• Yosa

Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?

Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka som exempel)?

Katthem? Bor katten hos någon annan? Bor någon vän/släktning hos er med er katt? har ni kattvakt som besöker katten x antal gånger per dag?

Berätta gärna hur ni gör?     

• Svar på tråden Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?
  • amalie79

Jag reser helst inte ifrån dem så länge. Men gör jag det så är de hos min mamma, om inte min sambo är hemma förstås. Skulle aldrig lämna dem ensamma så länge med enbart tillsyn

• Petrol

Vi fick kissen av några vänner, så han får flytta tillbaka dit när vi är borta, i gengäld så tar vi hand om deras katter när de är borta.

win/win

• Gryntroll

Vi har gjort lite olika. Lämnat bort så han bor hos mina föräldrar i sommarstugan (vilket han alltid gör 7 veckor på sommaren) eller tillsyn och in/utsläpp två gånger om dagen hemma. Kortare period, ex en helg brukar han vara ute själv med mat och vatten i sitt lilla "hus" på altanen.

• Majsan70

Antigen är min mamma eller mina barn hemma o tar hand om våra katte. Vi lämnar aldrig bort dem. Hade dessutom varit väldigt opraktiskt då vi har 6 stycken.

• Jill 79

En vecka så försöker jag ha någon bo hos oss. Handlar det om ett par dagar sköter grannen mat och vatten. Mina katter har lucka och går in och ut som de vill. En är mest ute och den andra är fd stallkatt och van att va ensam mycket. De bryr sig knappast om vi är borta eller hemma så länge de får sin mat.

• sommar2001

Vi ska på semester 15 dagar. Grannens dotter tar hand om katterna. Går hit morgon och kväll, är det riktigt ruskväder räcker det med 1 gång för då vill de inte ut. Vi har mat och vatten framme hela dagen samt kattlåda.

• amalie79
    sommar2001 skrev 2013-09-24 09:28:23 följande:
    Vi ska på semester 15 dagar. Grannens dotter tar hand om katterna. Går hit morgon och kväll, är det riktigt ruskväder räcker det med 1 gång för då vill de inte ut. Vi har mat och vatten framme hela dagen samt kattlåda.

Det är precis så jag menar att jag aldrig skulle göra, tycker det är jättehemskt.

Man skaffar väl inte djur för att lämna dem ensamma hemma i två veckor.
  • aambb84

Vi har alltid låtit katterna vara kvar hemma, där är de alltid tryggast. Förr så kom min svärfar förbi och var hos dem mycket, då vi bodde på samma gata. Någon gång har de bott hos svärmor. Men nu har vi flyttat så nu tittar kompisar till dem morgon och kväll. Var i väg en vecka i somras och de var länge. Vår ena katt bryr sig inte så värst, men den lille tyckte inte om det. När vi kom hem så vägra han lämna vår sida! Som vi bor nu kommer vi aldrig lämna dem en vecka igen. Ska flytta snart, kanske har man grannar som lättare kan titta till dem då. Men annars tillgodose de behoven de har i vanliga fall, någon som myser, eller tömmer kattlådor osv :) Lycka till!

• Harvester

De flyttar till mina föräldrar där de är vana att bo. Tycker inte katter ska behöva vara ensamma med enbart tillsyn så länge som en vecka. Enligt djurskyddslagen ska alla djur ha tillsyn MINST två gånger per dag, många har bara någon som kommer och fyller på mat dagligen.
    Har du skygga katter, se till att kattvakten lär känna dem först så de inte bara gömmer sig vid tilltittning. Jag jobbar på djursjukhus och har hört många historier när ägarna kommer in med halvdöda katter när de kommer hem då "Kattvakten inte såg katten på hela veckan då den gömde sig". Sen har den andra katten ätit upp maten så ingen märkte att denna katt inte ätit något på flera dagar...

• caaroline

Nu har vi ingen katt längre tyvärr men när vi hade så hade vi även en underbar gammal dam som vi bodde granne med, hon fick våran nyckel och var hos oss mycket på dagarna när vi var borta, släppte in och ut katten, gav mat och massa kärlek. Fick höra att hon köpt ett koppel en gång till katten våran också och då hade hon tagit med han på promenad till ett café vi har i närheten haha.. Hade inte hon funnits så hade vi nog inte rest, vi är inte dom som vill låta djur vara hemma själv eller vara på något kattdagis

Svar på tråden Hur gör ni med katten när ni reser bort (en vecka)?