• alexs mamma

Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?

Hej!

Jag sitter och funderar över hur vi reagerar på att våra "samhällsförebiler"  inte lever som de lär. Hur ska vi tolka detta och är det rätt? Om man har ett ansvar för andra människor är det då ens möjligt att inte leva som man lär eller tappar man förtroendet då?

Jag undrar om du skulle ha förtroende och kunna respektera tex en sjuksköterska i hens yrkesroll som är överviktig eller rökare tex  ?

Eller hur skulle du ställa dig till att dina barns lärare är rasist när läroplanen så tydligt påtalar de demokratiska rättigheterna och alla människors lika värde....   

Ska en politiker vara religiöst aktiv oavsett om hen är muslim kristen, jude etc kan politik och religion förenas ??  

Hur ska vi som samhällsmedborgare tolka dessa subtila signaler som skickas ut enbart genom hur man ser ut eller gör på sin fritid? Är dessa människor trovärdiga i sina yrkesroller
    Vad tycker du?  

• Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?
  • Mandel

Jag reagerade väl på att läkaren som gjorde en hälsoundersökning på mig var kraftigt överviktig med en riktig "isterbuk" som alltså är den värsta fetman av alla.
    Kändes inte så förtroendeingivande att han skulle tala om för mig att jag skulle röra på mig för att sänka mitt höga blodtryck (ärftligt inte beroende på övervikt, rökning eller alkohol eftersom jag inte är/nyttjar det) när han själv borde röra på sig 10 gånger mer än mig för att bli hälsosam.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Scrubs81

Den dagen mitt yrke får en lön som är relevant till utbildning och ansvar så kanske man kan börja ställa vissa krav på uteseende och åsikter....Varför ska jag och mina kollegor vara förebilder när vi inte uppgraderas utan nedvärderas?

• Mandel
    Scrubs81 skrev 2013-09-22 13:14:44 följande:
    Den dagen mitt yrke får en lön som är relevant till utbildning och ansvar så kanske man kan börja ställa vissa krav på uteseende och åsikter....Varför ska jag och mina kollegor vara förebilder när vi inte uppgraderas utan nedvärderas?
    Varför har du läst till det då?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lykantrophona

När det gäller en lärare som är rasist, ja, då skulle jag tappa förtroendet, i alla fall om det är i grundskolan. Barn påverkas lätt av sina lärare, och skolans läroplan innehåller sådant som alla människors lika värde, och alla skolor måste ha en likabehandlingsplan osv. Hur skulle jag kunna lita på att den läraren betygsätter eller behandlar ett barn av "fel" etnicitet rättvist?

En sjuksköterska som är rökare eller överviktig... ja, där ser jag det mer som att sköterskan kan mycket väl vara medveten om vilka vanor som är skadliga, men helt enkelt ännu inte hunnit/klarat av att exempelvis sluta röka. Hon kanske började länge sen, och beroendet kan vara svårt att bryta, oavsett hur mycket man vet om lungcancer etc.

En politiker får vara religiöst aktiv, det måste de få vara. Eller aktiv i frivilligorganisationer, eller gå på protester som inte arrangeras av egna partiet, eller vad det nu kan vara. För många i Sverige är religiösa, så jag antar att de måste få rösta på någon som representerar dem. Därmed är det också helt okej för någon som tycker väldigt illa om religion att helt enkelt inte rösta på en religiös kandidat. Om den religiösa organisationen har värderingar som strider mot partiets eller svensk lags, så måste detta givetvis få ifrågasättas.
    Jag tycker däremot att religion och politik i sig inte hör samman. Går väl inte riktigt att förbjuda, men en politiker som motiverar en politisk åsikt genom "för att gud säger så", eller "för att det är en regel i min religion" förlorar mitt förtroende. Om detta blir enda motivationen, så blir ju ställningstagandet helt irrelevant för alla väljare som inte delar samma religion. Däremot så kan det ju vara så att en person har en viss sorts värderingar pga sin religion, men kan även motivera det på annat sätt. T ex en hinduisk kommunalpolitiker som röstar för att skolorna ska servera mer vegetarisk mat - det behöver inte nödvändigtvis ha med idéer om återfödelse eller heliga att djur att göra, utan hen kan lika gärna motivera det med "grönsaker är nyttigt", "det blir billigare" eller  någon form av miljöargument.

Jag är själv en aktiv medlem i en religiös organisation, men vill även engagera mig politiskt. Dessa två saker behöver inte ens ha med varandra att göra - jag kommer aldrig att motivera mig i en talarstol med religiösa argument. Däremot är jag kanske mer benägen än många andra att vilja separera stat och svenska kyrkan, att vilja ha lika rättigheter för olika religiösa samfund, att försvara anhängare av minoritetsreligioner, helt enkelt för att jag vet hur det är att själv tillhöra en minoritetsreligion.

• Scrubs81
    Mandel skrev 2013-09-22 13:17:00 följande:

Jag var ung, dum och intresserad. Jag är fortfarande intresserad men inte lika ung och dum utan jobbar för förändring! För jobba som det jag utbildat mig till, det vill jag, men också ha rätt förutsättningar och ersättning och uppskattning
  • lykantrophona
    Mandel skrev 2013-09-22 13:17:00 följande:
    Man kan väl tycka om ett jobb för andra anledningar än lönen? Eller så kanske man inte kände till den dåliga lönen när man valde utbildning, för så var det för mig.

Jag är i sluttampen på mina studier till en nisch där det råder tuff konkurrens om jobben, och med tanke på min utbildning, relativt låg lön. Kanske hade jag valt annorlunda om min syo i gymnasiet informerat mig om detta, och pekat på andra liknande utbildningar, istället för att bara vara glad över att jag hade minst godkänt i alla ämnen och faktiskt ville göra något överhuvudtaget i framtiden.
    Men jag älskar mitt ämne och jag känner inget särskilt behov av hög lön, även om jag inte skulle klaga på om läget blev bättre precis.
  • Fanny b
    alexs mamma skrev 2013-09-22 11:45:46 följande:
    Hej!

Jag sitter och funderar över hur vi reagerar på att våra "samhällsförebiler"  inte lever som de lär. Hur ska vi tolka detta och är det rätt? Om man har ett ansvar för andra människor är det då ens möjligt att inte leva som man lär eller tappar man förtroendet då?

Jag undrar om du skulle ha förtroende och kunna respektera tex en sjuksköterska i hens yrkesroll som är överviktig eller rökare tex  ?

Eller hur skulle du ställa dig till att dina barns lärare är rasist när läroplanen så tydligt påtalar de demokratiska rättigheterna och alla människors lika värde....   

Ska en politiker vara religiöst aktiv oavsett om hen är muslim kristen, jude etc kan politik och religion förenas ??  

Hur ska vi som samhällsmedborgare tolka dessa subtila signaler som skickas ut enbart genom hur man ser ut eller gör på sin fritid? Är dessa människor trovärdiga i sina yrkesroller
    Vad tycker du?  
    Jag skulle inte bry mig om en sjuksköterska eller annan vårdpersonal var överviktig eller rökare. För som någon redan skrivit, bara för att de inte verkar följa de råd om viktminskning och rökning så betyder inte det att de inte har god kunskap om detta ämne. Varför de själva är överviktiga kan bero på ärflighet eller helt enkelt att de har svårt att hinna tiden för att träna. Om de gillar att röka kan de välja att göra fastän de vet om riskerna med det.

Jag tycker lärare får vara rasister så länge det inte märks i undervisningen. Jag  har generellt svårt att tro att rasistiska lärare medvetet skulle försöka få sina elever att själva bli det. För risken finns ju att eleverna då kommer gå hem och säga att min lärare anser att människor från x land är mindre värda än personen från y land. När det gäller religiösa politiker tycker jag de får vara så länge deras religiösa värderingar inte strider mot deras parti värderingar samt samhällets generella värderingar. De får gärna ha sådana värderingar men då inte gå ut med dem.
  • amela

den arbetsgruppen jag reagerat mest över är överviktiga (eller i dålig form) sjukgymnaster och personliga tränare. Dår förlorar jag lite av tilliten till dem. Hur ska de kunna motivera mig att göra mina övningar när de själva inte verkar göra dem :).

• Fanny b
    amela skrev 2013-09-22 14:20:38 följande:
    den arbetsgruppen jag reagerat mest över är överviktiga (eller i dålig form) sjukgymnaster och personliga tränare. Dår förlorar jag lite av tilliten till dem. Hur ska de kunna motivera mig att göra mina övningar när de själva inte verkar göra dem :).

Jag tycker att man ska ha en inre motivation när man går till en sjukgymnast och pt. Det är ju inte säkert att sjukgymnaster och personliga själv alltid har motivation till att vara i en god form. De kan ju under vissa perioder har svårt att få tid till att komma i god form.
Svar på tråden Får en sjuksköterska var överviktig, en lärare vara rasist, en poiliker religiöst aktiv osv?