-
Ja. Ibland betalar man lite för att få tyst på dumt, jobbigt folk. Kan vara värt det.Jimman skrev 2013-09-21 22:49:39 följande:Jag skickade en kopia på det Tradera svarade till säljaren o hon betalade tillbaka -
Tar jag för hög frakt? Nej.IngenVet skrev 2013-09-21 23:25:15 följande:Jadu det beror väl på. Tar du ut för hög frakt?
Tycker DU det är värt att tjafsa om 12kr? Det verkar så..
Om inte är det väl bara att bjussa på dessa tolv spänn?
Tycker jag att det är nåt att tjafsa om? Nej. Ge mig pengarna bara. Enligt avtal. Inget tjafs.
Bjussa på? Varför? -
Nej!!!Swagger skrev 2013-09-22 05:59:31 följande:Jag har aldrig handlat på tradera, men en hel del på ebay. På ebay har jag ganska ofta efter ett köp av flera saker från en och samma shop bett om "combined postage" och oftast har jag fått ner t.ex. 3 x postavgiften till 1x postavgiften. En gång har jag fått ett nej på det och då accepterade jag nejet på en gång. Dvs. Man kan ju fråga utan att börja tjafsa tänker jag, så jag tycker det saknas ett alternativ i din fråga.
Det saknas inget allternativ!!!
Läser du, om du kan det, så står det i frågeställningen att det Inte är att tjafsa att fråga, och acceptera ett nej. -
Inget emot vad det lät!Zappy skrev 2013-09-22 09:15:14 följande:
Oj nu ser det verkligen ut som du skriker. -
Fast hur kan nån säga exakt vad frakten kostar sådär?
Om jag behöver åka och köpa nåt att packa i, tejp och grejer, då kan ju tolv kr mer än själva portot vara åt helsicke för lågt. Och då är det ju jag som är snäll och bjuder på det.
Vilket gör det ännu mer obegripligt att tjafsa om 12kr. -
Även om jag väger saken 1000 gånger, och vet exakt porto, så kan jag ju lik förbannat ha fler kostnader, som jag nyss tog upp, för att skicka det.Zappy skrev 2013-09-22 12:06:41 följande:
Jag har en hushållsvåg, så jag får exakt vikt. Skulle jag vara osäker så skriver jag att portot kan bli högre. Har jag skrivit en summa utan att gardera mig, då står jag för det, jag skulle aldrig begära mer i efterhand. Man får tänka efter innan man lägger ut varan tycker jag. -
För att det tar tid och energi att kolla upp alla möjliga allternativ?Albion skrev 2013-09-22 12:45:44 följande:Nej, 12 kr är inget att tjafsa om, men det är fult gjort att göra det som en person
beskrev - att lägga till xtra på frakten pga att hon/han fått saken/-erna billigt.
Det är oxå dåligt av Tradera att inte ta avstånd från sådant beteende.
Jag undrar även hur man kan välja att skicka ett föremål som bussgods för 160 kr,
när man kan skicka det gm t ex Schenker för halva kostnaden ?
MVH M. ?
Man tycker att det är upp till köparen att acceptera eller ej.
Passar inte priset är det bara att låta bli att köpa, eller komma överens om nåt innan köp. -
Anger jag 48kr, och vi sen ingår avtal om det. Då är det såklart inget jag lägger på pengar för.Ess skrev 2013-09-22 17:18:58 följande:Antingen lägger du per automatik till ex 5 kr extra för att täcka sådana kostnader. Annars så får du stå för det själv.
Om du angett en frakt på 48 kronor, och sen får köra till Ica för att köpa tejp är ju liksom inget jag ska betala 75 kronor extra för.
Vad är problemet med att acceptera avtalat pris om man får "nej, det är vad det kostar mig att skicka" på fråga om sänkt frakt? -
Eller så är det den som inte kan acceptera ett ingått avtal som ska ge fan i att köpa...Ess skrev 2013-09-22 17:22:45 följande:Kollar man det en gång sen har man i stort sett deras prislista i huvudet. Sedan väljer man att ange den billigaste frakten för just den varan.
Pallar du inte klydda och kolla upp innan, utan vill komma och justera i efterhand, då ska du nog inte sälja heller.
Anger man felaktig frakt, så får man skylla sig själv. Aldrig jag skulle kräva kunden på mer pengar för att jag har begått ett misstag.
För själva försäljningspriset är ofta direkt bundet till fraktkostnaden. -
Jag säger att den faktiska kostnaden kan vara mer än själva portot. Sen om det är 48, 36 eller 112kr hör liksom inte hit.Zappy skrev 2013-09-22 18:02:55 följande:
Menar du att köpare vill ha billigare frakt trots att det 48 kr är den faktiska kostnaden? -
Punkt!Surpuppan skrev 2013-09-22 18:04:21 följande:
Den frakt man skriver, den gäller!
Visst kan man fråga. Men acceptera ett nej. -
Har jag angett 48kr så skickar jag för 48kr.Zappy skrev 2013-09-22 18:14:26 följande:
Jo men nu undrar jag att om du har angett t.ex. 48 kr i annonsen, vill köpare betala mindre då fastän det faktiskt kostar 48 kr? Eller frankerar du bara för 36 kr då? Har lite svårt att förstå dig.
Men det är jag.
Det kan finnas andra som vill ha lite betalt för emballage och andra kostnader. Då är det okej för dom att ta lite mer än själva portot.
Det som är är att man accepterar ett pris för frakten när man budar. Och då får man stå för det. Även om man tycker att det är nån krona dyrare än nödvändigt!
Du vet inte vilka kostnader säljaren har förutom porto!
Vad är svårt att fatta?? -
Nej. Det måste du inte. Det är totalsumma som ska stå. Traderas regler var på uppe här tidigare.Zappy skrev 2013-09-22 18:17:20 följande:
Den faktiska kostnaden som jag pratar om är portotabellen. Inte tejp, papper eller vad du nu har för dig som du vill ha pengar för. Sånt måste du uppge om du vill ha extra för det. -
Aha.Zappy skrev 2013-09-22 18:23:30 följande:
Det du skriver emellanåt. Det har jag svår att fatta!!
Otur.
Nåja. Jag nöjet mig med att för tillfället 182 mot 11 förstår som jag. -
Bra! Jag vill ju att du är ledsen för att du är dum. Det kan ju inte du hjälpa!Zappy skrev 2013-09-22 18:39:14 följande:
Nu förstår jag inte igen. Hahaha... Men det är inte otur, det är roande. Tack för samtalet. -
Vill ju INTE!Som snö skrev 2013-09-22 18:49:08 följande:Bra! Jag vill ju att du är ledsen för att du är dum. Det kan ju inte du hjälpa! -
La jag till ett "inte" i inlägget efter eller gjorde jag det inte?Zappy skrev 2013-09-22 19:22:27 följande:
Vill du att jag är ledsen? *gapskrattar* Tack för roande läsning^^ Skulle ju kunna säga detsamma men det gör jag inte. -
"Säljare får debitera rimliga fraktkostnader, inklusive porto, emballage och hanteringsavgift. Tradera reglerar inte exakt vad en säljare får eller inte får debitera, men vi tar hänsyn till anmälningar som inkommer från köpare."Zappy skrev 2013-09-22 19:20:36 följande:Från Tradera:
Exempel
Följande är exempel på otillåtna debiteringar på Tradera:Säljaren debiterar 5% av det vinnande budet som fraktkostnadSäljaren lägger på 3% eller 5 kr som en extra avgift vid betalning via Payson eller PayPal
Säljaren lägger ut en auktion med lågt försäljningspris men med en orimligt hög fraktkostnad
Säljaren sätter 0 kr i frakt i ruten för fraktavgift men skriver "frakten räknas ut i efterhand" eller en annan summa i objektsbeskrivningen.
-
Lusläsa? Räcker väl att kolla om pris+frakt är rimligt för dig?Zappy skrev 2013-09-22 19:32:02 följande:
Jadå men inte ORIMLIGT HÖGA FRAKTKOSTNADER.
Efter den här tråden så kommer jag verkligen att lusläsa alla auktioner sin jag är intresserad av.. är noga annars med, men ska bli ännu noggrannare :)
Vad det gäller kostnaden alltså.
För du kan vara helt övertygad om att tolv kronor aldrig kommer räknas som orimligt högt. Oavsett portokostnad. -
Sånt händer! :)Mizca skrev 2013-09-23 10:24:00 följande:Jag har missuppfattat tråden.