• M Hedell

Sterilisering i samband med planerat snitt- någon som gjort? =)

Ska snittas (för första gången) med mitt tredje, och sista barn, i januari och har tillsammans med min man bestämt oss för att utföra en sterilisering samtidigt.

Någon här som gjort samma som märkt av något särskilt i efterhand? Vilken metod använder dom, klämmer dom åt eller kapar dom av helt? Vill veta allt

• Svar på tråden Sterilisering i samband med planerat snitt- någon som gjort? =)
  • Jenzzzan

Har inte gjort än men har planerat att göra det på tisdag när vårt tredje barn ska förlösas med snitt. På mig kommer de att dra upp och knyta av äggledarna med någon slags clips men det fanns även någon annan metod där man injicerar vävnad i äggledarna så att äggledarna växer igen. (Med viss reservation för att jag inte har alla detaljer klara för mig så själva teknikbeskrivningen kanske inte är helt korrekt). Enligt min gynläkare ska det inte vara någon annan påverkan på kroppen mer än ett mekaniskt hinder i äggledarna. Hoppas nån annan har mer svar att ge :)

• modsey

gjort det i samband med mitt sista snitt-
    Ta upp det med din läkare innan så alla papper hinner bli klara som ska skrivas på.
    Vilken metod de gör avgör läkaren ( i samråd med dig), men man märker inget mer än att snittet tar 5 minuter längre bara 

• Gott svart kaffe

Funderar också på detta. Väntar tredje barnet och ska ev. förlösas med snitt i december. Ska ta upp det med läkaren nästa gång. Verkar smidigt så har man det gjort sen.

• M Hedell
    Jenzzzan skrev 2013-10-02 18:52:14 följande:

Har inte gjort än men har planerat att göra det på tisdag när vårt tredje barn ska förlösas med snitt. På mig kommer de att dra upp och knyta av äggledarna med någon slags clips men det fanns även någon annan metod där man injicerar vävnad i äggledarna så att äggledarna växer igen. (Med viss reservation för att jag inte har alla detaljer klara för mig så själva teknikbeskrivningen kanske inte är helt korrekt). Enligt min gynläkare ska det inte vara någon annan påverkan på kroppen mer än ett mekaniskt hinder i äggledarna. Hoppas nån annan har mer svar att ge :)

Hur gick det för dig?
  • M Hedell
    modsey skrev 2013-10-08 06:58:07 följande:

gjort det i samband med mitt sista snitt-
    Ta upp det med din läkare innan så alla papper hinner bli klara som ska skrivas på.
    Vilken metod de gör avgör läkaren ( i samråd med dig), men man märker inget mer än att snittet tar 5 minuter längre bara 

Jag tog upp det i samband med min snittbedömning och fick ett godkännande att göra det i samband med snittet men var då bara i v 19 och är nu i v 25, ska inte tbx till läkaren förrän v 35 ca så det är ju bra länge kvar.

Hur är det med kostnaden vid sterilisering i samband med snitt, är det lika dyrt som om man skulle göra det enskilt?
  • modsey
    M Hedell skrev 2013-10-08 13:25:23 följande:
    Jag tog upp det i samband med min snittbedömning och fick ett godkännande att göra det i samband med snittet men var då bara i v 19 och är nu i v 25, ska inte tbx till läkaren förrän v 35 ca så det är ju bra länge kvar.

Hur är det med kostnaden vid sterilisering i samband med snitt, är det lika dyrt som om man skulle göra det enskilt?
    kostar inget extra för dig
  • nenne31

Ska också snittas fö första gången i Januari med mitt fjärde och sista barn.
    Pratade senast idag med Läkaren på mödravården om ev sterilisering samtidigt.
    Känns ju smidigt att göra det då liksom.

• M Hedell
    nenne31 skrev 2013-10-08 17:56:33 följande:

Ska också snittas fö första gången i Januari med mitt fjärde och sista barn.
    Pratade senast idag med Läkaren på mödravården om ev sterilisering samtidigt.
    Känns ju smidigt att göra det då liksom.

När har du bf?
  • M Hedell
    modsey skrev 2013-10-08 17:50:59 följande:
    kostar inget extra för dig
    Toppen :)
  • nenne31
    M Hedell skrev 2013-10-08 21:18:22 följande:
    När har du bf?
    18 januari :)
    Snitt blir förhoppningsvis 2 el 3 januari ;)
    När har du bf?
  • M Hedell
    nenne31 skrev 2013-10-09 15:44:47 följande:
    18 januari :)
    Snitt blir förhoppningsvis 2 el 3 januari ;)
    När har du bf?
    25:e har jag bf

Har läkaren sagt ngt om hur nära bf du kommer få ditt snitt? Min sa bara att man gör det så när bf som möjligt samt att här har dom snitt-dagar på måndagar och onsdagar, är beräknad på en lördag så räknar iskallt med att få göra det onsdagen innan typ
  • nenne31
    M Hedell skrev 2013-10-09 20:12:44 följande:
    25:e har jag bf
    Har läkaren sagt ngt om hur nära bf du kommer få ditt snitt? Min sa bara att man gör det så när bf som möjligt samt att här har dom snitt-dagar på måndagar och onsdagar, är beräknad på en lördag så räknar iskallt med att få göra det onsdagen innan typ
    barnmorskan som gjorde RUL på mig sa 2 veckor innan bf alltså 4 januari.
    Men det är en lördag så jag ska gnälla mig till den 2 el 3 hopaps jag :)
    Jag har prematura sammandragningar och mina andra har jag fått blivit uppstannade med sprutor osv.
    Och i min sista förlossning med tredje barnet fastnade han och mitt bäcken fick sig en rejäl smäll så det e vridet ett halvt varv nu och sista kotan i ryggen är förskjuten osv.
    Den lille höllt på att stryka med och bröt nyckelbenet...han vägde 3810 g och född i v 37+2.
    Och jag e rätt liten så han va väll för stor helt enkelt.
    Så kommer jag igång innan blir det akut snitt och det vill jag verkligen inte,därför vill jag dom tar mig så tidigt som möjligt.
    Fick igenom en igångsättning då i v 37 med trean så.

• M Hedell
    nenne31 skrev 2013-10-09 20:27:55 följande:
    barnmorskan som gjorde RUL på mig sa 2 veckor innan bf alltså 4 januari.
    Men det är en lördag så jag ska gnälla mig till den 2 el 3 hopaps jag :)
    Jag har prematura sammandragningar och mina andra har jag fått blivit uppstannade med sprutor osv.
    Och i min sista förlossning med tredje barnet fastnade han och mitt bäcken fick sig en rejäl smäll så det e vridet ett halvt varv nu och sista kotan i ryggen är förskjuten osv.
    Den lille höllt på att stryka med och bröt nyckelbenet...han vägde 3810 g och född i v 37+2.
    Och jag e rätt liten så han va väll för stor helt enkelt.
    Så kommer jag igång innan blir det akut snitt och det vill jag verkligen inte,därför vill jag dom tar mig så tidigt som möjligt.
    Fick igenom en igångsättning då i v 37 med trean så.

Aah, ok! Ja jag har gått över tiden med 8 och 9 dagar så dom är nog inte så oroliga att det sätter igång för mig innan bf
  • Jenzzzan

Det gick inte alls som planerat. Det glömdes helt enkelt bort vid snittet trots att det stod i journalen och att narkossköterskan hade mina papper om godkännande i operationssalen. De som opererade hade dessutom diskuterat att jag borde steriliseras eftersom livmodern var så tunn. Tyvärr sov jag i det läget och min man hade lämnat rummet så det blev inte att de diskuterade detta med oss. Klantigt värre och sjukhuset har gjort en internanmälan av sig själva. Får sterilisera mig kostnadsfritt efteråt men vill ju inte göra ytterligare en operation så det blir nog inget med det.Hoppas på bättre tur för er andra!

M Hedell skrev 2013-10-08 13:21:27 följande:
    Hur gick det för dig?

• M Hedell
    Jenzzzan skrev 2013-10-29 15:49:53 följande:

Det gick inte alls som planerat. Det glömdes helt enkelt bort vid snittet trots att det stod i journalen och att narkossköterskan hade mina papper om godkännande i operationssalen. De som opererade hade dessutom diskuterat att jag borde steriliseras eftersom livmodern var så tunn. Tyvärr sov jag i det läget och min man hade lämnat rummet så det blev inte att de diskuterade detta med oss. Klantigt värre och sjukhuset har gjort en internanmälan av sig själva. Får sterilisera mig kostnadsfritt efteråt men vill ju inte göra ytterligare en operation så det blir nog inget med det.Hoppas på bättre tur för er andra!

Men fy fan va klantigt!! usch, förstår att du är jättejättebesviken! Har man tagit ett sånt oerhört stort beslut, fått det godkänt och allt å sen glöms det bara bort... Nä fy. Hade jag varit i din sits hade jag inte heller gjort det efteråt, jag är inget fan alls av operationer och ingrepp i någon form.

Hoppas iaf att snittet gick bra och grattis till bebis
Svar på tråden Sterilisering i samband med planerat snitt- någon som gjort? =)