• heid

    Juridik

    Hej!

    Då vi har använt en privat donator för vår graviditet måste min fru adoptera sitt barn för att bli vårdnadshavare. Är det nån här inne som har erfarenhet av det? Vi överväger om jag ska/bör skriva ett testamente innan förlossningen om det nu mot förmodan går åt pipsvängen. Visst att vi inte kan binda barnet juridiskt till sin andra mamma då det biologiska föräldraskapet smäller högre (säga vad man vill om det... *suck), men där kan vi åtminstone tydliggöra min vilja rent juridiskt.

    Hur har ni andra gjort? 

  • Svar på tråden Juridik
  • Kronärtskocka

    Hej

    Grattis till graviditeten och barnet ni väntar!

    Inför vårt andra barns födelse (som kommit till genom insemination i Danmark) så skrev jag en viljeyttring där jag skrev att jag ville att min fru skulle ta hand om barnet om något hände mig under förlossningen eller fram tills dess att adoptionen gick igenom. I vårt fall var vi gifta och hade barn sedan innan och det var en okänd donator så sannolikheten att socialtjänsten skulle utse någon annan än min fru hade varit väldigt liten, men det var ändå skönt att ha skrivit ett dokument. 

    I er situation känns en viljeyttring ännu viktigare. Även om det förhoppningsvis inte alls behövs . www.socfamratt.se/fragorasvar/boende/586-vad-haender-med-vart-barn-ifall-vi-avlider
    Jag vet att juristfirmor ibland annonserar om en timme gratis rådgivning och ex. lawline.se har gratis hjälp via telefon och webb, så vill ni ha lite mer vägledning från en jurist kan det kanske var något att testa. ( Har inte provat själv så jag vet inte hur tjänsterna är eller hur bra de är på hbtq-frågor.)

    Lycka till!

Svar på tråden Juridik