• summa21

Att vara borta från jobbet för psykologbedömning

Vår BVC-psykolog kommer under hösten att göra observationer och bedömningar av vår ettårige son då vi misstänker att han har autism. Det är alltså inte en officiell utredning men det kommer att användas som grund för remiss till bup. Min man är föräldraledig men jag vill också gärna vara med när detta görs. Är det någon som vet hur det fungerar med jobb och föräldraledighet. Behöver jag ta semester/komp för detta när han är föräldraledig eller går det att lösa på annat sätt (de gemensamma dagarna tar ju slut i och med att han har fyllt ett).

• Svar på tråden Att vara borta från jobbet för psykologbedömning
  • Dixie

Är din man föräldraledig på heltid (5 dagar i vecka)? Han kan väl ta FL på helgen och 3 vardagar och du tar FL den dagen ni ska på undersökning.

• summa21
    gogunonnonaror skrev 2013-09-22 10:55:35 följande:
    Tillfällig föräldrapenning?
    Går det att få tillfällig föräldrapenning för det?
    Ja, min man har fem dagar i veckan. 
  • sasso78
    summa21 skrev 2013-09-22 12:18:16 följande:
    Går det att få tillfällig föräldrapenning för det?
    Ja, min man har fem dagar i veckan. 
    Jag vet inte hur det funkar på BUP men vi går med våran son på habiliteringen för autsim utredning och då får man söka tillfällig föräldrapenning.
  • sasso78

Fråga bup om du kan söka tillfällig FP för de vet säkert. På habiliteringen sa de till oss att man har rätt att få tillfällig FP när man är på besök där.

• cloudberry79

Det enklaste är om din man tar fem dagar, men inte den dagen, tex han tar måndag-tisdag, sen tar du onsdag TFP och han tar torsdag-lördag FP. Då uppfyller han kravet på fem dagar i veckan och du tar TFP den dagen som ni är på psykologbesöket.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Mumin80

Är det första/enda barnet? 

Eftersom vi har två så tog ena fp med lillan och andra vab ned stora som utreds. Och så åkte båda till psykologen medan lillan (å ibland även stora på återgivning och liknande) var hos barnvakt.

Är det enda barnet så är det ju knepigare, men ring fk och fråga. Sen är det antagligen skillnad på om du VILL vara med och om du SKA vara med (många av observationerna så räcker det med en förälder men sen är det ju föräldrasamtal och sånt där det är önskvärt att båda föräldrarna är med).  

• summa21

Tack för era svar! Har inte riktigt koll än om båda vi föräldrar behöver vara med, vid något tillfälle ska vi nog det, då borde vi ju kunna få tillfällig föräldrapenning. Men bara vid observation lär vi ju inte behöva det. Skulle gärna vilja vara med, kanske kan man då lösa det med att hans fem dagar sträcker sig över helgen och att jag då tar den dagen det är? Har jag förstått det rätt?

• jordgubbe0812

FP är en djungel men tror som du i sista inlägget att att jag har svårt att tro att ni får ersättning bägge 2 om det inte är ett krav att ni är med bägge 2.
    Är det lång kö eller varför vänder ni er inte direkt till BUP.  För väl där lär de väl göra om utredningen.

• Mumin80
    jordgubbe0812 skrev 2013-09-22 23:47:13 följande:
    FP är en djungel men tror som du i sista inlägget att att jag har svårt att tro att ni får ersättning bägge 2 om det inte är ett krav att ni är med bägge 2.
    Är det lång kö eller varför vänder ni er inte direkt till BUP.  För väl där lär de väl göra om utredningen.
    Åtminstone hos oss så vänder man sig först till bvc-psykologen som gör en utredning, och om den utredningen tyder på t.ex. autism så skickas man vidare till bup. Antagligen är det så för att avlasta bup från fall där det kanske inte handlar om autism utan t.ex. familjeförhållanden eller nån annan problematik som bvc kan sköta själva. 

Dock är det frustrerande att det förlänger utredningstiden ganska mycket.  
Svar på tråden Att vara borta från jobbet för psykologbedömning