• Malva05

Ny katt ägare med lite funderingar..

Hej har idag (på kvällen)  hämtat hem vår nya familjemedlem,  självklart var den lite fundersam vart den kommit
    men har funnit sig rätt bra redan :)  
    Är en glad busig liten kisse som älskar att mysa, den har sen första stund kommit i famnen och puffat på en för
    att man ska klappa och klia den :)  hoppas detta mys fortsätter, ja hur är det med de??  om dom som små gillar att
    mysa fortsätter dom med det sen som vuxen ?  ja vad är era erfarenheter.

Sen fundera jag lite den nös flera gånger när den kom hit, ja det verkar lugnare med det nu, vad brukar det bero på?? (antar att det är himla olika och säkert nåt dom bara kan göra ibland)

Sen fundera jag på klo klippning, är det förtidigt att klippa i morgon, eller bör jag vänta tills den är mer van med oss?
    vill ju inte att den ska börja ogilla en det första den gör, men har idag känt på tassarna och det har den inte brytt  sig 
    om. såg att klorna var rätt långa, och ja den ska ju va inne katt så lär ju behöva kloklippning .

fick den nu i famnen, den vill  hela tiden att man ska ta på den :)

Sen funderar ja , angående kattlådan, var dit jag lyfte den det första jag gjorde när den kom , kommer den gå dit när den behöver?? (vet att det är en lite dum fråga som kanske inte går att svara på)  har lyft den på lådan 3-4 gånger under kvällen. men ännu har den inte gjort nått där ännu, den har även gått dit själv och titta  men inge mer.
    å andra sidan har den inte ätit nått ännu eller druckit men ja  det gör den väl det sen när den känner för det, ja den var på lådan och åt lite just innan vi hämta den.  :)  

spännande detta med kisse, är bara så glad att den gillar att mysa.

• Svar på tråden Ny katt ägare med lite funderingar..
  • Birmafröken

Hur gammal är katten? Kommer den direkt från uppfödaren eller är det en omplacering? Är den vaccinerad? Är den tänkt att vara utekatt eller innekatt?

• Omogen citron

Hur gammal är katten?

Nysningar kan bero på allt från att katten har fått damm eller dylikt i nosen till kattsnuva. Är katten vaccinerad?

Om katten känner sig trygg så är det okej att klippa klona imorgon, är du nybörjare rekommenderar jag att en klipper klona och en håller i katten. Se till att ge något gott efteråt så du blir populär igen.

Kom ihåg att ge samma mat som tidigare hemmet gjorde. Katter blir dåliga i magen efter för snabbt foderbyte.

• niickan

Mitt tips är en laserpekare! Eller ja, nu har ju katten redan sett lådan men med hjälp av en laserpekare kan den ju gå in i badrummet eller var du nu har lådan helt själv. Jag vet att det hjälpte mig och min sambo i alla fall. Första gången vi var på besök hos min mamma efter att vi fått hem vår lilla kissemisse använde vi laserpekaren för att visa var alla sakerna stod (villa med bottenvåning, ovanvåning och källare). Hon använde lådan direkt! Enda gången hon gått utanför lådan var nån gång under första veckan då vi fick hem henne och av gammal vana stängde vi badrumsdörren, stackars liten :( 

• Malva05

Hej katten är dryga 13 veckor kommer direkt från mamman. Nu nyser den inte. Enligt uppfödare är den vaccinerad och avmaskade denna 2 gånger då dom hade 2 kullar och dessutom utekatter och bor på landet med häst, hund marsvin fågel mm så hon gjorde en när första kullen for och en nu innan jag hämta den. Hon har vist även behandlat den mot öronskabb eller va det nu hette :) kissen har klarat natten jätte bra och bara och den har sovit lugnt med oss. Idag på morgonen har den både ätit och druckit. Och använt lådan. Så skönt att allt verkar funka. Nu ligger den i knät och vilar. :)

• Malva05

Förresten laserpekaren använder vi oxå och jag har märkt att det funkar att visa vägen.

• iMHotEP

Kloklipp kan jag tycka är onödigt, det kan trigga igång klösande, för katten vill ha vassa klor. Jag har haft en del katter genom åren, och bara en av dem har jag behövt klippa kor på, för den hade en klo som växte in i trampdynan annars.

• Malva05

Har nyss klippt framtassarna och det gick jättebra trotts att jag aldrig gjort det förr och helt själv visst första klon så försökte den smita men sen gick det bra. Lite svårare med baktassarna, men låter den va en stund så ska jag prova sen. Får ta hjälp sen annars. Klipper bara pytte lite så den ska vänja sig. Nu ligger den på sin filt intill mig och sover.

• Birmafröken

Om kattungen är vaccinerad ska du ha fått ett vaccinationskort där det står exakt när och med vad kattungen blivit vaccinerad. För att få ett fullgott skydd mot kattpest och kattsnuva ska kattungar vaccineras 2 ggr (andra gången 3-4 veckor efter första sprutan), sedan vid ett års ålder och därefter årligen mot kattsnuva och vart 3:e år även mot kattpest.

• nemo1

Du fick alltså inte med ett vaccinationskort? Då kan jag till 100% säga att katten INTE är vaccinerad. Katten ska även ha det foder den är van vid, är det ett foder från mataffären så är det bara skit så då ska du sakta fasa in ett kvalitetsfoder om ngr veckor.

Svar på tråden Ny katt ägare med lite funderingar..