• hallontroll

kostnad för att gå på bröllop

Anonym (tärnan) skrev 2013-09-23 14:05:01 följande:
    Har kanske lagt en helt fel men hittade inget bättre ställe och det kam hel enkelt bli ett relations problem mellan min familj och min brors familj. läget är så här: jag och min sambo ska gå på min brors bröllop. Vi skulle varar tärna och marsalk eller vad det kallas i sverige. Det skulle vara vi och 7st till(totalt 4 brudtärnor och 5st marsalker) Nu har det bara i min värld sprungit iväg så ekonomisk och vi måstr hoppa av vårt uppdrag. Är det bara vi som är snåla och fattiga att vi inte vill/kan lägga 8757 kr för att vara brudtärna och marsalk? Ja sedan plus bröllops pressent. Är det så här det är? Är det en normal kostnad för att bara gå på ett bröllop?

Jag skulle tacka nej. Har jag så mycket pengar över ger jag dem till Rädda Barnet eller annat viktigt. Vill man ha en pampigt bröllop får man betala själv. Det är osmakligt att kräva att andra betalar stora summor för bröllopet.
  • hallontroll
    Anonym (Dyrt) skrev 2013-09-24 12:26:05 följande:
    Ja i stort sett. Dom blev jävligt sura om någon tackade nej och spelade martyrer att man inte brydde sig om dom på deras dag när man inte kunde avvara en massa tusen för deras bröllop. Att folk inte hade råd hade dom noll förståelse för. Sen önskade dom sig bröllopsgåvor för x antal tusen på det också.

Men varför vill du ha såna okänsliga och själviska vänner? Bryr man sig mer om att få pengar än att sina nära och kära närvarar får man väl fira bröllopet själv.
  • hallontroll
    pinkrain skrev 2013-09-25 12:45:31 följande:
    vet inte vad ni ska lägga pengar på men på vårat bröllop betalade vi brudföljets kläder eftersom vi hade specifika önskemål, däremot fick de själva betala resa och boende och det går ju att anpassa efter plånbok beroende på var i landet man bor, alla gäster bodde ju inte på jättedyra hotell. Men klart det kostar ju en del för gästerna som åker långt. Sen de som går på svensexa och möhippa betalar ju lite med. Det viktigaste för mig var att alla kunde delta på möhippan så mina brudtärnor la ribban på en rimlig nivå och dessutom var alla nära tjejkompisar med i planeringen av möhippan så att det blev aktiviteter som alla hade råd med. 

Visst ska man betala för sitt eget hotellrum om man själv väljer hotell. Men det finns tydligen Bridezillas som bokar samma svindyr hotell till alla som själva får betala oavsett om de har råd eller inte. Det är väldigt dåligt stil.
Svar på tråden kostnad för att gå på bröllop