Inlägg från: Whitetrash86 |Visa alla inlägg
  • Whitetrash86

    "låna" häst??

    Det är bättre om dom kan få komma dit och hjälpa till, annars kallas det medryttare/ fodervärd Glad

    När jag var i den åldern (9) så åkte jag ut till stallet på helger och hjälpte till, eftersom min lillasyster också red så hjälpte jag till att leda osv i hennes grupp.
    När jag blev lite äldre fick jag börja jobba på söndagar (hästarnas lediga dag) så leda ut i hagen, mocka, luncha, göra iordning middag och ta in hästarna.

    Fick skaffa häst när jag var 13, men då kunde även min mamma hästar, samt att tjejerna i privat stallet gärna hjälpte till. 

    Det är väldigt lätt att tro att det är enkelt att ha häst bara för att man har en gård. Men hästen ska ha frukost och komma ut i hagen varje morgon, den ska ha lunch och middag samt komma in igen. Det ska ridas varje dag och skötas om.
    Man kan inte ta sovmorgon eller inte orka gå ner till stallet för att en kompis är över. Och det inte heller att lasta allt på dig som mamma. 

  • Whitetrash86

    Ja, glömde även det självklara med hur dyrt det är med häst, även om man sparar pengar på att ha eget stall och eget hö.

    Men den ska även ha foder, halm/spån att stå på. Hovslagare var 7e vecka minst. Veterinär kostnader. Det är även bra att fortsätta med privata ridlektioner.
    Utrustning som går sönder eller behöver bytas ut. Täcken som går sönder osv.  

  • Whitetrash86
    Whitetrash86 skrev 2013-09-23 23:34:34 följande:
    Ja, glömde även det självklara med hur dyrt det är med häst, även om man sparar pengar på att ha eget stall och eget hö.

    Men den ska även ha foder, halm/spån att stå på. Hovslagare var 7e vecka minst. Veterinär kostnader. Det är även bra att fortsätta med privata ridlektioner.
    Utrustning som går sönder eller behöver bytas ut. Täcken som går sönder osv.  
    Tror vi snitta 2000kr i månaden för varje häst i eget stall.
  • Whitetrash86
    scrapparlotta skrev 2013-09-23 23:51:24 följande:
    jag tror inte alls att det är lätt att ha häst. Tvärtom....är övertygad om att det är mycket jobb varje dag. Det var lite därför jag kom på denna ide, att vi får testa hur det är.

    Så bara sköta om denna häst kan man inte fråga då utan att bli medryttare/fodervärd?

    Då vi bor ca 2 mil från ridskolan kan
    hon inte bara åka och vara där och pyssla med hästarna.
    Självklart kan man fråga ! Är det vänner så kan dom mycket väl kunna vilja hjälpa till med att få dina tjejer att förstå att det är ett riktigt slitgöra Skrattande
Svar på tråden "låna" häst??