• Anonym (tärnan)

kostnad för att gå på bröllop

Har kanske lagt en helt fel men hittade inget bättre ställe och det kam hel enkelt bli ett relations problem mellan min familj och min brors familj.
    läget är så här: jag och min sambo ska gå på min brors bröllop. Vi skulle varar tärna och marsalk eller vad det kallas i sverige.
    Det skulle vara vi och 7st till(totalt 4 brudtärnor och 5st marsalker)
    Nu har det bara i min värld sprungit iväg så ekonomisk och vi måstr hoppa av vårt uppdrag.
    Är det bara vi som är snåla och fattiga att vi inte vill/kan lägga 8757 kr för att vara brudtärna och marsalk? Ja sedan plus bröllops pressent.
    Är det så här det är? Är det en normal kostnad för att bara gå på ett bröllop?

• Svar på tråden kostnad för att gå på bröllop
  • Anonym (gift)

Vad är det som kostar så mycket? 
    När jag gifte mig så behövde mina tärnor åka över halva Sverige, bo på hotell och dom betalade sina klänningar själva men dom kom inte ens i närheten av den där summan... 

• ica

En orimlig kostnad när det är utan present. Jag tycker att du får prata med in bror.

• semlorna

Blir kostnaderna så höga hoppas jag att brudparet har förståelse för att det inte fungerar för alla. Det är inte en normal kostnad som gäst.

• Anonym (Ojoj)

Oj, det var väldigt mycket pengar.

Jag och min sambo hade fått tacka nej om det gällde oss.

Vad är det som kostar då mycket undrar jag?

• Mineralvatten

åh herre jesus!
    Våra tärnor behövde inte lägga en enda krona (förutom gåvorna som de frivilligt gav och bowlingen som blev min möhippa).

tycker det låter som en grotesk summa! Det är ju nästan lika mkt jag har att röra mig med på en hel månad ekonomiskt. 

• Anonym (nej)

Har aldrig varit med om att det kostat att gå på bröllop mer än present eller om man velat köpa nya gläder till sig själv.

Vi blev bjudna på ett bröllop på Gotland för ett par år sedan men vi tackade nej. Resa och boende blev för mycket tycker jag.Paret bodde inte ens själva på Gotland men ville ha det där.

Har även förstått att möhippor och svensexor kostar en förmögenhet att vara med på idag. Tycker det verkar konstigt. Varför ska allt kosta så mycket och varför ska det vara såååå fantastiskt dyra saker som ska göras?

Har man inte råd med det man har tänkt så får man banne mig tänka om. Ska man betala 17 500 för att vara med när någon gifter sig och sen blir det skilsmässa ett par år senare ,nej tack. 

• Anonym (bröllopsgäst)

Jag har gått på 2 bröllop i år.

Det första var min allra bästa väns bröllop och där var jag även med på möhippan. Det andra bröllopet var en barndomsväns och jag kände att det blev för dyrt att vara med på möhippan också då jag bor långt bort och måste ta flyg.

Totalt kostade allting mig:

Flyg + tåg hem x 3 t/r: 7500
    Möhippa:  750
    Klänning x 2: 1500
    Present x 2: 1100
    Smink: 600
    Skor: 700

Sjukt mycket pengar nu när jag räknar på det...
    Men värt det för att få vara med och få så otroligt fina minnen

• Mineralvatten
    Anonym (bröllopsgäst) skrev 2013-09-23 14:28:11 följande:
    Jag har gått på 2 bröllop i år.

Det första var min allra bästa väns bröllop och där var jag även med på möhippan. Det andra bröllopet var en barndomsväns och jag kände att det blev för dyrt att vara med på möhippan också då jag bor långt bort och måste ta flyg.

Totalt kostade allting mig:

Flyg + tåg hem x 3 t/r: 7500
    Möhippa:  750
    Klänning x 2: 1500
    Present x 2: 1100
    Smink: 600
    Skor: 700

Sjukt mycket pengar nu när jag räknar på det...
    Men värt det för att få vara med och få så otroligt fina minnen
    varför köpte du två klänningar?
  • Maria 434

Hur kan det ha blivit så dyrt?

Jag skulle aldrig lägga så mycket om det inte var närmsta familjen eller bästa vännen som bodde utomlands som skulle gifta sig. Men då hade jag å andra sidan varit förberedd på att det kommer kosta en del 

• Maria 434
    Mineralvatten skrev 2013-09-23 14:29:23 följande:
    varför köpte du två klänningar?
    Jag gissar att de var 3 personer och en av länningarna var till dottern? Verkar ju varit 3 flyg/tågbiljetter
Svar på tråden kostnad för att gå på bröllop