• Fatheya

Hjälp mig med grönsakerna

Var för en månad sedan till en dietist pga att jag har ibs. Jag har alltså ont i magen nästintill jämt. Där fick jag en del råd som jag skulle testa tills nästa möte, äta oftare, mer fibrer och inga grönsaker, bär eller frukt som inte blivit tillagade.

Min mage har inte mått så bra på flera år! Men de senaste dagarna har vi ätit ute och jag har inte tänkt på att det serveras ju en sallad till maten och jag har bara inte kunnat stå emot när det legat på min tallrik. Nu har smärtan äntligen lagt sig, så jag antar att jag hittat boven i dramat.

Men jag saknar mina grönsaker, har ätit massa kokta grönsaker under den här tiden men det är ju riktigt tråkigt i längden. Så finns det något jag kan göra med grönsakerna förutom att koka dem? Det är väl förresten inte så näringsrikt?

Nu kan det vara så att jag kan äta grönsaker om jag skalar dem, men hur många grönsaker finns det som man kan skala egentligen... Frukter finns det ju mer som man kan skala, men har inte testat det nu under den här perioden.

Så jag har fastnat och tycker synd om mig själv som inte får äta min sallad. Så nu hoppas jag på lite tips härifrån.  

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Svar på tråden Hjälp mig med grönsakerna
  • sugarsnap

Om det är näringen du är orolig för när du kokar grönsakerna så är mitt tips att ångkoka dom. De blir tillagade men näringsämnena (vitaminer, järn och annat gottigt) försvinner inte med kokvattnet. :)

Tyvärr har jag inga tips när det gäller råa grönsaker.  

• Fatheya
    sugarsnap skrev 2013-09-22 10:52:42 följande:
    Om det är näringen du är orolig för när du kokar grönsakerna så är mitt tips att ångkoka dom. De blir tillagade men näringsämnena (vitaminer, järn och annat gottigt) försvinner inte med kokvattnet. :)

Tyvärr har jag inga tips när det gäller råa grönsaker.  

Det kan jag ju göra, men det är ju så tråkigt med kokta grönsaker. Vill kunna hitta på något roligare, nu äter jag bara för att det är nyttigt.
    Stokke skrev 2013-09-22 10:54:28 följande:
    Kan syrade grönsaker fungera?

Jag vet faktiskt inte. Jag bör nog fråga dietisten om det först.
  • Jungblom

Många grönsaker tar man faktiskt tills sig näring bättre från om det blivit tillagade.

Mitt tips är att du gör grytor med grönsaker, eller grönsaksrätter. Finns massor med sidorätter som är just grönsaker. Stekta tomat med vitlök är väldigt gott, kokta morötter med örter, stekta gröna bönor med vitlök, brysselkål med mandelspån och citron.
    Kokt vitkål med en basilika vinägrett.

Jamie Oliver lagar mycket grönsaksrätter med tillagade grönsaker så ett tips är att titta på hans program.

• Papricorn

Du kan nog äta råa grönsaker om du väljer de snällare varianterna.

Svamp, spenat, ruccola är lättsmälta.

Tomat med skal, majs, ärtskidor och gurka är mer hårdsmälta. Rå kål och paprika är nog värst.

Det du kan göra är ju ex att grilla paprikor i ugnen och skala och sen äta de i sallad. Samma sak med tomater.

Ugnsbakar du ex blomkål och broccoli går de ju också ha kalla i sallad sen.

• Fatheya
    Papricorn skrev 2013-09-23 20:24:28 följande:
    Du kan nog äta råa grönsaker om du väljer de snällare varianterna.
    Svamp, spenat, ruccola är lättsmälta.
    Tomat med skal, majs, ärtskidor och gurka är mer hårdsmälta. Rå kål och paprika är nog värst.

Det du kan göra är ju ex att grilla paprikor i ugnen och skala och sen äta de i sallad. Samma sak med tomater.
    Ugnsbakar du ex blomkål och broccoli går de ju också ha kalla i sallad sen.

Nej, det kan jag tyvärr inte. Sallad, alltså isbergssallad fungerar inte heller. :(
    Jungblom skrev 2013-09-22 11:10:39 följande:
    Många grönsaker tar man faktiskt tills sig näring bättre från om det blivit tillagade.

Mitt tips är att du gör grytor med grönsaker, eller grönsaksrätter. Finns massor med sidorätter som är just grönsaker. Stekta tomat med vitlök är väldigt gott, kokta morötter med örter, stekta gröna bönor med vitlök, brysselkål med mandelspån och citron.
    Kokt vitkål med en basilika vinägrett.

Jamie Oliver lagar mycket grönsaksrätter med tillagade grönsaker så ett tips är att titta på hans program.

Grytor gör jag då och då, men får börja göra mer. Det är bara det att sonen min inte tycker om det.

Tack för alla tips! 

• Sorbus

Äter du bara kokt mat annars också pga magen eller har det bara blivit så med grönsakerna?

Jag kan förstå att det är tråkigt att inte få äta sallad och sådant, men nu är det ju som tur är högsäsong för en massa goda grönsaker som faktiskt gör sig bäst tillagade, som aubergine, zucchini, olika sorters kål, olika sorters rotfrukter. Det finns massor med gott man kan göra!

Kokta grönsaker kan göra roligare än bara kokade i vatten, prova tex buljongkokta grönsaker eller rotfrukter. Eller piffa till grönsakerna när du kokt dem genom att vända dem i en god vinägrett eller dressing. Eller smält över lite god ost. Det är jättegott att koka broccoli i micron tills den mjuknat, sedan strö över riven ost och lite salt och värma lite till så osten smälter.

Man kan göra mycket gott i ugnen. Skär tex zucchini, aubergine, paprika, lök och tomat i bitar. Vänd i lite olja och salta lite, eller krydda med örtkryddor, balsamvinäger och olja och kör i ugnen tills grönsakerna mjuknat. Jättegott till kött, kyckling och/eller på pasta. Villa man så kan slänga i bitar av fetaost med i ugnen. Eller skär rotfrukter i klyftor, tex potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och sötpotatis och rosta i ugnen med lite olja och salt. Eller rödbetor tillagade i ugnen med lite getost och honung.

Gör gärna extra mycket av grönsakerna i ugnen för då har du över till nästa dag och kan göra en ultragod soppa urenkelt: koka upp de ugnsbakta grönsakerna tillsammans med krossade tomater och buljong. Krydda efter smak. Låt puttra ett tag och kör sedan soppan slät med mixerstav och om du vill ha den lite krämigare kan du  ha i lite creme fraiche.

Fyllda grönsaker är också gott. Paprika, tomater, zucchini och aubergine passar jättebra och kan fyllas med vad man vill, tex kesoröra, köttfärs, bönröra eller grönsakshack. Kör i ugnen till grönsakerna mjuknat, gratinera gärna med lite ost på toppen.

Bladgrönsaker som tex ruccola, mangold, spenat och svartkål är fantastiskt gott i paj. Gör pajdegen med fullkornsmjöl eller grahamsmjöl så har du fått lite extra fibrer.

Och fungerar det för din mage med andra tillagningssätt som stekning, så finns det en massa goda recept. Ett par höjdare som jag provat nyligen:
    mittkok.expressen.se/recept/rodbetsburgare-med-gratinerad-getost-rostad-mandel-honung/
    (innehåller äpple som är rått, men det går att utelämna eller så tror jag det kan bli gott om man tillagar skivor av en syrligare sort i ugnen först)
    www.tasteline.com/Recept/spenat_med_bondbonor_och_pancetta

Alla ingredienser kanske inte passar din mage, men man kan alltid byta ut det man inte vill ha till annat.

• Papricorn
    Fatheya skrev 2013-09-23 21:17:54 följande:
    Nej, det kan jag tyvärr inte. Sallad, alltså isbergssallad fungerar inte heller. :(Grytor gör jag då och då, men får börja göra mer. Det är bara det att sonen min inte tycker om det.

Tack för alla tips! 

Vart skrev jag att du bör äta isbergssallad?!

Du kan ju fortfarande göra en sallad på tillredda grönsaker och ex bladspenat.
  • Fatheya
    Papricorn skrev 2013-09-24 20:37:38 följande:

Vart skrev jag att du bör äta isbergssallad?!
    Du kan ju fortfarande göra en sallad på tillredda grönsaker och ex bladspenat.

Du skrev om spenat och ruccola och det kan jag inte äta otillrett. Sen ville jag förtydliga att isbergssallad kan jag inte heller äta.
  • Fatheya
    Sorbus skrev 2013-09-24 18:12:35 följande:
    Äter du bara kokt mat annars också pga magen eller har det bara blivit så med grönsakerna?

Jag kan förstå att det är tråkigt att inte få äta sallad och sådant, men nu är det ju som tur är högsäsong för en massa goda grönsaker som faktiskt gör sig bäst tillagade, som aubergine, zucchini, olika sorters kål, olika sorters rotfrukter. Det finns massor med gott man kan göra!

Kokta grönsaker kan göra roligare än bara kokade i vatten, prova tex buljongkokta grönsaker eller rotfrukter. Eller piffa till grönsakerna när du kokt dem genom att vända dem i en god vinägrett eller dressing. Eller smält över lite god ost. Det är jättegott att koka broccoli i micron tills den mjuknat, sedan strö över riven ost och lite salt och värma lite till så osten smälter.

Man kan göra mycket gott i ugnen. Skär tex zucchini, aubergine, paprika, lök och tomat i bitar. Vänd i lite olja och salta lite, eller krydda med örtkryddor, balsamvinäger och olja och kör i ugnen tills grönsakerna mjuknat. Jättegott till kött, kyckling och/eller på pasta. Villa man så kan slänga i bitar av fetaost med i ugnen. Eller skär rotfrukter i klyftor, tex potatis, morötter, palsternacka, rotselleri och sötpotatis och rosta i ugnen med lite olja och salt. Eller rödbetor tillagade i ugnen med lite getost och honung.

Gör gärna extra mycket av grönsakerna i ugnen för då har du över till nästa dag och kan göra en ultragod soppa urenkelt: koka upp de ugnsbakta grönsakerna tillsammans med krossade tomater och buljong. Krydda efter smak. Låt puttra ett tag och kör sedan soppan slät med mixerstav och om du vill ha den lite krämigare kan du  ha i lite creme fraiche.

Fyllda grönsaker är också gott. Paprika, tomater, zucchini och aubergine passar jättebra och kan fyllas med vad man vill, tex kesoröra, köttfärs, bönröra eller grönsakshack. Kör i ugnen till grönsakerna mjuknat, gratinera gärna med lite ost på toppen.

Bladgrönsaker som tex ruccola, mangold, spenat och svartkål är fantastiskt gott i paj. Gör pajdegen med fullkornsmjöl eller grahamsmjöl så har du fått lite extra fibrer.

Och fungerar det för din mage med andra tillagningssätt som stekning, så finns det en massa goda recept. Ett par höjdare som jag provat nyligen:
    mittkok.expressen.se/recept/rodbetsburgare-me.../
    (innehåller äpple som är rått, men det går att utelämna eller så tror jag det kan bli gott om man tillagar skivor av en syrligare sort i ugnen först)
    www.tasteline.com/Recept/spenat_med_bondbonor...

Alla ingredienser kanske inte passar din mage, men man kan alltid byta ut det man inte vill ha till annat.
    Nej, det är bara med grönsakerna det har blivit så. Tack för alla tips! Jag får ta och börja testa en massa nya maträtter nu. Har fått otroligt bra tips här och på ett annat ställe så nu ska det bli lite roligt att testa.
  • Angiehults

Gratänger är goda! Blomkål/broccoligratäng till exempel.
    Ungsrostade grönsaker är goda, dessutom kan du skala dem, morötter, palsternacka och rödbetor.
    Eller rödbetor i ugn med ost på... Gott!

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig med grönsakerna