• Erfdgt

Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?

Ja, föräldrar i norra delen av landet (vi bor själva i Västerbotten) vad väljer ni för vinterkläder till era barn? Nu tänker jag främst barn som är 6-7-8år gamla. Något speciellt märke och varför isåfall? Vad är ni mest och minst nöjd med?

Vi har vinterskor från Powerboots, med urtagbar innersko, och dom är toppenbra! Vantar köper vi alltid från Snowpeople och dom är både billiga och riktigt varma och bra. Däremot har vi svårt att hitta bra kläder till kroppen. På skola/fritids vill man ju att det ska vara ganska enkelt att ta på och att barnet inte ska behöva en hel massa lager, då hinner dom inte ut på rasten :P Men samtidigt vill man ju absolut inte att dom ska frysa!

• Svar på tråden Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?
  • Erfdgt

Vi hade en Reimatec förra året, overall, och jag måste säga att jag tycker den var jättedålig rent utav :( Samma sak med kuomaskorna, som vi prövade en säsong för 2år sedan tror jag.

Nåja, barnen är väl olika och olika märken och kläder passar olika på olika barn :) Tack för svar!

• agua

Har i alla år kört på didriksson overall och kuoma skor men i år ska vi testa etirel jacka och polarn och pyret täckbyxor.

• Erfdgt
    kixan skrev 2013-09-24 19:37:33 följande:
    Vad var det som var dåligt? Helly Hansen-set har något av barnen haft en säsong och d var också klart godkända, varma och smidiga.

För vår del var det att dottern blev kall. Ganska snabbt dessutom och då är vi vanligtvis inte ute så långa stunder. Hon har dock ett hjärtfel och pga det svårt att hålla värmen och speciellt på vintern när det är jättekallt. Hon blir också trött och slut snabbare än "normala" barn och det gör ju att hon inte håller igång på samma sätt och håller värmen så. Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra vinterkläder.
  • lövet2

För min 9-åring är det perfekt med Kuomaskor. Hon har växt ur de gamla, så nu blir det ett nytt likadant par fast en storlek större.
    Tidigare har hon haft overall på vintern. Didriksson har jag nog varit mest nöjd med, men det duger bra även med andra märken, så länge det är bävernylon. Nu det senaste året har hon haft täckbyxor i bävernylon och en lite längre täckjacka. Olika märken, men jackan ska vara tjock. Då kan hon kliva i ytterkläderna direkt på rasterna i skolan, utan att behöva ta på sig en massa extra förutom innekläderna. Det ska gå fort att få på sig ytterkläderna, för annars ids hon inte klä sig ordentligt.

• Indianica

Har jättefrusna barn och bor i Västerbotten. Våra klädbekymmer slutade när jag började köpa dunjackor till barnen, men det ska vara riktigt gåsdun och ingen syntet. Går oxå bra om det är lite fjäder med dunet, men det ska mest vara gåsdun. Förra året köpte jag slitstarka Everest dunjackor på Stadium som var toppen, men de verkar inte finnas i år (fast det finna andra dunjackor) jättevarma så barnen slapp massa lager-på lager. I år funderar jag på Reimas slitstarka dunjacka eller rent av på en dunjacka ifrån Fjällräven.

Jag själv är hemskt frusen av mig och för mig är dunjacka det enda som funkar. Det är dyrt men bra.

Varken Didriksson eller Reimas vanliga plagg funkar på mina fryslortar, det är mer som höstkläder för dem. Min son hade en Didriksson vadderad jacka idag och då är det 3 grader ute.

• Indianica

Kan också tipsa om Hestras fodrade ullvantar, det enda som funkar för mina barn. Vi kör med Vikings vinterkängor som vi lägger extra ullsula i.

• Erfdgt

Tack för svar :)

Vi har som sagt skor och vantar som vi tycker är bra och som verkar hålla dottern varm. Det är mer på kroppen som det är svårt att hitta något. Hon vill helst ha overall och jag tycker också det är mest praktiskt, så försöker hitta en sådan. Det är ju dock som en djungel bland alla olika märken osv :P

• Indianica
    Erfdgt skrev 2013-09-25 11:48:45 följande:
    Tack för svar :)

Vi har som sagt skor och vantar som vi tycker är bra och som verkar hålla dottern varm. Det är mer på kroppen som det är svårt att hitta något. Hon vill helst ha overall och jag tycker också det är mest praktiskt, så försöker hitta en sådan. Det är ju dock som en djungel bland alla olika märken osv :P
    Jag förstår, overall är ju väldigt praktiskt för dem att bara hoppa i, så det brukar de gilla. Annars skulle jag rekommendera dun, kanske då hon blir äldre, för det finns inget som värmer så effektivt och har hon hjärtproblem måste det vara toppen. Nu har jag inte hunnit testa så mycket mer än dun, men har läst mycket att Isbjörns plagg ska vara tunna, smidiga och isolera otroligt bra mot kyla. Tycker själv det låter nästan för bra för att vara sant, men många verkar älska dem och säger att barnen behöver inte så mycket kläder under overallen, utan att den blir oerhört varm ändå. De overallerna ligger ganska högt i pris (2500?), men då slipper man som sagt lägga pengar på dyra förstärkningsplagg och andrahandsvärdet är bra om man gillar att sälja vidare.
Svar på tråden Föräldrar i norr, vad väljer ni för vinterkläder?