• Jimman

Frakt på tradera!

Som snö skrev 2013-09-21 19:04:23 följande:

Tycker du att det är ok att börja tjafsa om 12kr i frakt efter avslutad auktion.
    Alltså, tjafsa innebär att man inte accepterar ett nej på frågan om man kan sänka frakt 12kr.

I mina ögon får man inte sätta högre frakt än vad det kostar att frakera det o visar det sig vara mera har man rätt att klaga
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 19:19:07 följande:
    Så i dina ögon är det inget fel i att först ingå ett avtal, och sedan börja diskutera villkoren?

Gör man inte det innan i så fall, tipsar om billigare frakt?
    Om jag upptäcker när jag får varan att frakten är mindre än det jag betalat så skulle jag klaga
  • Jimman
    beccagranen skrev 2013-09-21 20:11:03 följande:

Kom på en bekant till mig som alltid la på 10kr extra på frakten, med motovation att det kostade henne att ta bilen den knappa milen t/rt till posten. Det är också en fraktkostnad och inte bara postens hantering, rätt eller fel? Kan förstår när man säljer ting för bara några kronor, ren förlust med allt besvär för packning, leverera till posten och framför allt tiden man lägger.

Rätt om det står i auktionen , men den summan kan ju bli fel om hon skickar 20 paket på samma vända o alla betalt 10kr extra
  • Jimman
    Fuzzlet skrev 2013-09-21 20:55:12 följande:

Som någon nämde tidigare ingår inte bara porto i frakten. Embellage, bensin/tid till post osv får ochså iräknas, speciellt när man inte bara säljer en grej här och där.

I am expressing multiple attitudes simultaneously.
    Men då ska det stå i auktionsbeskrivningen
  • Jimman
    L i n n skrev 2013-09-21 21:18:30 följande:
    Ska och ska...
    Enligt Tradera ska det stå , jag har varit i kontakt med dom tidigare ang detta
  • Jimman
    L i n n skrev 2013-09-21 21:33:25 följande:
    Nej.

Från Tradera.se:

"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare.

Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden (undantaget företags eventuella fakturaavgift)."

(www.tradera.com/help/HelpPage.aspx)
    Det svaret fick inte jag o jag fick tillbaka pengar för det bröt mitt raderas regler när det var 50kr för mycket i frakt
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 22:28:24 följande:
    Bestämde tradera att du skulle få pengar tillbaka?

Tradera som inte lägger sig i affärerna?

"

Traderas roll är att förmedla kontakt mellan köpare och säljare. Vi står helt utanför själva affärstransaktionen och har aldrig kännedom om alla detaljer i en uppgörelse. Vi har varken juridisk rätt eller möjlighet att ta parti för någon medlem eller tillhandahålla specifika lösningar på problem."
    Jag skickade en kopia på det Tradera svarade till säljaren o hon betalade tillbaka
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-09-21 22:54:46 följande:
    Ja. Ibland betalar man lite för att få tyst på dumt, jobbigt folk. Kan vara värt det.
    Knappast troligt i detta fallet då hon blev avstäng sen för flera hade reagerat
Svar på tråden Frakt på tradera!