Hus-renovering garanterad relationsdödare?
Tack för era svar! Mycket tänkvärt.
Vi vet väl egentligen inte om vi är händiga då vi inte haft behov av att göra något själva tidigare. Jag är dock väldigt kreativ och pysslig av mig och har i många år drömt om att få fixa upp ett hus. Jag har en stor vilja att lära mig och läsa på. Här är jag kanske omåttligt naiv.
Maken säger att han gärna hugger i och gör grovjobbet men att jag kommer att få ta projektledarrollen och vara drivande både vad gäller planering och beslut om estetiken. Detta skrämmer mig lite då jag kommer att störa mig på hans brist på initiativ. Han kommer dock att vara den som bromsar lite ekonomiskt då jag har en tendens att sväva iväg och tro att allt löser sig.
Planen är att göra om köket innan inflyttning och leja ut detta på totalentreprenad. Vi har tre månader på oss för detta.
Sen tänkte vi ta ett rum i taget och göra ytskiktsrenovering själva. Detta får ta den tid det tar, alltså inget som måste göras innan inflytt. Vi har 150k till detta.
Då finns två badrum kvar som är fungerande men gräsligt fula. Här tar budgeten stopp och vi kommer att behöva spara ihop i några år för att ha råd att göra dessa. Frågan är om man orkar leva med gamla badrum 4-5 år...
Vi har en buffert för oväntade kostnader som i nuläget är på 60-70k. Där tänkte vi fylla på med ca 2k per månad och ej röra utom vid kris. Räcker det?