• JButomlands

Fvp efter ett kejsarsnitt...

Jag är gravid med mitt 2:a barn och i december fyller jag 43 år.
    Min dotter föddes, med kejsarsnitt, i september 2011 och nu den 8 oktober ska jag göra ett fvp.
    Har nu fått veta att risken för missfall är större när man gjort kejsarsnitt !!

Jag hittar INGEN information om detta på nätet är det någon som fått samma information??

Känner mig nu lite vilse eftersom jag inte längre är säker på vad jag vill göra... 
  • Svar på tråden Fvp efter ett kejsarsnitt...
  • MamaPapa

Jag gjorde fvp efter kejsarsnitt och fick ingen info om att det skulle vara högre risk än annars. Däremot ganska mkt info om den "allmänna" risken såklart. Det var iofs ca 3 år sedan.

• Cahela

Jag har gjort KS och sen FVP. Har inte hört något om större risk, varför skulle det vara det? 

• JButomlands

Jag kanske ska tillägga att jag bor i Italien och här är man väldigt "petig" med allt under graviditeten.
    Förklaringen jag fick är att livmodern genomgått ett ingrepp som man inte kan veta helt säkert hur bra det har läkt och kan därför ta mer skada, oavsett ålder.
    Jag tycker till viss del att det låter som en vettig förklaring men samtidigt så tycker jag då att de i så fall borde avråda om det skulle vara STOR risk. De säger bara att de inte kan ange en procentuell  risk eftersom det varierar från person till person.
    Det låter på er som om jag hade fått en annan förklaring i Sverige :)

Får jag fråga hur gamla ni var då ni gjorde KS och FVP? 

• MamaPapa

Jag ska kanske också tillägga att jag bor i England så mina erfarenheter är därifrån.
    Jag var 32 med första KS (akut). 39 med FVP (som också var KS men planerat).
    Det finns ju naturligtvis en risk med KS generellt att det spricker men att det skulle ha med FVP att göra tycker jag låter konstigt.

• Cahela

Ett Ks spricker inte när det läkt ihop. En nål för att ta fvp är så tunn att det i min värld omöjligen skulle påverka en ihopsydd livmoder.

Svar på tråden Fvp efter ett kejsarsnitt...