• Mizca

Frakt på tradera!

Läser man auktionsbeskrivningen, ser portot och ändå budar så har man accepterat frakten. 
    Då kan man inte komma i efterhand och vill ändra. Dessutom tycker jag det är för jäkla dåligt av vissa köpare som vill att man skall strunta i att ta 12:- för skrymmande eftersom de anser att posten inte kollar så noga. Och att det är de som råkar illa ut om jag inte anger avsändare på paketet.
    Men jag tycker ändå det är fel, det är ju postens tabell man utgår ifrån och står det 48:- i frakt tänker jag inte sätta på frimärken för 36 bara för att en köpare vill det.

Jag tycker också det är väldigt dåligt av vissa säljare som säger att det kostar en summa att skicka och man betalar det, men sen när det kommer fram är summan på frimärken betydligt mindre. Om man då påpekar detta för säljaren så blir den arg och tycker att man är snål och barnslig för att man reagerar på det och tillägger "Ge mig ditt kontonummer så för jag väl över 12 kr om du nu sover bättre om natten då" .. det har liksom inte med det att göra anser jag. Jag tycker det är fel att göra så. Om nu frakten blev mindre än man trodde från början kan man ju maila köparen och säga att det blev billigare och att man självklart för tillbaka de dem betalat för mkt för att rätt skall bli rätt.. .Många säger då att det inte behövs men då har man iallafall gjort rätt för sig. 

• Mizca
    Som snö skrev 2013-09-22 18:20:23 följande:
    Har jag angett 48kr så skickar jag för 48kr.
    Men det är jag.
    Det kan finnas andra som vill ha lite betalt för emballage och andra kostnader. Då är det okej för dom att ta lite mer än själva portot.
    Det som är är att man accepterar ett pris för frakten när man budar. Och då får man stå för det. Även om man tycker att det är nån krona dyrare än nödvändigt!
    Du vet inte vilka kostnader säljaren har förutom porto!
    Vad är svårt att fatta??
    Men om säljaren har andra kostnader så som emballage eller bensin till posten skall väl inte köparen behöva bry sig om det? Om det nu kostar ex 48:- att skicka en vinst, du anger det i auktionen då är det ju faktiskt den summan köparen skall betala. Inget mer. Vill du då ha betalt för emballage eller bensin får du ju stå för det själv. Hade du velat ha nån krona extra för emballage (som jag ser många tar) så skriv att frakten blir 50:- för att ett par kronor är emballagekostnader. Då vet köparen det och då accepterar man det. Du kan inte komma efter auktionens slut och säga att du vill ha några kronor till för emballage eller att det kostar dig bensin att fara till posten. 
  • Mizca
    Mizca skrev 2013-09-23 10:20:18 följande:
    Men om säljaren har andra kostnader så som emballage eller bensin till posten skall väl inte köparen behöva bry sig om det? Om det nu kostar ex 48:- att skicka en vinst, du anger det i auktionen då är det ju faktiskt den summan köparen skall betala. Inget mer. Vill du då ha betalt för emballage eller bensin får du ju stå för det själv. Hade du velat ha nån krona extra för emballage (som jag ser många tar) så skriv att frakten blir 50:- för att ett par kronor är emballagekostnader. Då vet köparen det och då accepterar man det. Du kan inte komma efter auktionens slut och säga att du vill ha några kronor till för emballage eller att det kostar dig bensin att fara till posten. 
    Jag har missuppfattat tråden. 
Svar på tråden Frakt på tradera!