Prolaktinom??
Jag sökte för utebliven mens. Hade länge ätit Cerazette och mensen hade varit borta. Detta är en känd biverkning av dem så jag tänkte inte mer på det. När jag slutade med pillrena kom mensen inte tillbaka. Då gick jag till gyn, inte vårdcentral. Efter ett enkelt blodprov konstaterade de att prolaktinnivån var för hög och remitterade mig till endokrinolog. Efter diverse undersökningar konstaterades prolaktinom. Jag fick medicin (pravidel). När jag tar medicin så att prolaktinnivån är rätt kommer ägglossningscykeln igång och jag har då inte svårt att bli gravid. Har en dotter på två år och väntar barn igen. Prolaktinom ska vara den vanligaste hormonsjukdomen hos kvinnor, läste jag någonstans, men ändå känner vårdcentralen knappt till att den finns.
Ett enkelt blodprov kan konstatera om du behöver utredas. Är det prolaktinom så är det inte så farligt, med rätt hjälp kommer du kunna bli mamma!
Leta upp stora prolaktintråden här på FL, där finns fler som har sjukdomen. Jag ska puffa upp den så du kan hitta den.