• lotie

Behövs syskonvagn till 2 åring och nyfödd?

Vi undrar om vi behöver köpa en syskonvagn när vi får tillökning.
    Vi har redan två singelvagnar men kommer ju vara många tillfällen då jag är själv med båda och kanske ska söva lillen med en promenad då måste man ju tvåringen sitta? eller gå till dagis?

Kollat mycket på Baby jogger city mini gt double då vi har den singel och fulkomligt älskar den. Men det är ju mycket pengar. Skulle man istället köpa en paraplysulky och ha den lille i en mjuklift sålänge?
    Vi reser även mycket och kommer ju behöva ha en resesulky så då slår man ju två saker i ett men på semester är vi ju alltid två ska man istället köpa två paraplyvagnar blir det ju jättedyrt för då behöver vi ju en rejäl syskonvagn också. Ska ha i mars så den lille kommer sitta innan det är vinter igen och då är stora tjejen 2,5 klarar hon sig på ståbrädan då?

Någon mer med samma funderingar och problem?=)
    Tacksam för alla tips! 

• Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2 åring och nyfödd?
  • TvåTrollungar

Hur är storasyskonet? Vi har 2 år och 8månader mellan 2an och 3an och jag var övertygad att ståbräda skulle räcka men nu är han 2år och 11mån så beställde vi en syskonvagn som kommer lagom till han fyller 3år. Varför det inte fungerade med ståbräda är dels att det ät jätte bökigt att köra med ståbräda, när vi är på tex stan behöver han sitta fast då han är över allt och springer, petar å pillar. Sen är han värsta snigeln och klagar jämt på att han inte orkar gå. Han är dessutom rätt kort och liten så han kommer kunna sitta ett bra tag till storleksmässigt. Har man ett barn som sköter sig och gillar att gå så fungerar det säkert

• LillGris

Jag skulle ha det. Har iofs 18 mån mellan mina men nu är storebror snart två och vi använder syskonvagnen varje dag. Visst kan vi gå och handla och så utan den men åka in till stan osv.. Den är nödvändig.

• Dixie

Beror på, men jag hade inte klart mig utan. Jag var ofta själv med barnen och storebror sov fortfarande middag och var vi iväg kunde han göra det i vagnen.

• enLitenEmma

Jag har ganska exakt 2 år mellan mina. Och jag är jätteglad över att vi bestämde till slut att ha en syskonvagn. För promenader när lilla ska vila. När man går på stan o inte vill ha stora springandes kors o tvärs, till och från förskolan. Vi har även en ståbräda till singelvagnen som vi använder oxå.

• Alexe

Vi har 19 mån mellan våra. Sjalade minsta o hade stora i vagn första året. Kan varmt rekommendera eftersom det då är mkt lättare att hänga på det stora barnet utan att behöva ta hänsyn t bebisen.

Vi köpte sen syskonvagn och har just köpt en andra sådan (kombinerad cykel- och springvagn, de blev för tunga för vår tidigare Mountain Buggy) trots att de nu är 2 och 3,5. Stora är en latmask o åker ofta vagn medan lilla går så mycket han får.

Beror såklart också på hur man lever. Vi bor i stan o är ofta ute hela dagar o har med oss "allt" i vagnen.

• Glad i hågen

Beror helt på era vanor och hur ni rör er med vagn.

Vi har tre år mellan våra barn och använde syskonvagn ända upp till den äldsta var runt 5. Framförallt var det väldigt praktiskt när man skulle vara i farten en hel dag och det skulle middagsvilas och vilas ben på olika tider, eller när man skulle gå långt. Då fanns det alltid nånstans för barnen att sitta och nicka till eller slappna av, och satt dom inte där kunde man lasta grejer i den. Syskonvagnen hade också bra lastutrymme undertill. Vi hade en begad billig Emmaljunga som funkade ypperligt.

• lotie

Var och hämtade ut mina gravidpaket igår på babyproffsen och sporeksgruppen och borde få allt för föräldrars snart med.
    Fick många roliga saker och bra erbjudanden helt gratis:)
    När vi var på babyproffsen reade de ut syskonvagnen vi ville ha och då tyckte mannen vi kör på så beställt en ny baby jogger city mini gt double i svart:) fick en åkpåse till med!
    Idag fyndade jag gulliver spjälsäng för 200:- på blocket till lillen så är väldigt lycklig nu:)

• momomo

Vi har knappt 20 månader mellan barnen, och den syskonvagn vi har användes i början främst när stora skulle sova på dagen - men han drog en tillväxtspurt och var för lång för att kunna vila vettigt i den vagnen vid tvåårsdagen (Trångt vid huvudet om han var selar, och utan sele var han inte alltid pigg på att stanna i vagnen.) När han vaknade var han alltid grinig och verkade ha ont i nacken.

Skulle fortfarande vara bra ibland att kunna ha dom sovandes i samma vagn, men nu får han sova i enkelvagn och lillan får vara i bärselen under tiden om jag är ensam med barnen.

Svar på tråden Behövs syskonvagn till 2 åring och nyfödd?