• Nina 204

underhåll

Jag och min sambo har separat och jag e gravid med vårat första gemensamma barn. Barnet kommer i november månad.. har suttit på nätet för att försöka komma fram till hur mycket mitt ex ska betala i underhåll. Eftersom den första tiden kommer barnet bo bara hos mig.. nu undrar jag om 2000 kr i månaden är för mycket att begära i underhåll från exet? Känner mig helt färvirrad i detta med underhåll.. någon som har ett bra svar.

• Svar på tråden underhåll
  • Philippa

Det beror ju på vad han tjänar....

Får du underhåll via försäkringskassan är det 1273 kr/mån... 

• Nina 204
    Philippa skrev 2013-09-24 13:51:32 följande:
    Det beror ju på vad han tjänar....

Får du underhåll via försäkringskassan är det 1273 kr/mån... 
    Ska man räkna efter skatt eller före skatt? 

Ja det vet jag, men det känns som om det är ganska lite med 1273 i månaden. 
  • Valkyria75

Kommer ni att dela på de stora inköpen i början? Typ barnvagn, säng och sånt?
    För 1273x2 plus 1050 i barnbidrag är ju ändå 3600 kr i månaden att lägga på barnet. Och framförallt precis i början så kostar det ofta inte så mycket, framför allt inte om man ammar.

• Nina 204
    Valkyria75 skrev 2013-09-24 15:30:36 följande:
    Kommer ni att dela på de stora inköpen i början? Typ barnvagn, säng och sånt?

För 1273x2 plus 1050 i barnbidrag är ju ändå 3600 kr i månaden att lägga på barnet. Och framförallt precis i början så kostar det ofta inte så mycket, framför allt inte om man ammar.

Vi har inte delat lika på dom stpra inköpen. Jag har betalat vagnen själv. Sen vet jag inte riktigt hur vi ska göra med resten.. ska man alltså ta 1273×2 för att få fram vad man ska betala i underhåll?
  • Valkyria75
    Nina 204 skrev 2013-09-24 16:21:59 följande:
    Vi har inte delat lika på dom stpra inköpen. Jag har betalat vagnen själv. Sen vet jag inte riktigt hur vi ska göra med resten.. ska man alltså ta 1273×2 för att få fram vad man ska betala i underhåll?

Nä, men du ska ju också betala för barnet. Så 1273kr var plus barnbidraget. Det kommer man ganska långt med. Men det kan ju bli dyrt precis i början med alla extra inköp.
  • MissLea

1273 kr i underhåll är inget, tro mig jag är ensamstående och får klara mig på det eftersom mitt barns pappa vägrar betala något övht. Folk glömmer att den som barnet bor hos inte enbart har de "vanliga" kostnaderna för barnet, vi pratar hyra, försäkringar, mat, dagis, aktiviteter, mediciner, kläder, leksaker, alla saker som ett barn behöver ( vagn, säng, bilstolar, möbler mm), nappar, våtservetter, Vällingby el ersättning plus allt annat ett barn behöver som förbrukas el som de växer ur fort. Har man som jag ett relativt bra arbete och tjänar mer än 300 000 så får man heller inget bostadsbidrag. Alltså är inte 1273kr mycket. Jag hade aldrig trott att jag skulle sitta i den här sitsen, speciellt inte eftersom barnets pappa mycket väl har råd att betala mer men väljer att inte betala något (ljugit för tingsrätten och de trodde honom). Jag hade försökt få pappan att betala mer innan jag "nöjt" mig med 1273kr. Lycka till!

• Valkyria75

Man kan läsa på Konsumentverkets hemsida om man vill. Där uppskattar de att ett barn kostar 30.000kr första levnadsåret. Då ingår all basutrustning och alla löpande kostnader, allt köpes nytt, inget begagnat.

Och eftersom underhållet plus barnbidraget blir en bra bit över 40.000kr om året så borde det ju räcka...

• Sweet life

Han kan vägra betala direkt till dig och ta det via FK, vilket är att föredra tycker jag. Då slipper man allt bråk som kan uppstå. Pengar är ingen hit att bråka om..

Men som någon har sagt så är det 1273 från honom, lika mycket från din inkomst samt barnbidraget som isåfall ska gå till barnet. Så mycket kostar inte ett barn varje månad under första året.

• Nina 204

När jag och han har diskuterat hur vi ska göra med underhållet så säger han att det e klart att han ska betala. . Men det kanske han ångrar, då får man ta kontakt med fk..

Det är väl olika vad ett barn kostar under sitt första levnadsår.. det beror väl på. Sen e de mycket som spelar in.. men jag har ingen koll allts vad man kan kräva egentligen eftersom barnet kommer bo hos mig på heltid.. får väl prata med honom hur han vill göra

• Sweet life

Det du ska tänka på är att du förväntas bidra till barnets försörjning med lika mycket som han gör. Så betalar han 2000 till dig, ska 2000 av din inkomst gå till barnet osv.

• Nina 204
    Sweet life skrev 2013-09-25 07:20:31 följande:
    Det du ska tänka på är att du förväntas bidra till barnets försörjning med lika mycket som han gör. Så betalar han 2000 till dig, ska 2000 av din inkomst gå till barnet osv.

Det förstår jag väl... att jag ska lägga lika mycket..
  • sextiotalist

Underhållet ska täcka barnets kostnader inte dina eller din inkomstförlust.

• Nina 204
    sextiotalist skrev 2013-09-25 08:25:35 följande:
    Underhållet ska täcka barnets kostnader inte dina eller din inkomstförlust.

Ja jag vet att det ska täcka barnets kostander.. jag e ju inte helt bakom flötet.. vill ju bara att han ska hjälpa till med sin del helt enkelt.. ville bara ha lite information om hur mycket o vad som e rimligt.
  • Sweet life
    Nina 204 skrev 2013-09-25 15:04:33 följande:

Ja jag vet att det ska täcka barnets kostander.. jag e ju inte helt bakom flötet.. vill ju bara att han ska hjälpa till med sin del helt enkelt.. ville bara ha lite information om hur mycket o vad som e rimligt.
    Och för ett spädbarn skulle inte jag tycka att 2000kr är rimligt.
  • thenotmum

Fast varför ska inte förlorad inkomst räknas med första året? Så hade man väl räknat om man bott ihop, att den som inte är föräldraledig bidrar väl mer till kostnader än den som får 80% Ja tycker inte det är orimligt.

• sextiotalist
    thenotmum skrev 2013-09-26 01:44:55 följande:
    Fast varför ska inte förlorad inkomst räknas med första året? Så hade man väl räknat om man bott ihop, att den som inte är föräldraledig bidrar väl mer till kostnader än den som får 80% Ja tycker inte det är orimligt.
    För att man räknar på överskottet, det finns färdiga mallar som används för beräkning av underhållet.
    Där är barnets kostnader man utgår ifrån.
    Sedan tittar man på föräldrarnas inkomster, boendekostnader,  eventuella syskon, så drar man av en schablon för föräldrarnas egna kostnader och så blir det ett överskott och utifrån det överskottet så beräknar man hur stor del varje förälder ska bidra med. Så indirekt påverkas det att man har lägre inkomst, men det räknas inte som en kostnad för barnet
Svar på tråden underhåll