• Anonym (anon)

Skydda sgi

Hej.

Jag och min flickvän väntar vårt första barn om en månad ungefär.

Oktober 2012 blev jag arbetslös efter tio års tjänstgöring, jag gick då och anmälde mig hos arbetsförmedlingen för att skydda min sgi. Där blev jag utskriven September 2013 eftersom jag då började studera. Så fram tills nu så skall min SGI vara skyddad.

När jag sökte studiemedel hos CSN så förstod jag att jag hade misstagit mig på de olika kvoter de har för olika nivåer av utbildning. Eftersom jag studerar ett naturvetenskapligt basår så går detta på den gymnasiella kvoten där jag bara hade 18 veckor kvar. Eftersom basåret är 40 veckor så kommer inte de 18 veckorna räcka även om jag tar ut dem med 50% studiestöd(36 veckor studiestöd), detta medför att det blir ett glapp på 4 veckor mellan studiernas slutdatum och slutdatumet för mitt studiestöd. 

Då blev jag orolig eftersom vi har tänkt att jag skall vårda vårat barn från och med hösten 2014.

Jag har hört att det går att vara anmäld och få ersättning från försäkringskassan samtidigt som man studerar om man inte är anmäld hos CSN. Också har jag förstått att SGI är skyddad sålänge man har studiestöd under hela utbildningstillfället. 

Vilket leder till min fråga.

Kan jag ta ut föräldrapenning de fyra sista veckorna av utbildningen då jag inte längre får något studiestöd från CSN? Skyddar det min SGI?

Tackar för svar på förhand. 

• Svar på tråden Skydda sgi
  • Anonym (anon)

Hej igen,

Ok, är det samma regler som gäller efter att barnet fyllt ett? Dvs att jag behöver ta ut 5 "fulla" dagar? Spelar det någon roll när i veckan jag tar ut dem? t ex heldagar, onsdagar lördagar söndagar och halvdagar resterande fyra dagar?

Finns det någon möjlighet att få ut de 10 dagarna vid födelse? T ex halvdagar 5 dagar i veckana i fyra veckor? Eller heldagar på helgen?

mvh
    anon 

Svar på tråden Skydda sgi