Inlägg från: anitaq |Visa alla inlägg
  • anitaq

Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...

Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda (max en vecka gamla), hur mycket har de fått i sig under ett amningstillfälle?
    Vi tog en amningsvikt igår på amningsmottagningen eftersom jag hade för lite mjölk till vårt första barn. Efter 25 minuters amning hade han gått upp 30 gram. Detta låter jättelite? Barnmorskan sa att det skulle jag vara nöjd med, de behöver inte så mycket i början.
    Läste nånstans att för att få reda på ungefär hur mycket bebisen "ska" äta vid varje mål så tar man vikten / 10 + 200ml / hur många amningstillfällen per dygn. Sonen väger 3350 gram / 10 = 335+200=535. Igår åt han 10 gånger under dygnet, så det blir 54 ml / måltid.

Är 30 ml per måltid okej? Han hade gått upp 40 gram på fyra dagar.

• Svar på tråden Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...
  • anitaq

Ne, jag vet att jag inte borde oroa mig än men jag vill verkligen inte att det ska bli som med första barnet. Då visste vi iofs inte vad det var för fel, varför hon skrek dygnet runt i fyra veckor, innan det uppdagades att jag inte alls hade så mycket mjölk så det räckte.

Den gången tog vi också en amningsvikt när hon var drygt en vecka gammal, och det skiljde 30 gram även då. Det är därför jag frågar om 30 gram är bra eller inte.

• anitaq

Sen behöver jag tips på hur jag får honom att äta effektivare och inte somna vid bröstet!

Jag kittlar, ruskar, pillar, pratar men han somnar ändå! Jag byter blöja och rapar innan jag byter bröst.

Han tar några tag sen småsnuttar han i typ en minut innan han tar några tag till. Kan man få dem att äta effektivare?

• anitaq
    skogsvitter skrev 2013-09-25 20:57:22 följande:
    Det du beskriver (effektivt en kort stund med snuttande pauser emellan) är normalt amningsmönster för en nyfödd. Det är så de "ska" göra enligt bokexemplet så småningom äter de mer effektivt, när de blir äldre!

Ja men då så! :)
Svar på tråden Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...