligtvis mår hon inte bra. Koncentrera dig på ditt jobb och försök bort
    se från gnället.

Svar på tråden Besvärlig människa på jobbet. Hur hanterar man det?