• Anonym (fundersam)

Lön efter skatt?

Finns det någon sida alt. något sätt att räkna ut en tillförlitlig "lön efter skatt"? Jag har precis bytt jobb, och kollade min kommande lönespec. och får ca 700:- mindre än jag hade räknat med utifrån olika beräkningssidor på nätet. Till saken hör att jag har glömt att lämna in en skattsedel, så det påverkar ju också. Men nu har jag skickat in den, så jag hoppas att de drar rätt skatt fr.o.m. nästa månad. Men jag vill gärna veta redan nu vad jag kan räkna med att få?

• Svar på tråden Lön efter skatt?
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (.) skrev 2013-09-22 09:44:17 följande:
    rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/
    Den är en av dem sidorna jag kollade på. Och då får jag ut 700:- mindre är vad beräkningen säger.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (fundersam) skrev 2013-09-22 10:10:26 följande:
    Den är en av dem sidorna jag kollade på. Och då får jag ut 700:- mindre är vad beräkningen säger.
    * de
  • Anonym (fundersam)
    Trocca skrev 2013-09-22 09:53:50 följande:
    www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinko...
    Och enligt den ska jag då ha ut 700:- mer också, än vad jag får nu. Kan jag då räkna med att få 700:- mer nästa månad? Nu kollade jag nämligen skattetabell 34 (som jag har) och så min lön (23000 . Eller missar jag ytterligare nåt?
  • Baryk

Den här texten finns ofta med  på de där uträkningssidorna:
    "Arbetsgivare drar av enligt tabell (skatteverkets anvisning) och därför dras det i regel någon mer. Tjänsten är i BETA och dessa siffror utlovar inte att det är det du får ut från din arbetsgivare."

Dessutom, du kanske har fackföreningsavgifter/a-kassa som dras direkt på din lön och som du inte räknat med?

• Anonym (fundersam)
    Baryk skrev 2013-09-22 13:27:48 följande:
    Den här texten finns ofta med  på de där uträkningssidorna:
    "Arbetsgivare drar av enligt tabell (skatteverkets anvisning) och därför dras det i regel någon mer. Tjänsten är i BETA och dessa siffror utlovar inte att det är det du får ut från din arbetsgivare."

Dessutom, du kanske har fackföreningsavgifter/a-kassa som dras direkt på din lön och som du inte räknat med?
    Nej, fackavgiften och akassan dras separat från mitt eget konto.
  • Anonym (fundersam)
    Squiggle skrev 2013-09-22 13:29:13 följande:

Det intressanta är ju att räkna ut hur mycket skatt du slutligen ska betala för hela året (och därmed hur mycket du får kvar) och sedan slå ut det per månad.
    Använd skatteverkets skatteuträkningsprogram så kan du vara säker på att få korrekta siffror.
    www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafati...

Jo, visst är det mer intressant iofs. Men jag tycker det är så märligt att min arbetsgivare tycks dra 700:- MER?? Jag kollade min lön i våras (annan kommun) och då drogs det exakt den summan som finns att hitta på skatteverket.
Svar på tråden Lön efter skatt?