Han förstör allt för mig!
Jag har ett jätte stort problem som förstör det mesta i min vardag.
Jag ska försöka förklara så gott jag kan för att ni ska få en hel bild av situationen.
Jag har en son på 2 år och har gemensam vårdnad över honom med min f.d.
Vi separerade kort efter sonens födelse och han har därefter alltid bott med mig.
Han är folkbokförd hos mig, bor hos mig dygnet runt och har sin fasta punkt hos mig.
Han får dock träffa sin pappa så mycket han vill och kan
men intresset är inte så stort från pappans sida. Han hör av sig var 6:e vecka
och då har han bara sonen i några timmar. Han har aldrig sovit hos honom
och hans pappa har aldrig deltagit i de ansvar som medföljer när man får barn.
Han vill bara ha "det roliga" och tröttnar snabbt.
Nu har min sambo fått jobb på annan ort och eftersom vi väntar barn tillsammans så vill vi förstås inte behöva bo på skilda håll och ses när det går, eftersom vi är en familj tillsammans. Jag vill alltså flytta med, och ta sonen med mig.
Problemet sitter i att sonens pappa inte vill skriva under adressändringen. Han säger att han vill ha möjligheten att träffa sonen precis när han vill, och han menar att avståndet (12 mil) kommer förhindra honom. Förvisso gör det ju det.. men han träffar ju inte sonen mer i dagsläget trots att möjligheten är mycket stor för honom.
Jag kom med förslaget att han kan få börja ha sonen på övernattning innan vi flyttar så att dom lär sig att vara tillsammans och sova över. Då kan han därefter få ha honom en hel helg i månaden, eller kanske varannan helg. Då kommer han få möjligheten att träffa sin son mer än vad han ens gör idag. Och det blir bra för alla parter. Men detta går han inte med på.
Han säger att han ska fundera på det. Men nu har det gått veckor och jag försöker få tag i honom på alla sätt för att vi ska kunna träffas, sitta ned och planera och ta ett beslut tillsammans som blir bra för alla. Han säger då åt mig att jag ska sluta höra av mig, för att han är upptagen och tycker att jag tjatar.
Så.. nu till mina funderingar:
- Vad ska jag göra för att kunna flytta och ta sonen med mig?
- Jag överväger att söka ensam vårdnad, men hur mycket utav detta är till min fördel? Jag har hört att det är mycket svårt att få ensam vårdnad idag och trots att pappan inte bryr sig speciellt mycket och träffar sonen väldigt sällan så kan jag inte tänka mig att de är giltiga själ till att ta ifrån honom vårdnaden?
- Kan jag flytta utan hans godkännande eller kan jag förlora vårdnaden då, om han "sätter dit mig"?.
VAD i helskotta ska jag göra??????