Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Dumt att sluta amma efter 6 mån?

Ja, visst är det bra att fortsätta amma. Det rekommenderas ju att man ammar upp till 1 år, i alla fall.
    Dessutom är det ju inte bra att gå för fort fram med den fasta födan. Även om bebisen "är intresserad" och "tycker om" maten, så måste man ju ta det lugnt så att magen och tarmar hinner med.
    Om du helammade upp till 6 månader så verkar det ju tokigt att öka på den fasta födan så snabbt att han uteslutande äter det vid 6,5 månader...?

• Natulcien
    Malin CA skrev 2013-09-23 14:17:58 följande:
    Var rekommenderas det att amma upp till 1 år?
    På de flesta ställen där man kan läsa om amning. På 1177 skriver man t.ex. så här:

"Sveriges rekommendationer är att alla barn ska få enbart bröstmjölk under sitt första halvår. Efter det är det bra om bröstmjölken är en del av kosten under hela det första levnadsåret eller längre."
  • Natulcien
    Malin CA skrev 2013-09-23 15:02:16 följande:
    Jag trodde att vi pratade helamning och har bara läst rekommendationen om 6 månader men rekommendationen om delamning känner jag ju till. 
    Det var delamning jag syftade på.
    TS frågade ju om att fortsätta amma fastän barnet äter vanlig mat, d.v.s. delamma.  Glad
  • Natulcien
    MammaMaria13 skrev 2013-09-30 11:52:48 följande:

Jag skulle oxå vilja amma till ett år ungefär men min pojke har liksom inte ro till att äta sig mätt längre när han ammar, mjölken kommer ju inte lika fort och det är inte lika mycket. Han älskar gröt och välling så det får han mkt av. Ammar gör jag mest på kväll, morgon och natt. Hoppas jag inte gör fel som dragit ner så mkt på amningen men har inget alternativ känns det som!
    Fast vid 6 månaders ålder så bör du inget ge mer gröt/välling än som smakportion. Risken är att du överdoserar gluten. Men du kanske kör glutenfritt?
  • Natulcien
    Nathalieeliasson skrev 2013-10-08 22:18:14 följande:
    Hej;) hoppar in här. Min son blir 6 månader den 23:de okt. Just nu en halv smak portion med gröt varje dag. Hur är det han ska äta när han är 6 månader? Alla säger olika känns det som. Amningen går bra och vill helst slippa välling. För välling och gröt är väl samma sak? Eller är jag helt knasig ?!?!
    Ja, alla säger olika eftersom vissa kör på det mamma gjorde för 30 år sen och skiter i nya rön, andra går på vad BVC säger och eftersom många BVC-sköterskor är dåligt uppdaterade så blir det också knas.
    Bäst info. får du om du kikar på Livsmedelsverkets hemsida.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/
Svar på tråden Dumt att sluta amma efter 6 mån?