Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Har jag alkoholproblem?

Jag har hamnat i en svacka där jag dricker alldeles för mycket på helgerna. Jag är inte beroende och dricker aldrig på vardagar men när det väl är helg eller fest blir det i stora mängder. Det känns som att dricka är det enda jag ser fram emot. Jag försöker intala mig varje gång jag ligger där bakis att nu får det vara slut men så går veckan sin tristress och äntligen är helgen här och det enda lockande är att dricka och bli full. Det är ju så jäkla härligt :/

Är det någon annan som känner likadant? Hur ofta och hur mycket dricker ni i månaden? Hur kan man ta sig ur detta?

• Svar på tråden Har jag alkoholproblem?
  • Anonym (Orolig)

Tack för era tankar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla mitt liv men visst jag försöker i alla fall trots mycket motgångar med jobb och psykisk ohälsa etc. Jag har ju mycket saker jag tycker om men inte lika mycket som att bli full och det är så hemskt.
    Men att hitta på nya hobbysar och aktiviteter är nog ett bra sett. Funderar på att tex ta upp ridning igen som jag älskar så och försöka ha tider på helger så jag inte "kan" dricka. Är dock rädd att försumma det som med så mycket annat jag gjort pga alkoholen.

• Anonym (Orolig)

Jag har kontakt med psykiatrin men de gör inte så mycket tyvärr :/ Så långa vårdköer men får i alla fall träffa en psykolog då och då... Tycker inte det ger något särskilt dock. Jag hamnar ofta tillbaka i dåliga mönster.

Ja men visst är det mycket runt alkohol, jag har ett ganska socialt liv och sambon och jag träffar ofta vänner, går på middagar, fester etc och då är alkohol ett naturligt inslag.

Ska kolla lite efter stall och se om jag kan hitta något, hade nog varit väldigt bra för mig.

Jag ska jantagligen också utbilda mig till sjuksköterska och då vill jag ju verkligen inte ha dessa problem.

Tack för stöttningen! <3

• Anonym (Orolig)
    Anonym (cc) skrev 2013-09-24 17:58:03 följande:
    Det spelar ingen roll hur mycket eller hur ofta du dricker.

Att du måste och ser fram emot att dricka när denna tidpunkt kommer så är det ett beroende. 
    Jo det klart det spelar roll hur ofta och mycket man dricker, det om något. Många alkoholister ser inte alls fram emot att dricka, det är bara en del av deras vardag och för att fungera. Är ju jättefarligt att dricka mängder varje dag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nykteralkoholist) skrev 2013-09-24 19:38:23 följande:
    När jag drack som mest, räckte en 5 liters dunk en helg...

Det som spelar roll är mängden du dricker, varför du dricker och konsekvenserna av ditt drickande.

Jag insåg att jag hade problem när jag hade förlorat min lägenhet och riskerade att bli hemlös. Tack och lov så "räddade" soc mig, men villkoret var att jag måste skriva in mej på ett behandlingshem.

Usch det har blivit mer och mer för mig med. Man vänjer ju tyvärr kroppen lite för var gång plus att jag har alkoholism i släkten och då ofta klarar mer. Inte alls positivt har jag förstått. Nu i helgen köpte jag tex en bag in box som det inte alls är så mycket kvar i. Altså har jag druckit nästan tre falskor vin själv, och detta på en kväll. Hjälp :/

Va gott å höra att du fick hjälp och kom på fötter igen. Hur gick du tillväga och hur fungerar det för dig idag?
  • Anonym (Orolig)

Tack för alla era tankar och åsikter. Det där med att rannsaka mig själv känns inte aktuellt för det är det enda jag gör. Och det lustiga är att alkoholproblemen kom in i mitt liv då jag började må bättre. har haft kopntrollbehov och överdriven rädsla för detmesta innan men när jagbörjade må bättre och vågade släppa taget lite kom jag också på hur kul det faktiskt var att bli full, tidigare har jag alltid slutat när jag börjat bli full, nu fortsätter jag.
    Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att bli full är något av det bästa jag vet, och attvälja bort något av det bästa man vet är inte lätt. Det är därför jag funderar på att hitta andra saker i livet som känns roligare, även om det känns typ omöjligt.
    Denna helgen var det fest igen, jag vart full men inte dyngrak och inga minnesluckor. Men hela söndagen sovdes bort, som vanligt :/

Svar på tråden Har jag alkoholproblem?