Hur som helst, ska införskaffa de redskap och ingredienser som jag kan tänkas behöva nästa vecka och börja koka ihop lite olika shampoo kakor! :) Iden är väl inte först och främst att börja sälja det första jag gör, utan jag tycker det verkar hur kul som helst att skapa något BRA och hälsosamt själv och kul att göra något som även kan se fint ut. Vill experimentera med olika former och även färg ( naturliga och helt organiska så klart) och dofter. Jag älskar olika dofter själv, men det är ju inte alla som gör det eller kan tåla det. Jag använder nu tex en schampoo kaka som är helt parfymfri och håret luktar helt RENT liksom, så fräscht, det behövs ju egentligen inga tillsatta dofter. Men nu så uppskattar jag ju det. Ska använda bla etreriska oljor ( ja, alla organiska och "cruel free" utan gifter) tex rosmarin, som är antiinflammatorisk och antibakteriell för irriterad hårbotten, samma med lavender som doftar ljuvligt. Sen får man ju hitta den rätta mängden, även de kan bli överväldigande om de överanvänds.
Ska även skaffa tvålstämplar och även eventuellt göra själv och göra fina tryck. Gjuta in naturliga "loofas" i en del eller nåt annat fint och praktiskt. Vill även göra egna salt tvålar med skrubbsalt och leror. Jag brukar ofta åka upp till en urgammal och naturlig hot spring här, där man badar i en stooor pool ( och även bergsgrottor) i helt naturliga mineralvatten med en hel lista full med supernyttiga mineraler som är läkande ( indianerna åkte dit och badade när dom var ex skadade eller sjuka, tom hästarna fick doppa sig) Där har dom även lerbad, helt fantastiskt underbart att smörja in hela kroppen och håret med krämig, läkande lera blandat med mineralvattnet och låta det torka/stelna i ca 45 minuter liggandes i en solstol, huden blir så len och det drar även ut toxiner från huden. Vill skaffa någon sån lera och experimentera med det med.
Först använder/testar jag ju allt det jag gör och låter mina barn få vara försökskaniner. Sen ger jag väl bort till vänner och bekanta. Det är väl om dom verkligen gillar det jag gör och vill ha mer som man kan börja tänka på att sälja. Då kan jag ju kontakta även vår organiska affär här eftersom dom uppskattar och säljer endast ekologiska och vänligt framställda produkter. Efter grundlig undersökning kanske dom går med på att sälja mina tvålar, vem vet. Sen sätta upp nån internet affär. Men, det är ju långt dit ännu, först ska jag bara ha kul! Och tänk så gott det kommer lukta här med alla naturliga dofter som puttrar i min crockpot!
OM det blir så att man säljer får jag komma på nån snygg förpackning som även den är ekologisk, kan ju inte ha den ena utan den andra. Jag tror själv på ju simplare, destå bättre. Jag är alltid full av idéer, så det blir nog bra.