Behöver råd utifrån era erfarenheter (autism?)
Hej!
Har skrivit här förut, men då oron är stor hos mig behöver jag få höra era tankar, ni med erfarenhet.
Är mycket orolig för min dotter på ett år. Det som från början väckt min oro är hennes ointresse av att hålla ögonkontakt. Detta började jag notera då hon var fyra månader.
Numera tar hon ögonkontakt ok på avstånd. Ät man nära viker hon undan med blicken. (Vrider bort huvudet). Hon ler, men skrattar sällan högt.
Nät jag hissar upp henne i taket tittar hon oftast åt ngt annat håll. Står hennes syskon intill tittar hon gärna på dem och ler när jag håller upp henne, men inte på mig.
Hon kan hålla upp saker och visa för mig. Dessa gånger tittar hon också på mig.
Hon pekar sen en tid tillbaka. Mest pekat hon när hon är i min famn. Hon pekar på saker hon vill ha, men också på saker på avstånd, tex hästarna på ängen. Men när hon pekar stämmer hon mycket sällan av med min blick. Det är också något jag funderar mycket över.
Hon äter själv med sked numera. Vill helst inte bli matad. Går inte själv ännu, men kryper och reser sig vid möbler.
Hon är mammig. I synnerhet på kvällen. Då duger oftast bara mammas famn för att bli lugn. Hon visar att hon vill till mig genom att sträcka armarna mot mig, men tar långt ifrån alltid ögonkontakt dessa gånger.
När jag lyfter upp henne i famnen tittar hon inte på mig, utan oftare på min bröstkorg... (En stark orosfaktor hos mig...)
Hon tycker det är roligt om jag leker tittut med en av hennes nallar. Om jag själv gömmer mig är det roligt max två gånger. Hon tar sällan själv initiativ till den typen av lek...
Hon lyssnar fint till sitt namn. Tittar upp då man säger det, men kommer inte om man ropar på henne och hon leker med ngt i annat rum.
När hon leker är hon inne i sin lek och man själv sitter mest bredvid. Sällan ögonkontakt dessa gånger. Ibland får jag ngt hon har eller ibland visar hon upp ngt hon hittar. Tex en ny leksak.
Hon kan ibland köra med brödernas bilar och låter med tungan.
Hon förstår enstaka ord. Lampa, boll, sko, docka. Gör inget direkt på uppmaning. Ibland då man frågar bar hennes skor är tex kryper hon till dem och håller upp den mot mig då hittar den. Annars svårt veta hur mycket hon förstår. ( och hur mycket bör man räkna att det förstår vid ett år???)
Hon säger själv lampa (ba-ba) och katt (kaaaa) och boll (buuu)Det har hon sagt läge, men det kommer inga nya ord... Inget ord för mamma eller pappa... Vet inte alls vart olika kroppsdelar är. ( kanske tidigt att kunna, men vet snart varken ut eller in..).
Ska tillägga att hon förut skrek och krängde på skötbordet, men nu är hon lugnare där och kan kort stunder ta ögonkontakt. Går numera att leka med hennes fötter och ben. Det gillat hon.
Hon kan ibland imitera då man pruttar med munnen eller räcker ut tungan, klappat händer. Men långt ifrån alltid. Imiterar inga ljud..
Vad tänker ni med era erfarenheter då ni läser detta? Tacksam om ni orkar att svara. Oron är stor och det är svårt veta hur man ska förhålla sig runt den.
Mvh