Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...

Även om mjölken runnit till (vilket inte är så vanligt när de är så pass nyfödda) så kan inte räkna så att utgå ifrån ett snitt och tänka att 30 är för lite bara för att medel är högre, de äter olika mycket varje gång! Hon kunde ju lika gärna ha fått i sig 70 ml vid nästa tillfälle. 

Om sköterskan säger att du ska vara nöjd och inte oroa dig så lita på det! Oro och stress är vad som gör att mjölk sinar till slut...

Förövrigt tycker jag att 30 ml låter helt rimligt för en precis nyfödd, mer än så gav inte vi när vi koppmatade på BB heller. Som sagt, man måste ju naturligtvis räkna med att bröstmjölken faktiskt inte ens har kommit igång när de är så små för de allra flesta. Men de är skapta för att klara sig på små mängder tills mjölken rinner till ordentligt.

• skogsvitter
    anitaq skrev 2013-09-25 14:00:15 följande:
    Sen behöver jag tips på hur jag får honom att äta effektivare och inte somna vid bröstet! Jag kittlar, ruskar, pillar, pratar men han somnar ändå! Jag byter blöja och rapar innan jag byter bröst. Han tar några tag sen småsnuttar han i typ en minut innan han tar några tag till. Kan man få dem att äta effektivare?

Det du beskriver (effektivt en kort stund med snuttande pauser emellan) är normalt amningsmönster för en nyfödd. Det är så de "ska" göra enligt bokexemplet så småningom äter de mer effektivt, när de blir äldre!
Svar på tråden Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...