Hittat svartmögel i huset vi hyr
Hejsan! Min man hittade svartmögel i huset vi hyr för ca 1vecka sedan. Hyresvärden har inte sagt något om detta och blev väldigt sur när vi berättade det. Vi får inte ta hit miljökontoret för henne.Brevid vår tvättmaskin i badrummet är fullt med fuktskador, mögel och om man lyfter på tapeten, (vanlig tapet, ej våttapet som miljökontoret sa att det ska vara) Under trälisterna är det mögel och fukt skador. Nu har det gått så långt ut så att på andra sidan av den väggen så har det blivit likadant. Massvis med mögel och fukt. Hela väggen är genomrutten. Det har varit en bräda där förut som vi valde att ta bort. Vi har sovrum precis brevid tillsammans med vår lilla son på 10mån.
Hyresvärden hävdar att vi ska stå för det själva. Plus att när vi flyttade in lovade hon att fylla på vätska i luftvärmepumpen, det ända vi har som ska värma upp huset. Men det har hon inte gjort. Vi har ringt henne och först hörde hon inte av sig, sedan när vi fick tag på henne så sa hon att hon inte visste om hon hade råd nu och lät allmänt otrevlig och sa att hon skulle räkna på det. Nu är det 2 månader sedan och nu hävdar hon att vi ska stå för det också själva. Så vi sitter här utan någon värme med bara en värmefläkt och saftiga elräkningar.
Allihopa har börjat må dåligt. Inatt vaknade jag av andnöd. Kändes som någon satt på min bröstkorg. Täppt i näsan, rinner ur näsan, irritationshosta, svider i ögonen. Min son kliar sig i ögon och näsa hela tiden. Hostar och har fått små eksem som man kan få av fukt och mögel. Min sambo hostar extremt och mår väldigt dåligt han med. Sonen vaknade och gallskrek och kliade sig i näsa och ögon.
Vi har pratat med hyresgästföreningen förra veckan som kopplade oss till miljökontoret som sa att det är oacceptabelt och hon får inte lov att göra såhär. Så dom skulle skicka ett brev angående luftvärmepumpen och framförallt mögel och fuktskadorna. Och fråga hur hon tänkt stå till svars. Om dom inte fått svar från henne inom en veckas tid så skulle dom komma hit och myndigheterna ta henne sa dom. Vi ska även till läkaren allihopa och få reda på om vi mår dåligt pga möglet. Då detta har kommit nu när vi bott här. Vi har bott här i 4månader. Hon berättade inget om alla läckor överallt, under vasken i köket, inne på toaletten, vattnet när man duschar rinner inte ner och en massa annat. Det fick vi helt enkelt märka själva.
Vi har ingenstans att ta vägen. Hyresvärden sa att vi har 3månaders uppsägelse och måste vara här tills dess. När vi flyttade så hade vi ganska bråttom. Vi bodde hos sambons föräldrar där det inte riktigt funkade med en nyfödd. Det är det första vi hyr själva. Möglet sitter alltså under tapeten. Och där det gått igenom hela väggen och ut på andra sidan har det varit en bräda innan som vi tog bort för att kolla.
Nu vet vi inte hur vi ska göra. Har hyresvärden rätt att göra såhär mot oss? Hon visade oss ingen respekt. Hon struntade fullständigt i att vi har en liten här som mår dåligt. Hon var bara otrevlig och mena på att vi ska stå för allt och vi ska bo här i 3månader till. Det första hon sa var att vi ska betala i 3månader till annars skulle hon stämma oss.
Tips och trevliga svar uppskattas!