• lyckeliten22

Kattbett?! Hjälp!!!!

Min kattunge på 14 veckor bet mig i handleden. På samma sida som tummen sitter fast längre ner på handleden då. Det har gått hål på två ställen, blödde ytters lite men gjorde ont när han väl bet. Hände för ca 1 h sen, kanske lite mer. Känner mig svag i handen och gör lite ont nu när jag skriver på telefonen. Gör ont i handleden och lite ut i fingrarna. Borde jag kolla upp det? Har läst på nätet om kattbett och att man borde kolla upp det

• Svar på tråden Kattbett?! Hjälp!!!!
  • Scrubs81

1177 är ett bra nummer att ringa om man funderar på saker och ting!

• lyckeliten22

Har fobi för att prata i telefon

• Sarah3

Visst borde du det. Kattbett är den näst vanligaste dödsorsaken i sverige. Om du inte vågar ringa be katten, det är den skyldig dej! De e ju trots allt dens fel att du är i denna situation.

• HokusPokus

Tidigare hade jag svarat tvätta med tvål och vatten det räcker men för två år sen blev min dotter kattbiten och när hon på kvällen hade jätteont ringde jag 1177. De sa åt mig att åka till akuten vilket jag till slut gjorde. Väl där fick vi träffa läkare på en gång. De hämtade antibiotika direkt som de gav henne och vi fick stränga order om att komma och visa såret varje morgon i tre dagar. Det var gränsfall att hon skulle bli inlagd med intravenöst dropp. Tydligen har de flesta katterna nån bakteriei munnen som kan ge blodförgiftning och man ska alltid söka vård om det går hål vid kattbett

• Bellsen
    Sarah3 skrev 2013-09-21 23:58:00 följande:
    Visst borde du det. Kattbett är den näst vanligaste dödsorsaken i sverige. Om du inte vågar ringa be katten, det är den skyldig dej! De e ju trots allt dens fel att du är i denna situation.

Vad onödigt att kommentera sådär. Vad gör du ens här?

TS: Jag har hört att kattbett kan vara ganska illa, de har mycket bakterier i munnen. När en vän till mig blev biten rekommenderade veterinären (katten var inlagd pga urinsten) henne att åka in till sjukhuset och få såret rengjort.
  • Zuzanne

Du får åka till akuten. Om någon timma kommer det att svullna upp rejält. Du kommer att få stelkrampsspruta och eventuell röntgen samt antibiotika.

• Sarah3
    Bellsen skrev 2013-09-22 00:03:40 följande:
    Vad onödigt att kommentera sådär. Vad gör du ens här? TS: Jag har hört att kattbett kan vara ganska illa, de har mycket bakterier i munnen. När en vän till mig blev biten rekommenderade veterinären (katten var inlagd pga urinsten) henne att åka in till sjukhuset och få såret rengjort.

Visst vet jag att kattbett kan vara illa, som tur är det ganska ovanligt. Tycker bara det är så löjlig med såna frågor när det självklara är att ringa vårdupplysningen, som någon också skrev, men inte kan pga man har telefonfobi. Be någon annan ringa då!! Eller åk in om du är så sjuk! Om inte man har folkfobi då också vill säga......
  • lyckeliten22

Vad elak du är! jag har fobi för att prata i telefon och så är det... Är påväg till sjukhuset nu för att få det kollat! Blev orolig efterser ni skrivit

Svar på tråden Kattbett?! Hjälp!!!!