• Pojkmamma2

ADHD utredning?

Hur går en adhd utredning till på en 6 årig pojke? Vi har varit på ett bedömningssamtal o de kommer starta en utredning efter att de träffat sonen. Hur går en sådan utredning till å vad gör dem? Gör de undersökningar på honom? Berätta gärna allt ni vet!!
    /mamma till två söner

• Svar på tråden ADHD utredning?
  • Mineralvatten

jag gjorde min utredning som vuxen, så jag kan inte svara för om det är samma för barn.
    vill du ändå veta vad fick göra?
    =). 

• Mineralvatten
    Pojkmamma2 skrev 2013-09-22 17:50:54 följande:
    Ja du kan svara :)

Men gärna nån med barn i förskoleålder får oxå svara :)
    jag fick fylla i en hel bibel av forumlär om hur jag är nu, hur jag var som liten etc. min mamma fick fylla i ett forumlär om hur jag var som liten.
    själva utredningen tog 4 timmar och de första två fick jag berätta om mig, vad jag anser vara mina problem, anamnes (sjukdomhistoria) etc under hela mitt liv.
    de andra 2 timmarna gjorde jag en massa tester av olika slag så som huvudräkning, upprepa serier av siffror och ord, allmänbildning, bygga klossar till bilder, fylla i konsiga klumeruer på tid etc.
    väldigt kul =). 
  • jordgubbe0812

Vi gör just nu på vår 5-åring.
    Först hade vi 2 bedömningssamtal och ett formulär med ca 200 frågor att fylla i. Sen under utredningen har vi haft hittills 4 besök. Ett hos läkare som kollade kroppsligt (vikt, hjärta, reflexer, etc) och 3 st hos psykolog för utvecklingsbedömning. Ett test bestående av ca 15 deltest. Min tös orkar 3 test per besök och trots det underpresterar hos på det sista.  Efter det kommer rena konsentrationstest.  Vi har även fått fylla i ett nytt formulär + förskolan + att psykologen ska till förskolan för observation.
    Så det är väldigt noga, men känns som att det aldrig tar slut.
    utvecklingstesterna är väldigt breda med mönster som ska upprepas i olika varianter, allmänbildningsfrågor (vilka är årstiderna), beskrivningfrågor (vad är en publik),  se vad som saknas på en bild, etc. Mycket grupperingsfrågor (vad är rött och grönt, nämn fem djur)  Unifär som miniralvatten skriver med undantaget att tösen inte tycker det är speciellt kul, samt att det är åldersanpassat. En 5-åring förväntas ju inte kunna varken kunna huvudräkning eller läsa ord.

• Pojkmamma2
    jordgubbe0812 skrev 2013-09-23 00:01:50 följande:

Vi gör just nu på vår 5-åring.
    Först hade vi 2 bedömningssamtal och ett formulär med ca 200 frågor att fylla i. Sen under utredningen har vi haft hittills 4 besök. Ett hos läkare som kollade kroppsligt (vikt, hjärta, reflexer, etc) och 3 st hos psykolog för utvecklingsbedömning. Ett test bestående av ca 15 deltest. Min tös orkar 3 test per besök och trots det underpresterar hos på det sista.  Efter det kommer rena konsentrationstest.  Vi har även fått fylla i ett nytt formulär + förskolan + att psykologen ska till förskolan för observation.
    Så det är väldigt noga, men känns som att det aldrig tar slut.
    utvecklingstesterna är väldigt breda med mönster som ska upprepas i olika varianter, allmänbildningsfrågor (vilka är årstiderna), beskrivningfrågor (vad är en publik),  se vad som saknas på en bild, etc. Mycket grupperingsfrågor (vad är rött och grönt, nämn fem djur)  Unifär som miniralvatten skriver med undantaget att tösen inte tycker det är speciellt kul, samt att det är åldersanpassat. En 5-åring förväntas ju inte kunna varken kunna huvudräkning eller läsa ord.

Tack för era svar mineralvatten och jordgubbe0812.

Jordgubbe0812, undra om testen e ungefär samma för en 6 åring som börjat förskoleklass? Han är hyperaktiv, impulsiv å har svår för koncentrationen, OM det inte är nått han gillar. Då kan han sitta en längre stund. Såsom matte har han helt snöa in på å älskar verkligen, kan skriva lättare ord och sitt namn. Så är han intresserad så går det bra. Så är väl det som gör att man tvivlar lite på en adhd diagnos, att han har arbetsminne och har inte hängt efter i skolan. Det som är å blir problem är rasterna och fria lekarna samt även morgonsamlingen då han är totalt ointresserad av det. De funderar även på om han kan ha autistiska drag, typ atypisk autism.. Men allt stämmer in på adhd förutom att han kan jobba i klassen när han gillar det han gör.... Så ja? Vad tror ni? De vill ändå utreda adhd då man trots detta kan ha adhd å de behöver inte betyda att man har inlärningsvårigheter även om man har koncentrationssvårigheter..
  • Mineralvatten
    Pojkmamma2 skrev 2013-09-23 08:52:37 följande:
    Tack för era svar mineralvatten och jordgubbe0812.

Jordgubbe0812, undra om testen e ungefär samma för en 6 åring som börjat förskoleklass? Han är hyperaktiv, impulsiv å har svår för koncentrationen, OM det inte är nått han gillar. Då kan han sitta en längre stund. Såsom matte har han helt snöa in på å älskar verkligen, kan skriva lättare ord och sitt namn. Så är han intresserad så går det bra. Så är väl det som gör att man tvivlar lite på en adhd diagnos, att han har arbetsminne och har inte hängt efter i skolan. Det som är å blir problem är rasterna och fria lekarna samt även morgonsamlingen då han är totalt ointresserad av det. De funderar även på om han kan ha autistiska drag, typ atypisk autism.. Men allt stämmer in på adhd förutom att han kan jobba i klassen när han gillar det han gör.... Så ja? Vad tror ni? De vill ändå utreda adhd då man trots detta kan ha adhd å de behöver inte betyda att man har inlärningsvårigheter även om man har koncentrationssvårigheter..
    jag har segt arbetsminne men har maskerat det i alla år genom att slita som ett djur med plugget.
  • Pojkmamma2

Okej. Men de krävs inte att man har dåligt arbetsminne för ä få diagnosen va? Fast iofs är inte kraven lika höga i F-klass som i 1:an så kan kanske bero på det med, att han gör allt för egen maskin å inte har några krav på sig

• Smeten

Hej pojkmamman! Hur gick det för er? Har enppojke som är 6 som ska påbörja sin andra utredning nu i oktober. Han är preciiis på pricken som du beskriver din pojke och har samma svårigheter i skolan. Här hemma är det mest kaos hela dagarna med bråk om precis allt.. men hoppade den här gången att han den hjälp som han verkligen är i behov av.

?
Svar på tråden ADHD utredning?