• Anonym (M.E)

Han förstör allt för mig!

Jag har ett jätte stort problem som förstör det mesta i min vardag.
    Jag ska försöka förklara så gott jag kan för att ni ska få en hel bild av situationen.

Jag har en son på 2 år och har gemensam vårdnad över honom med min f.d.
    Vi separerade kort efter sonens födelse och han har därefter alltid bott med mig.
    Han är folkbokförd hos mig, bor hos mig dygnet runt och har sin fasta punkt hos mig.
    Han får dock träffa sin pappa så mycket han vill och kan
    men intresset är inte så stort från pappans sida. Han hör av sig var 6:e vecka
    och då har han bara sonen i några timmar. Han har aldrig sovit hos honom
    och hans pappa har aldrig deltagit i de ansvar som medföljer när man får barn.
    Han vill bara ha "det roliga" och tröttnar snabbt.

Nu har min sambo fått jobb på annan ort och eftersom vi väntar barn tillsammans så vill vi förstås inte behöva bo på skilda håll och ses när det går, eftersom vi är en familj tillsammans. Jag vill alltså flytta med, och ta sonen med mig.

Problemet sitter i att sonens pappa inte vill skriva under adressändringen. Han säger att han vill ha möjligheten att träffa sonen precis när han vill, och han menar att avståndet (12 mil) kommer förhindra honom. Förvisso gör det ju det.. men han träffar ju inte sonen mer i dagsläget trots att möjligheten är mycket stor för honom.

Jag kom med förslaget att han kan få börja ha sonen på övernattning innan vi flyttar så att dom lär sig att vara tillsammans och sova över. Då kan han därefter få ha honom en hel helg i månaden, eller kanske varannan helg. Då kommer han få möjligheten att träffa sin son mer än vad han ens gör idag. Och det blir bra för alla parter. Men detta går han inte med på.

Han säger att han ska fundera på det. Men nu har det gått veckor och jag försöker få tag i honom på alla sätt för att vi ska kunna träffas, sitta ned och planera och ta ett beslut tillsammans som blir bra för alla. Han säger då åt mig att jag ska sluta höra av mig, för att han är upptagen och tycker att jag tjatar. 

Så.. nu till mina funderingar:
    - Vad ska jag göra för att kunna flytta och ta sonen med mig?
    - Jag överväger att söka ensam vårdnad, men hur mycket utav detta är till min fördel? Jag har hört att det är mycket svårt att få ensam vårdnad idag och trots att pappan inte bryr sig speciellt mycket och träffar sonen väldigt sällan så kan jag inte tänka mig att de är giltiga själ till att ta ifrån honom vårdnaden?
    - Kan jag flytta utan hans godkännande eller kan jag förlora vårdnaden då, om han "sätter dit mig"?.

VAD i helskotta ska jag göra?????? 

• Svar på tråden Han förstör allt för mig!
  • Kaisa Kavat

Ring till familjerätten i din kommun och prata med dem för att få reda på vad som gäller. Att få ensam vårdnad är svårt. Det har jag också hört så lägg ingen energi på det... Försök få pappan att se att du vill att din son och han skall träffas mer.... Försök det skriftligt för då bör han hålla det.... Och det blir lättare för din son då du kan säga när han får träffa pappa nästa gång.... Kaisa

• mteriksson
    Mirali skrev 2013-09-24 20:53:27 följande:
    Om du flyttar och ändrar folkbokföringen utan hans godkännande kommer någon från skatteverket att ringa upp dig inom ett par dagar och fråga varför hans underskrift saknas. Du förklarar då situationen för dem. De kommer att kontakta pappan och om han vägrar godkänna ska de (skatteverket) besluta vart sonen ska vara folkbokförd.

Då kommer de med största sannorlikhet under rådande omständigheter skriva sonen hos dig på din nya adress end of story. 
    Exakt! Det är inte svårare än så! Ganska enkelt! Strunta familjerätten. Skattemyndigheten löser det åt dig. Din son ska vara skriven enligt lag där han bor!
  • ZsaZsa

Svarar utifrån dina frågor:

- Vad ska jag göra för att kunna flytta och ta sonen med mig?
    Du kan flytta och skicka in om adressändring och så gör Skatteverket en utredning kring vart barnet bor (sover mest) och där folkbokförs barnet. Det är inte vi själv som bestämmer var vi ska folkbokföra oss faktiskt, utan myndigheterna.

- Jag överväger att söka ensam vårdnad, men hur mycket utav detta är till min fördel? Jag har hört att det är mycket svårt att få ensam vårdnad idag och trots att pappan inte bryr sig speciellt mycket och träffar sonen väldigt sällan så kan jag inte tänka mig att de är giltiga själ till att ta ifrån honom vårdnaden?
    Enskild vårdnad spelar inte så stor roll i sammanhanget och det är mycket tveksamt om du skulle ha något att vinna på att gå till tingsrätten för att få det. Om du flyttar handlar det ju framförallt om barnets möjligheter till umgänge med pappan. Nej, att han inte träffar barnet så ofta är vanligen inte ett skäl till att mista vårdnaden.

- Kan jag flytta utan hans godkännande eller kan jag förlora vårdnaden då, om han "sätter dit mig"?
    Du kan flytta och det är osannolikt att du skulle förlora vårdnaden i just ditt fall. Barnet har just ingen relation med pappan. Det som däremot kan hända är att han går in i en umgängestvist med dig där han kräver umgänge i någon omfattning och att det krånglar till tillvaron.

Det du däremot måste tänka på är hur framtiden ser ut för barnets möjligheter att få en bättre relation med pappan och de alldeles oavsett vad som kan tänkas ske juridiskt. Det är inte helt ovanligt att särskilt pappor har ett bristande intresse när de är små (trist förstås) men att detta ändras när barnen blir lite äldre och man kan göra roligare saker med dem än att gå till lekparken och läsa sagor.

Om du flyttar så sätter du ganska rejäla käppar i hjulet för att det ska bli någon förbättring. Du kan inte skicka iväg en tvååring över helgen till pappan ibland. Över huvud taget är det inte så lätt för alla barn att åka mellan två hem på det viset.

Tänk också längre fram, när barnet är i skolåldern med allt vad det innebär. Bor föräldrarna med stort avstånd så får nästan alltid barnet betala priset för det, ibland ett högt. Tvingas tacka nej till kalas och annat, svårt att hänga med i en lagidrott och så resandet på det.

Men ibland är det ju trist nog så att vissa föräldrar väljer att inte engagera sig och vara delaktiga i sina barns liv. Den här pappan låter inte jätteintresserad. Och då finns förstås en gräns för hur länge man ska stanna kvar och vänta ut honom.

• Kjell2

Vad som kan hända om du flyttar utan ok från pappan är att han snabbt stämmer till tingrätten och begär snabbeslut. Det kan då bli så att TR säger att medans soc utreder frågan kring boende, umgänge  odyl ska  sonen bo kvar där han har pappa, dagis mm.

Hur stor sannoliheten att pappan stämmer och risken för att pappan får boendet vid ett snabbeslut är svårt att säga.

För att försöka förhindra detta kan det vara idé att redan nu ordna en träff med familjerätten och snacka igenom detta samt att få till ett regelerat umgänge. Om pappan vägrar ur sig kring detta minsakr hans möjligheter att få vårdnad och boende vid en eventeull framtida tvist.

Svar på tråden Han förstör allt för mig!