Sorbus skrev 2013-09-24 18:12:35 följande:
Äter du bara kokt mat annars också pga magen eller har det bara blivit så med grönsakerna?
Jag kan förstå att det är tråkigt att inte få äta sallad och sådant, men nu är det ju som tur är högsäsong för en massa goda grönsaker som faktiskt gör sig bäst tillagade, som aubergine, zucchini, olika sorters kål, olika sorters rotfrukter. Det finns massor med gott man kan göra!
Kokta grönsaker kan göra roligare än bara kokade i vatten, prova tex buljongkokta grönsaker eller rotfrukter. Eller piffa till grönsakerna när du kokt dem genom att vända dem i en god vinägrett eller dressing. Eller smält över lite god ost. Det är jättegott att koka broccoli i micron tills den mjuknat, sedan strö över riven ost och lite salt och värma lite till så osten smälter.
Man kan göra mycket gott i ugnen. Skär tex zucchini, aubergine, paprika, lök och tomat i bitar. Vänd i lite olja och salta lite, eller krydda med örtkryddor, balsamvinäger och olja och kör i ugnen tills grönsakerna mjuknat. Jättegott till kött, kyckling och/eller på pasta. Villa man så kan slänga i bitar av fetaost med i ugnen. Eller skär rotfrukter i klyftor, tex potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och sötpotatis och rosta i ugnen med lite olja och salt. Eller rödbetor tillagade i ugnen med lite getost och honung.
Gör gärna extra mycket av grönsakerna i ugnen för då har du över till nästa dag och kan göra en ultragod soppa urenkelt: koka upp de ugnsbakta grönsakerna tillsammans med krossade tomater och buljong. Krydda efter smak. Låt puttra ett tag och kör sedan soppan slät med mixerstav och om du vill ha den lite krämigare kan du ha i lite creme fraiche.
Fyllda grönsaker är också gott. Paprika, tomater, zucchini och aubergine passar jättebra och kan fyllas med vad man vill, tex kesoröra, köttfärs, bönröra eller grönsakshack. Kör i ugnen till grönsakerna mjuknat, gratinera gärna med lite ost på toppen.
Bladgrönsaker som tex ruccola, mangold, spenat och svartkål är fantastiskt gott i paj. Gör pajdegen med fullkornsmjöl eller grahamsmjöl så har du fått lite extra fibrer.
Och fungerar det för din mage med andra tillagningssätt som stekning, så finns det en massa goda recept. Ett par höjdare som jag provat nyligen:
mittkok.expressen.se/recept/rodbetsburgare-me.../
(innehåller äpple som är rått, men det går att utelämna eller så tror jag det kan bli gott om man tillagar skivor av en syrligare sort i ugnen först)
www.tasteline.com/Recept/spenat_med_bondbonor...
Alla ingredienser kanske inte passar din mage, men man kan alltid byta ut det man inte vill ha till annat.
Nej, det är bara med grönsakerna det har blivit så. Tack för alla tips! Jag får ta och börja testa en massa nya maträtter nu. Har fått otroligt bra tips här och på ett annat ställe så nu ska det bli lite roligt att testa.