• Marre

Hund som morrar och skäller på tv:n... *suck*

Alltså, jag blir galen på vår Smilla! Det går knappt ha henne i soffan när man tittar på tv, hon småmorrar och voffar på allt!
    Hundmatsreklamer går inte, traderareklamen där det dyker upp en gitarr i rutan är otäck och bilreklamen där det far in fyra däck genom en brevlåda är jätteläskig!!!
    Sen alla filmer där någon smyger, springer eller går konstigt måste hon oxå skälla på. Friidrott är inte att tänka på, hon ligger och småmorrar på allt...

Det är ju sådär kul när man har lagt sig i sängen på kvällen och titta lite på tv och hon plötsligt far upp och skäller som en tok. Man är lycklig om hon inte väcker barnen...

Och så säger dom att hundar inte ser på tv!

• Svar på tråden Hund som morrar och skäller på tv:n... *suck*
  • frulan

Känner igen det där

Vår vovve blir väldigt stressad av teven om han är understimulerad
    Är han normalt aktiverad så bryr han sig inte nämnvärt, kan vara vissa situationer bara.

Just nu har vi en reklam som är så ooootäck! Den där Voltarenreklamen.
    Det räcker med att han hör musiken i början så kommer han rusande från ingenstans för att skrämma bort vovven.
    Inte klokt vilken inlärd signal

Så... mitt råd/min undran är väl mest hur vovven har det med mental stimulans osv

Du kanske kan göra passivitetsövningar i hemmet med teven på

Är de över-/understimulerade så kan det visa sig på konstiga sätt...

• frulan

Bara en liten undran...

Hur reagerar du när hon skäller på teven?
    Om du har gormat eller liknande så uppfattar hon det som att du håller med henne om att det är farligt och sen har den onda cirkeln börjat...

• vackrastarflow

min vaffsis skäller på alla djur som vågar ta sig in i vårt hus genom tv:n! och han reagerar också på själva musiken efter ett tag. vad gör vi åt det? skrattar! för det är urgulligt! sen ligger han där och "muffar" för sig själv ett litet tag efteråt. han är som en gammal gubbe som är sur för att barnen leker för högljutt eller nåt...

• JsN

Muffande, det var en fantastisk beskrivning på de där tjuriga småvoffandet som kommer när hårbollen har lagt sig till ro igen efter att ha skällt ut hunden på TV:n. Min skäller bara på andra hundar som skäller på TV:n i övrigt ignorerar han den. Men om det är en hund som skäller på TV eller raio så flyger han upp och skäller som en tok och tar en runda genom huset för att kolla var inkräktaren är.

• vackrastarflow

hihi, det är ju så det låter - muff!
    och han kan vara tyst ett tag, sen kan han komma på att han var arg på något och så kommer det en sista liten muff dessutom ska han alltid ha sista ordet... om man säger åt honom att vara tyst brukar det låta såhär:

-vov!
    -tyst!
    -vov?
    -tyst!
    -muff
    -charlie, tyst
    -muff
    -charlie...
    -........ muff

då får han en liten puss för att han är så söt
    och precis som du skrev, JsN, så ska han helst ut i trädgården också för att kolla att elefanten eller vad det nu var inte gömmer sig där heller.

• frulan

vackrasteflow
    Haha, känner igen muffandet, vi har oxå kallat det för "muff"

*muff*

• Marre

Tack för era svar! Skönt att det finns fler hundar som våran

Aningens understimulerad kan hon mycket väl vara. Sedan barnen kom har ju inte jag lika mycket tid för henne tyvärr. Men det ska det bli ändring på nu! I mars börjar vi på agilitykurs hon och jag

När hon börjar morra och voffa åt tv:n brukar jag putta till henne lite och säga åt henne att vara tyst. Jag försöker verkligen att inte "hjälpa henne att skrämma bort det otäcka" genom att skrika, men jag kan nog ta tag i henne lite när hon skäller på kvällen och riskerar att väcka barnen.

Jag ska väl tillägga att hon oftast inte tokskäller utan som ni andra beskrivit så fint som muffar mest och uttrycker sitt ogillade så att säga...

• Danbala

Ååååh, vad jag saknar vår hund nu!

Vi hade en videofilm av honom (jag hade lånat en videokamera) där han bara backar undan och skäller och skäller (han tyckte jag såg JÄTTEkonstig ut med kameran ivägen för ansiktet) och det var underbart att se honom reagera på filmen av sig själv på TV.

• Mika86

Vår hund går bara fram till tv´n o kollar o undrar vad det är, han ser helt förvirrad ut, hi hi

• vackrastarflow

Danbala vi visade också Charlie film på sig själv... Han verkade faktiskt lite förvirrad... Men sen skällde han igen som vanligt

Svar på tråden Hund som morrar och skäller på tv:n... *suck*