• Anonym (mögelhus)

Hittat svartmögel i huset vi hyr

Hejsan! Min man hittade svartmögel i huset vi hyr för ca 1vecka sedan. Hyresvärden har inte sagt något om detta och blev väldigt sur när vi berättade det. Vi får inte ta hit miljökontoret för henne. 
    Brevid vår tvättmaskin i badrummet är fullt med fuktskador, mögel och om man lyfter på tapeten, (vanlig tapet, ej våttapet som miljökontoret sa att det ska vara) Under trälisterna är det mögel och fukt skador. Nu har det gått så långt ut så att på andra sidan av den väggen så har det blivit likadant. Massvis med mögel och fukt. Hela väggen är genomrutten. Det har varit en bräda där förut som vi valde att ta bort. Vi har sovrum precis brevid tillsammans med vår lilla son på 10mån.

Hyresvärden hävdar att vi ska stå för det själva. Plus att när vi flyttade in lovade hon att fylla på vätska i luftvärmepumpen, det ända vi har som ska värma upp huset. Men det har hon inte gjort. Vi har ringt henne och först hörde hon inte av sig, sedan när vi fick tag på henne så sa hon att hon inte visste om hon hade råd nu och lät allmänt otrevlig och sa att hon skulle räkna på det. Nu är det 2 månader sedan och nu hävdar hon att vi ska stå för det också själva. Så vi sitter här utan någon värme med bara en värmefläkt och saftiga elräkningar.

Allihopa har börjat må dåligt. Inatt vaknade jag av andnöd. Kändes som någon satt på min bröstkorg. Täppt i näsan, rinner ur näsan, irritationshosta, svider i ögonen. Min son kliar sig i ögon och näsa hela tiden. Hostar och har fått små eksem som man kan få av fukt och mögel. Min sambo hostar extremt och mår väldigt dåligt han med.  Sonen vaknade och gallskrek och kliade sig i näsa och ögon.

Vi har pratat med hyresgästföreningen förra veckan som kopplade oss till miljökontoret som sa att det är oacceptabelt och hon får inte lov att göra såhär. Så dom skulle skicka ett brev angående luftvärmepumpen och framförallt mögel och fuktskadorna. Och fråga hur hon tänkt stå till svars. Om dom inte fått svar från henne inom en veckas tid så skulle dom komma hit och myndigheterna ta henne sa dom. Vi ska även till läkaren allihopa och få reda på om vi mår dåligt pga möglet. Då detta har kommit nu när vi bott här. Vi har bott här i 4månader. Hon berättade inget om alla läckor överallt, under vasken i köket, inne på toaletten, vattnet när man duschar rinner inte ner och en massa annat. Det fick vi helt enkelt märka själva.  

Vi har ingenstans att ta vägen. Hyresvärden sa att vi har 3månaders uppsägelse och måste vara här tills dess. När vi flyttade så hade vi ganska bråttom. Vi bodde hos sambons föräldrar där det inte riktigt funkade med en nyfödd. Det är det första vi hyr själva. Möglet sitter alltså under tapeten. Och där det gått igenom hela väggen och ut på andra sidan har det varit en bräda innan som vi tog bort för att kolla.

Nu vet vi inte hur vi ska göra. Har hyresvärden rätt att göra såhär mot oss? Hon visade oss ingen respekt. Hon struntade fullständigt i att vi har en liten här som mår dåligt. Hon var bara otrevlig och mena på att vi ska stå för allt och vi ska bo här i 3månader till. Det första hon sa var att vi ska betala i 3månader till annars skulle hon stämma oss.

Tips och trevliga svar uppskattas! 
  • Svar på tråden Hittat svartmögel i huset vi hyr
  • Anonym (mögelhus)
    Tom Araya skrev 2013-10-25 04:30:53 följande:
    Vänd er till sociala myndigheter vad det gäller tillfällig lösning av bostad och fortsätt ligg på hyresgästföreningen och miljökontoret.
    Det har vi också gjort men dom kan inte hjälpa oss. Vi måste hitta lägenhet själva och vi har försökt men vi har inte fått något än. 
    Ja, vi har ringt nästan varje dag under flera veckor. Men sambon skulle ringa chefen idag så får hoppas att dom säger något då....  
  • fjonkelina

Vilken jobbig sits ni hamnat i. Fy fasiken för sådana hyresvärdar. Men du skrev att det finns ett hus till er om ngra veckor. Kan ni inte bo tillfälligt hos din sambos bror eller ngn annan då?

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (mögelhus)
    fjonkelina skrev 2013-10-27 08:44:46 följande:
    Vilken jobbig sits ni hamnat i. Fy fasiken för sådana hyresvärdar. Men du skrev att det finns ett hus till er om ngra veckor. Kan ni inte bo tillfälligt hos din sambos bror eller ngn annan då?
    Ja det är väldigt jobbigt. 
    Ja, han som äger det huset håller på att byta golv i 3 rum, sedan ska han renovera hela toaletten och köket. Vet inte riktigt när det blir klart men han skulle ta reda på hur lång tid det skulle ta tills imorgon.
    Min sambos bror bor hemma hos sin tjejs föräldrar så det går inte heller. Sedan har vi djur som vi inte bara kan lämna... 
  • fjonkelina
    Anonym (mögelhus) skrev 2013-10-27 15:42:17 följande:
    Ja det är väldigt jobbigt. 
    Ja, han som äger det huset håller på att byta golv i 3 rum, sedan ska han renovera hela toaletten och köket. Vet inte riktigt när det blir klart men han skulle ta reda på hur lång tid det skulle ta tills imorgon.
    Min sambos bror bor hemma hos sin tjejs föräldrar så det går inte heller. Sedan har vi djur som vi inte bara kan lämna... 
    Bor ni kvar så länge i det dåliga huset nu då? Hoppas ni kan flytta snart.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Anonym (mögelhus)
    fjonkelina skrev 2013-10-29 19:18:05 följande:
    Bor ni kvar så länge i det dåliga huset nu då? Hoppas ni kan flytta snart.
    Ja vi vet ju inte vart vi ska ta vägen, fast till och med ett tält hade varit bättre än detta. 
    Det är helt vansinnigt.

Hyresvärden hävdar att det är vårt fel och vi som orsakat möglet. Trots att besiktningsmannen sa att det inte kommer på 6 månader. Även miljökontoret sa det. Om man hoppar inne på toan så kan jag lova att man hamnar i källaren. Så sunkigt är golvet. Man kan sätta en kniv rakt genom golvet och genom väggen. Vattnet rinner inte ner så tvättmaskinen har gått sönder så tvätta kan vi inte heller här (vi gör det hos min sambos föräldrar) och duschar vi blir det översvämning. Hela väggen har börjat smula sönder sig så det är hål i väggen.
    Men hon hävdar iallafall fortfarande att det är vi som orsakat detta och att det bara är en "liten läcka" har hon skrivit på en sida där hon lagt ut det till uthyrning. Att man kunde flytta in med detsamma för det var inget allvarligt. 
    Hon har även sålt våran gräsklippare. Dom har gått in på våran tomt när vi inte varit hemma och tagit den. Dom tar vår post och skriver ut privata saker om oss på en sida. Jag har kopierat bilder på det dom skrivit då dom tagit bort kommentarer och så, men jag har det kvar på datan som bevis. Hann precis göra det innan personen tog bort det. Och denna personen är vår granne. Som glor in hos oss och det är dom som tar våran post och skriver ut privata grejer. Och som även hävdar att det absolut inte kan vara kallt här för det har inte varit kyligt än.

Jag börjar bli riktigt trött på detta, att miljökontoret inte gör något och ingen kan hjälpa oss. Vi har ingen aning om hur vi ska göra så vi har till och med börjat irritera oss på varandra och det blir bråk var och varannan dag. Usch, det är så himla jobbigt. Hoppas på ett mirakel snart.  
  • Tom Araya

TS, om du kan ge mig lite uppgifter kanske jag kan hjälpa dig att skynda på ärendet.
    Det går bra att inboxa.

• Anonym (Hmm)

Så som du beskriver golv o väggar o hastigheten på spridningen till fönster etc så låter det mer som hussvamp. Be dom kolla upp det. Vi trodde vi hade svartmögel men vid uppbrytning av golv etc visade det sig vara hussvamp.

• Anonym (mögelhus)
    Anonym (Hmm) skrev 2013-11-04 06:09:10 följande:
    Så som du beskriver golv o väggar o hastigheten på spridningen till fönster etc så låter det mer som hussvamp. Be dom kolla upp det. Vi trodde vi hade svartmögel men vid uppbrytning av golv etc visade det sig vara hussvamp.
    Möglet i fönsterna har kommit nu när det varit kallt och fönsterna blivit fuktiga. Det har vi torkat bort nu i hopp om att det inte kommer tillbaka. Det ser inte likadant ut som möglet på toan. 

Dock kommer miljökontoret ÄNTLIGEN! hit imorgon eftermiddag och ska kolla då dom pratat med vår hyresvärd som nu erkänt för dom att hon inte har råd att åtgärda detta. Så nu får vi se vad som händer...  
  • Anonym (mögelhus)
    Tom Araya skrev 2013-11-04 04:33:17 följande:
    TS, om du kan ge mig lite uppgifter kanske jag kan hjälpa dig att skynda på ärendet.
    Det går bra att inboxa.
    Ja absolut det kan jag göra, gör det om en liten stund!

Nu kommer dock miljökontoret hit imorgon och ska kolla då hyresvärden sagt nu att hon inte har råd att åtgärda det. Våra anhöriga har även ringt och varit på dom så nu äntligen ringde dom idag och ville komma redan idag, men då sambon jobbade så kommer dom imorgon klockan 3!

Kan uppdatera då om vad dom sa och hur detta kommer gå vidare nu. 
  • Tom Araya
    Anonym (mögelhus) skrev 2013-11-05 00:46:58 följande:
    Ja absolut det kan jag göra, gör det om en liten stund!

Nu kommer dock miljökontoret hit imorgon och ska kolla då hyresvärden sagt nu att hon inte har råd att åtgärda det. Våra anhöriga har även ringt och varit på dom så nu äntligen ringde dom idag och ville komma redan idag, men då sambon jobbade så kommer dom imorgon klockan 3!

Kan uppdatera då om vad dom sa och hur detta kommer gå vidare nu. 
    Kanon! Solig Berätta sedan hur det gick eller går.
  • Anonym (mögelhus)
    Tom Araya skrev 2013-11-05 00:51:04 följande:
    Kanon! Solig Berätta sedan hur det gick eller går.
    Dom har varit här nu och dom gjorde inte så mycket. Bara sa att dom kan inte göra nånting åt att hon sagt upp oss. Kan hon verkligen säga upp oss på ett datum som inte ens existerar? Jäkligt konstigt isåfall. 
    Dom mätte fukt och det var i badrummet och nere i källaren. Det gav såklart utslag. Sen kände på möglet och sa bara att det kändes fuktigt. Sedan att det var 21 grader inne i vardagsrummet trots att dom såg att värmefläkten stod på, annars fryser vi ju ihjäl. Elräkningen för denna månaden vill jag inte se. (Vi får elräkning varannan månad) Dom hade ju skor och jacka på sig så dom kände inte hur det drar längs golven här. 
    Inget mer än så, dom sa nästan ingenting.

Så jag har ingen aning om vad som händer nu. Bara att det här känns ju meningslöst. Dom hade lika bra kunnat strunta i att komma för det ända dom gjorde var att mäta fukten på badrummet. Nu vet vi inte hur vi ska gå vidare eller nånting. Om grannarna som sprider uppgifter om oss t.ex. Privata saker om vårt liv. Och att hyresvärden skyller detta på oss och säljer saker på vår tomt. 

Allting är så jobbigt just nu. 
  • Tom Araya
    Anonym (mögelhus) skrev 2013-11-05 16:24:00 följande:
    Dom har varit här nu och dom gjorde inte så mycket. Bara sa att dom kan inte göra nånting åt att hon sagt upp oss. Kan hon verkligen säga upp oss på ett datum som inte ens existerar? Jäkligt konstigt isåfall. 
    Dom mätte fukt och det var i badrummet och nere i källaren. Det gav såklart utslag. Sen kände på möglet och sa bara att det kändes fuktigt. Sedan att det var 21 grader inne i vardagsrummet trots att dom såg att värmefläkten stod på, annars fryser vi ju ihjäl. Elräkningen för denna månaden vill jag inte se. (Vi får elräkning varannan månad) Dom hade ju skor och jacka på sig så dom kände inte hur det drar längs golven här. 
    Inget mer än så, dom sa nästan ingenting.

Så jag har ingen aning om vad som händer nu. Bara att det här känns ju meningslöst. Dom hade lika bra kunnat strunta i att komma för det ända dom gjorde var att mäta fukten på badrummet. Nu vet vi inte hur vi ska gå vidare eller nånting. Om grannarna som sprider uppgifter om oss t.ex. Privata saker om vårt liv. Och att hyresvärden skyller detta på oss och säljer saker på vår tomt. 

Allting är så jobbigt just nu. 
    Jag erbjuder mig att ta kontakt med dem om du vill, men då behöver jag lite uppgifter.
  • Anonym (mögelhus)

Ja, vilka uppgifter behöver du?

• fjonkelina
    Anonym (mögelhus) skrev 2013-11-05 19:17:02 följande:
    Härligt om du får lite hjälp med det här. Hopas verkligen det går mot ljusare tider för er.
  • Anonym (förjävligt)

Det är ju förjävligt att dom inte gjorde mer än så på besöket :( nonchalant!! Hoppas och håller tummarna att allt ska lösa sig för er.

• Tom Araya
    Namn, adress, gärna fastighetsbeteckning (om du har) samt helst kontaktuppgifter för svar.

Även namn och kontaktuppgifter till de på Hyresgästföreningen och Miljökontoret ni har haft kontakt med.

Du kan få mina kontaktuppgifter om du skickar ett meddelande till min inbox.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2013-11-06 01:24:00 följande:
    Namn, adress, gärna fastighetsbeteckning (om du har) samt helst kontaktuppgifter för svar.

Även namn och kontaktuppgifter till de på Hyresgästföreningen och Miljökontoret ni har haft kontakt med.

Du kan få mina kontaktuppgifter om du skickar ett meddelande till min inbox.

+ Namn och kontaktuppgifter till hyresvärden
    + en sammanställning av alla fel ni känner till i fastigheten
Svar på tråden Hittat svartmögel i huset vi hyr