• Anonym (dum)

Torka iPhone?

Jag får väl börja med att erkänna att jag är rejält korkad. Så inga kommentarer om det :)
    Min iPhone blev kvar i vagnen ute i regnet efter en promenad i morse. Kom på efter en dryg timma att jag inte kunde hitta min mobil och gick ut och kollade i vagnen där den lilla låg och sov. Då hade mobilen ramlat ner i sovdelen vid henne och var helt genomblöt. Nu startar den inte som den ska utan det blir konstiga streck på skärmen. Hur kan man torka den så den blir ok? Min sambo säger att det inte går på garantin för verkstan kan se att den varit blöt.

• Svar på tråden Torka iPhone?
  • Ramborg

Kjell o company säljer en "torkpåse" med nåt medel i. Man lägger telefonen däri och så drar medlet ut all fukt.

Men gör det snabbt. Det är inte fukten som skadar, utan att fukten gör att det korroderar, alltså rostar, på diverse ömtåliga ställen inuti. Om du får bort fukten innan det har hunnit rosta så kanske du kan rädda den. Väntar du någon dag är det mindre chans.

42.
  • Anonym (Risig)

Lägg den i en skål med okokt ris.

• läkarstudent

Man ska för det första inte försöka sätta på dem när de är blöta, och är de redan på ska man stänga av dem på en gång, annars är det jättestor risk att de skadas permanent (nu är det ju försent, men jag skriver det så att du vet det till nästa gång). Du får skruva isär den så gott det går (skruvmejslar finns på t.ex. kjell&co) och låta den självtorka en vecka. Sätt inte på den över huvud taget under den tiden. Har du tur så blir den bättre när den torkat.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Anonym (dum)

Men då kanske jag kan lägga den i ris nu och se om jag kan få tag på en sån rispåse imorn? Känner mig så jäkla dum för den är nästan ny :( Att vagnen blev genomblöt spelar inte så stor roll för den går ju att torka i trapphuset och åkpåsen och kläderna har åkt in i torkskåpet, men mobilen känns så onödig.

• Anonym (dum)
    Anonym (Risig) skrev 2013-09-22 15:54:15 följande:
    Lägg den i en skål med okokt ris.
    Nu är mobilen sig själv igen! Den fick ligga i ris över natten och nu på morgonen tittade en kollega på vår dataavdelning på den. Vagnen torkade och lillan blev varm igen efter den lilla fadäsen ute i regnet så nu är allt frid och fröjd :) Tack för hjälpen alla!
  • cookie1

jag råkade tappa min i handfatet (jag vet klantigt) men jag la min i en plastpåse full med ris och såg till att det var utan luft i den. Fick igång telefonen ett halvt dygn senare. Men jag tog bort baksidan med och lät den torka i ris påsen resterande tid under natten och den fungerar sen dess :D

Svar på tråden Torka iPhone?