• L i n n

Frakt på tradera!

jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:51:23 följande:
    Då lämnar man negativt omdöme bara och kontaktar tradera om att säljaren har dolda avgifter.
    Dolda avgifter?

Det är ju vunnet auktionspris + angiven frakt.

Köparen visste detta, hur kan de vara dolda avgifter?
  • L i n n
    jaghopparhögt skrev 2013-09-21 20:54:58 följande:
    Men om det inte är korrekt avgift för frakten så är det enbart en dold avgift.
    Du har fel.

Det kan omöjligt vara en dold avgift när den är hur synlig som helst.

Säljaren får sätta den frakt (+ ev emballage osv) den vill.

Upp till köparen att välja om den vill buda eller inte.

Tradera uppmanar bara att man ska sätta en rimlig frakt, för att det ofta generera i fler bud.

Men inget måste att det ska vara EXAKT frakt.

Upp till säljaren att välja.
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-09-21 21:14:01 följande:
    Men då ska det stå i auktionsbeskrivningen
    Ska och ska...
  • L i n n
    EllanEriksson skrev 2013-09-21 21:20:24 följande:

Personligen, jag och mina planer på porto vid försäljning, är och kommer vara, på allt jag skickar, 50kr i porto. Alltså skulle det vara en fast siffra för oavsett vikt..
    Skulle det då vara fel av mig då för att jag har en "dold avgift" för att jag satt samma porto på allt? O.o

Nej, du har ingen dold avgift.

Men räkna med få bud (om ens några alls) på de objekt som normalt kostar 6 kr, 12 kr, 24 kr att skicka...
  • L i n n

Å andra sidan kanske du får igen det på de objekt som kostar mer än 50 kr att skicka.

Dvs fler bud och högre försäljningspris på dem.

• L i n n
    EllanEriksson skrev 2013-09-21 21:25:34 följande:

L i n n; nej, få bud har jag få problem med så ^^' Var bara en ren fundering på hur folk tänkte ^_^

Dåså.

Då är ju allt frid och fröjd, och antagligen tycker ingen av budarna att du har "dolda avgifter".

Vilket inte är något som finns bland Traderas frakt.
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-09-21 21:26:22 följande:
    Enligt Tradera ska det stå , jag har varit i kontakt med dom tidigare ang detta
    Nej.

Från Tradera.se:

"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare.

Samtliga avgifter ska anges i den totala fraktkostnaden (undantaget företags eventuella fakturaavgift)."

(www.tradera.com/help/HelpPage.aspx)
  • L i n n
    Zappy skrev 2013-09-22 18:23:30 följande:

Det du skriver emellanåt. Det har jag svår att fatta!!
    Så här menar han.

Att han har uppgett 48 kr i frakt för att det är vad det skulle kosta att skicka objektet (sen om det är inklusive emballage eller inte spelar ingen roll eftersom det isåfall ingår i den fraktkostnaden man angett).

Objektet säljs till köparen för låt säga 300 kr och totalsumman blir alltså 348 kr.

Köparen kontaktar säljaren EFTER avslutat auktion och säger att varan minsann kan skickas för 36 kr, för det VET köparen.

Säljaren anser att köparen godkänt frakten i och med att denna budat på objektet (vilket stämmer, köparen har således godkänt frakt på 48 kr).

Säljaren meddelar köparen att frakten visst är på 48 kr och kommer frankera för 48 kr.

Köparen kan fråga om sänkt frakt efter avslutat auktion, men då får den acceptera ett nej också!

Det bästa är dock om köparen kontaktar INNAN auktionen går ut och bud lagts för att du kunna avstå att buda om denne inte vill betala 48 kr i frakt.
  • L i n n
    Zappy skrev 2013-09-22 18:37:25 följande:

Ok har för mig att det varit så förut. Men många skriver vad de tar ut för avgifter som är inbakat ifraktpriset och det är bättre för då kan man välja om det är något man vill betala extra för. Sen får man inte lägga ut vara på lågt pris och orimligt högt porto.
    Det får man visst det!

Jag får lägga en vara på utrop 1 kr och ha vilken frakt jag vill.

Du behöver inte buda om du inte vill köpa med den frakten.
  • L i n n

12 kr extra kan omöjligt räknas som "orimligt hög" frakt.

Fast det var inte det tråden handlade om heller.

Nu hade säljaren satt ut vad det kostade att skicka tröjan, köparen godkänt det genom att buda och vinna auktionen, och sen ha mage att kontakta säljaren och be säljaren frankera för mindre än utsatt frakt.

Svar på tråden Frakt på tradera!