• bebi3

hjälp med sömnproblem

Vi har en dotter som är 8 år som vi har rejäla sömnproblem med. Hon är första barnet och som liten vaggade vi henne till sömns i famnen, sen har hon tyvärr fått somna i soffan och vi har burit in henne i sängen men nu är hon på tok för stor och tung för det. Vi har 2 syskon till som är 6 år och 2 år och där är det inga problem alls samt kommer det en bebis till i december.

problemet är att vi har 20.00 som sovtid på vardagar. vi äter kvällsmacka innan och så läser jag saga för henne och hennes bror, pussar gonatt och sen är tanken att de ska sova.

men i stället bryter helvetet loss. Hon kommer ner redan efter 10 minuter och säger att hon inte kan sova. Jag eller min man sitter hos henne en stund. Hon somnar men så fort vi går så vaknar hon och vill att vi ska ligga hos henne och när vi säger nej så börjar hon protestera med gråt och sätter sig på golvet och vägrar sova. Hon väcker sina syskon och så här kan det hålla på i 2-3 timmar innan hon somnar. Varje kväll är en plåga och min man och jag får ingen som helst tid tillsammans ensamma eftersom hon kräver all tid. Hon kommer ner till oss varje natt och lägger sig mellan oss  i sängen. Detta är inte ett problem för oss, men det är just nattningen som är skit. 

Vi har försökt prata med henne varför hon inte kan eller vill sova, men det kan hon inte svara på. Det är fruktansvärt att varje kväll behöva bli ovänner och en massa gråt och tandagnissel.

Snälla är det någon här som haft liknande problem som kan ge tips om vad vi kan göra eller vart vi ska vända oss? Hon är inte speciellt trött dagen efter trots att hon haft sån energiurladdning på kvällen. Detta är ett otroligt stort problem för oss. VI har prövat att byta rum, dela rum med syskon etc. Men detta  har hållt på i ett par månader nu och är ett stort problem.

Vad sjutton ska vi göra???!!              

• Svar på tråden hjälp med sömnproblem
  • Birgitta2

Lägger du åttaåringen samtidigt som sexåringen? Inte vet jag om detta kan bota sömnproblem men: låt åttaåringen vara uppe en halvtimme längre, hon är ju faktiskt äldst. Det verkar ju faktiskt inte som om hon är trött vid 20.00. Och jag kan nog tycka att klockan 20 är lite för tidigt för en åttaåring att lägga sig. Jag vill minnas att mina lade sig just vid 20.30-21.00 när de var i den åldern. Men - minnet är svagt. Och lite skillnad bör det väl vara mellan en sex- resp åttaåring? Och så får hon känna sig stor.

• Natulcien

Prova att låta henne lägga sig kl.21 istället? Hon kanske inte är trött redan kl.20?

Svar på tråden hjälp med sömnproblem