Hej ts,
nu vet jag ju inte vad din kompis sagt så jag gissar lite!
Ofta när det inte blir bra, så är det för att det är för mycket mjöl i degen i kombination med att man inte arbetat den ordentligt och att det fått jäsa för kort tid.
När man knådar, bildas glutentrådar som man alltså vill skall bli långa, för då blir brödet fluffigt. Men det tar lite tid innan processen kommer igång , så man måste bearbeta degen i minst 10 min i maskin/med degkrokar, helst längre. När man arbetar, blir degen spänstig och tenderar att släppa bunkens kanter, ett tecken, som brukar stå i recept, på att degen är lagom arbetad. Ett nybörjarfel är att ösa i så mycket mjöl att degen släpper, för att den helt enkelt är så torr att den inte fastnar. Men knådar man på, behövs alltså mindre mjöl, degen blir lös, men inte jätteklibbig.
i recept står ofta att degen skall jäsa första gången i minst 30-40 min. Jag skulle säga att en timme är vettigare om man vill ha fluffigt bröd. Jag brukar minska jästmängden också, och förlänga jästiden. Grejen är att det är enorm jäskraft i ett paket jäst, jag brukar ta 7.5 dl degspad, inte 5 dl, till ett paket jäst.
efter jäsning skall det ju knådas för hand, och det skall inte heller vara ett hastjobb, minst fem-ttio minuter: återigen för att dra ut glutentrådar och ge smidig deg och fluffigt bröd.
och andra jäsningen skall också vara väl tilltagen.