• Dina08

Hur stor buffert har ni? Hur bor ni? Hur är er ställning på arbetsmarknaden?

Vi har 28.000:- och bor i br-lägenhet. Vi har långa anställningar. Sparar vidare ett tag till.

• Svar på tråden Hur stor buffert har ni? Hur bor ni? Hur är er ställning på arbetsmarknaden?
  • LunaLunatic

Räknas buffert som specifikt sparande för boendet, eller allt sparkapital?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Aniiee

Jag har 5000 kr sparade, bor i hyreslägenhet och är helt klar "fast" på min arbetsplats. Skulle jag vilja sluta har jag ett back-upjobb som bara väntar. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Gladskit

Vi har ungefär 100k på buffertkontot och huset är inte fullt belånat så där har vi väl en 5-600k till i utrymme om vi skulle hamna i kris. Har båda tillsvidaretjänster sedan flera år inom "stabila" områden.

• Butterscotch

Vi har en buffert som motsvarar fem månadslöner netto. Den rör vi inte. Sen har vi mer kortsiktiga sparanden som fylls på och töms med jämna mellanrum. Jag har en inkomstförsäkring och maken har en typ av jobb som i princip alltid genererar minst 6 månadslöner i avgångsvederlag om han skulle bli av med jobbet. Vi bor i bostadsrätt och har båda fasta anställningar.

• EvelinasSyster

Vi har ca 100 000 på våra konton. Bor i bostadsrätt. Jag är föräldraledig just nu. Ingen av oss är fast anställd men har inga problem att få jobba, vi måste snarare tacka nej för att det blir för mycket Jag är LAS:ad dessutom så efter föräldraledigheten kommer det inte dröja länge innan jag har jobb.

• tystlängtan

Vi har ca 50 000 kr i buffert och bor i en bostadsrättslägenhet med lån på ca 60% av marknadsvärdet. Mannen har ett fast jobb (eller egentligen ett vikariat som sträcker sig till maj och sedan en fast tjänst att gå tillbaka till på samma företag) och jag är egen företagare. Att mannen blir arbetslös är väldigt osannolikt och att jag blir arbetslös är i princip omöjligt, däremot skulle det vara fullt möjligt att företagets vinst (och därmed min lön) minskar en del (har inga utgifter i företaget, så alla inkomster är ren vinst). Vi kan också utan problem leva på mindre än en av våra inkomster om det skulle behövas.

• Sagolina

Vi har 5000euro i buffert för huset (mindre egnahemshus), målet är att komma upp till 10000euro snart. Utöver det har jag c. 12000euro i egna besparingar som kan användas i yttersta nödfall. Sambon har fast tjänst på heltid, jag har fast tjänst 1dag/vecka och är nu hemma med vår 3månaders son.

• Fidelis ad urnam

jag har 40 000 kr på mitt sparkonto. Är just nu arbetslös men har jobb på G (hoppas jag). 
    Tillsammans har jag och min man 400 000 kr i sparade medel, han själv har ca 100 000 kr i sparande. Han har tillsvidaretjänst hos en stabil arbetsgivare, men allt kan ju hända. 
    Vi bor i hus som är belånat till 50%

• EvelinasSyster
    EvelinasSyster skrev 2013-09-23 10:57:12 följande:
    Vi har ca 100 000 på våra konton. Bor i bostadsrätt. Jag är föräldraledig just nu. Ingen av oss är fast anställd men har inga problem att få jobba, vi måste snarare tacka nej för att det blir för mycket Jag är LAS:ad dessutom så efter föräldraledigheten kommer det inte dröja länge innan jag har jobb.

Kan ju tillägga att vi inte har något lån på bostadsrätten.
  • Rasputin

hyresrätt med ungefär 3k hyra. Mitt sparande är 50k +120 eller 140k , inte helt säker. Flickvännen har nån stans mellan 200 och 300k sparat. båda studerar och arbetar så har säker inkomst.

Om vi inte har nån inkomst så räcker bufferten 3-4år kanske men svårt se hur det skulle gå till. Både jag och flickvännen går plus de flesta månaderna.

Svar på tråden Hur stor buffert har ni? Hur bor ni? Hur är er ställning på arbetsmarknaden?